Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013

Question Welke lintzaag voor hobbymatig gebruik?

Ik ben op zoek naar een lintzaag voor hobbymatig gebruik. Vooral omdat ik niet zo handig ben met een decoupeer zaag. Ik heb een projectje met diverse ronde delen, die ik dus met een lintzaag wil zagen, deze plaat is maar 12 mm dik. . Ook zal ik in de toekomst ronde kozijnen maken voor mijn nieuwe huis, dan moet ik wat meer hoogte kunnen zagen.

De lintzagen op marktplaats zijn vaak erg groot en aan de prijs (of om koeien mee te zagen) Nu heb ik er een gevonden, is dit iets? Zoals al eerder gezegd, het is voor hobbymatig gebruik, niet voor de profi.

http://www.ts24.nl/product_info.php/...FbLJtAodUQIAFw

Deze zaag zul je waarschijnlijk wel voor de dunne plaat kunnen gebruiken.
    Voor kozijnen is deze zaag te licht en is de doorlaat te klein.
    Ik zou eens kijken naar een woodfast of makita.

grt,

Leo

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Wat bedoel je met "doorlaat"?

Dat is de maximale hoogte van werkstukken die je kan zagen. Die is slechts 8 cm en dat is te weinig voor kozijnen

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Jammer, die woodfast en makita liggen helaas boven mijn budget. Ik zal mp in de gaten houden voor een goede 2e handse.....

Als je serieus met houtbewerking als hobby bezig bent en de keus hebt tussen een goedkope lintzaag of helemaal geen lintzaag, dan zou ik toch echt voor een goedkope gaan en die zelf wat aanpassen. Ik werk al jaren met veel plezier op een Ferm lintzaagje en dat gaat prima. In die jaren heb ik drie dingen geleerd:

1- het lint is belangrijker dan de machine waarop het loopt. Gooi meegeleverde linten meteen weg en koop een fatsoenlijk lint. Ik gebruik nu linten van Tuffsaws UK, premium carbon, kan ik echt aanraden!
    2- Aan goedkopere machines zal je altijd zelf aanpassingen moeten verrichten. Zo heb ik in de loop der jaren van alles vervangen, bijgesteld en aangepast, vaak naar aanleiding van commentaren hier of elders op het net. Metalen geleiders vervangen door pokhout, borsteltje op de wielen, plastic dekplaatje vervangen door houten, rollagertjes anders geplaatst, nieuwe aanslag gemaakt etc.
    3- Hoe je een lintzaag moet instellen voor je er fatsoenlijk mee kan werken is een leerproces. Dat duurt een poosje en pas als je snapt hoe alles draait en loopt zaagt het ding echt goed. Zeker op een klein formaat lintzaag komen de instellingen heel nauw, neem de tijd om dat te leren.

Als je iets meer budget bij elkaar kan sprokkelen kan je voor een redelijke lintzaag die net wat groter is eens kijken bij Buitelaar.nl.

Succes!

Groet, Rob.

PS: nog een tip: haal bij kleinere lintzagen altijd de spanning van het lint als je hem niet gebruikt. Die spanning geeft te veel druk op één plek op de stilstaande wielen met mogelijke afwijkingen tot gevolg.

inca! gaat tot 16cm hoogte

Scheppach BS 32 ook, zon Inca of Scheppach moet je voor paar honderd euro kunnen kopen op marktplaats. Daar kom je een heel eind mee.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Heb je al eens naar een HBM gekeken? http://www.hbm-machines.com/producte...intzaagmachine

Zijn leuke machines tegen een redelijk prijs. De goedkoopste is wel wat duurder dan jouw optie(€299), maar heeft iets meer vermogen en een iets hogere doorlaat (10 cm). Verder idd meteen nieuwe bladen kopen.

Groet Simon

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sion Bekijk Berichten
    wat duurder dan jouw optie(€299),
    Wat duurder, zeg maar 2.5 x ..

Ik ga marktplaats in de gaten houden, ik koop liever een goede 2e handse dan een goedkope nieuwe van matige kwaliteit. en anders sparen voor inderdaad deze machine.

Forum Rechten