Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Constructie ovalen kolomtafel

Dag allemaal,

Ik ben erg benieuwd of jullie me kunnen helpen met een constructievraag. Ik ga een ovalen tafel maken met een centrale ovalen poot eronder. Een beetje zoals deze (zonder de metalen strip onderaan):

queen-eettafel.jpg

De houtsoort wordt waarschijnlijk esdoorn. Mijn vraag is of jullie suggesties hebben om het blad aan de kolom/poot te monteren. Uiteraard moet het geheel wel stabiel blijven. Niet dat iemand op de zijkant leunt en het blad kantelt. Klassieke bladwervels lijken met hier niet op z'n plaats, of wel? Ik sta open voor alle ideeen.

Oh ja, de kolom wil ik maken van buigtriplex en vervolgens fineren. Dit leek mij de beste oplossing. Ook hier zijn andere suggesties meer dan welkom.

Alvast dank!

Groet Simon

Zo Sion, robuuste tafel. Aan welke bladmaat denk je?
    Wordt het een gewoon ellipsvormig blad of maak je er een superellips van?
    Verder, omkiepen voorkom je door de voet te verzwaren door en beton of ijzer in te leggen.
    De poot is het snelst te maken op de wijze die jij schetst (rond een mal).
    Dan blokken lijmen in de bovenrand van de poot en daaraan langsregels bevestigen om het blad te dragen (kan het wat dunner zijn)
    Aan de langsregels (bijvoorbeeld halfhouts) dwarsregels bevestigen om het blad recht te houden (of neem je gefineerd MDF?).
    In de dwarsregels sleuven - werking blad - om het blad aan vast te schroeven.

Dag Tjeerd,

Bladmaat wordt ongeveer 220 x 110 cm. Inderdaad een beste tafel, geen superellips overigens, gewoon ellips.

Verzwaren van de poot is inderdaad een goede optie. Zat zelf ook nog te denken aan een dunne metalen plaat (1cm dik) waar de tafel op gemonteerd wordt. Dit geeft extra gewicht en vergroot het oppervlak iets zodat die niet kan tippen.

De regels is inderdaad een goede, was ik zo nog niet opgekomen. Bedankt! Het blad wil ik ongeveer 25mm dik maken en iets verjongen aan de rand. Deze wordt wel van massief esdoorn, dus de langs- en dwarsregels moeten wel enige body hebben. Maar dat komt wel goed.

Groeten Simon
    Laatst gewijzigd door sion; 29-07-13 om 18:04. Reden: typo

Athanor
    Guest
    Mooi project gaat dat worden Simon! Ben er erg benieuwd naar. Voor mij staat voor het komende seizoen ook het maken van een ellipsvormige tafel op het programma. Inderdaad ook van esdoorn. Ik ben nog in overleg over de poten die daaronder komen. Heb je daar ook nog andere varianten voor overwogen? Ik heb al een mal getrokken van een bestaande tafel voor de ellipsvorm, maar die was me te spits op de einden. Deze nu wat ronder gemaakt en met een strooklatje opnieuw getekend.

Veel succes! Fons

Dag Fons,

Wordt inderdaad een leuk projectje. Tot nu toe veel vierkante meubels gemaakt (haaks=heerlijk), dus dit wordt een uitdaging. De poten heb ik inderdaad over zitten dubben. Ik zat zelf nog aan een ander model te denken (zie onder) maar de klant (mijn moeder ;-)) koos uiteindelijk voor deze variant.

De ellipsvorm ben ik ook nog niet uit. Ik heb ook nog zitten denken om de uiteinden eraf te zagen zodat je ook echt aan de kopse kant van de tafel kan zitten (wederom zie onder). Staat wel apart vind ik, maar in combinatie met een ellips vormige poot vond ik het weer minder. Dus wordt het wel een volwaardige ellips.

Groet Simon

Eettafel_Mariet_v2.jpg

Dag Tjeerd,

Ik zit je antwoord nog eens te lezen en vroeg me nog 1 ding af. Ik neem aan dat je bedoeld dat de langs- en dwarsregels uitsteken t.o.v. de poot of maak je een soort van raster binnen in de poot? Het eerste lijkt me beter omdat dit meer stabiliteit geeft. Maar even checken kan nooit kwaad.

Groet Simon

Hallo Simon,

helemaal goed gedacht, langs- en dwarsregels steken uit.
    Wat betreft de "puntigheid" van de ellips. Als je nu een superellips toepast worden de uiteinden stomper.
    Zo'n ellips kun je niet meer met een draadje, spijker en potlood uitzetten maar moet je berekenen en netjes op je fressmal uitzetten.
    Met die formule bereken je "ellipsen" van bijna een rechthoek met afgeronde hoeken tot en met een echte ellips.
    Als je daar iets meer van wilt weten, laat maar horen.

Hallo Simon, op mijn site staat een voorbeeld van hoe je een ellips kunt aftekenen: http://www.meubelwerktekening.nl/inf...#ovaal-tekenen
    (en foto's van het maken van een ovalen blad) Onder het kopje 'Ronde vormen' vertel ik hoe ik zulke vormen met eenvoudige middelen maak.

25 mm voor het blad lijkt me bij die maat overigens aan de zuinige kant. Met 30 mm zit je misschien zekerder en als je aan de onderzijde afschuint maakt dat voor het ranke aanzicht weinig verschil.

succes met bouwen

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sion Bekijk Berichten
    Oh ja, de kolom wil ik maken van buigtriplex en vervolgens fineren. Dit leek mij de beste oplossing. Ook hier zijn andere suggesties meer dan welkom.
    Groet Simon
    Hallo Simon,

Ik ben ook nog wat aan het nadenken over de tafel die ik wil maken. Heb jij al gedachten over de ovalen poot die je wilt maken? Ik begrijp dat je aan buigtriplex denkt en dan wilt fineren. Hoe zie je dat voor je? Ik houd dat ook nog als alternatief in gedachten, maar vraag me dan af hoe je het fineer moet plakken op de ovaal. Of is het dan handiger om eerst het triplex te fineren en daarna te buigen?

Misschien dat jij of anderen daar nog wat ideeën over hebben?

Fons

Ik zou zeggen eerst buigen en dan fineren met contactlijm

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten