Je beschrijft het een beetje onduidelijk vind ik.
Heb je bv weblinks naar de pagina van de bedrijven waar je deze schaven hebt gezien?
Zodat we kunnen zien over welke schaven je het precies hebt?
Stanley schaven hebben een nummer wat de grote van de schaaf aangeeft.
De lengte van je hout/werkstuk wat je wilt gaan vlakken kan van invloed zijn op het soort schaaf wat je zou kunnen gebruiken.
Een plank of balkje van bv 60 cm lang gaan vlakken en kantrechten met een lange reischaaf van 80 of 90 cm is niet handig, bij een lengte van je hout/balk van langer dan een bv 1,70 is dat dan wel een handige lengte.
Normaal gesproken zoals ik het doe, is het grofste er afhalen met een Stanley No. 5 of een No.6 met een iets concaaf geslepen schaafbeitel, maar met een vlak geslepen beitel in de zelfde schaven kun je dan bv ook prima vlakken.
Als je weinig geld te besteden hebt zou je bv ook 2 schaafmessen kunnen gebruiken op één schaaf die je naar gelang je gebruikt die wisselt;
- één met een concaaf geslepen beitel, met een grote schaafmond instelling, met de kikker dus naar achteren, voor grof verwijderen van het ruwste hout
- en een tweede die rechter geslepen is, waarbij je dan de kikker verder naar voren zet, als je deze gebruikt voor het zoeter opschaven.
Dit bespaart je dan gauw zon 70 tot 100 euro, maar je hebt wel wat meer werkt daar het anders in te stellen van je schaaf.
Maar als je dit enige tijd doet, dan zul je zien dat je daar erg handig en snel mee word.
Zelf heb ik een aantal schaven van de zelfde grote die anders geslepen zijn, en klaar voor gebruik staan als ik ze nodig heb.