Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Onderwerp: Fijnstof

Fijnstof

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met beschermingsmiddelen tegen fijnstof.
    Ikzelf werk veel machinaal, en in hoofdzaak met MDF of met eikenhout.
    Beide zijn kankerverwekkend heb ik begrepen.
    Nu heb ik voor de machines wel stofafzuiging, maar er gaat erg veel langs het afzuigkanaal. Bovendien heeft 1 van mijn 2 afzuigers geen fijnstoffilter.
    Momenteel gebruik ik voor persoonlijke bescherming een stofmasker van Skandia met losse P3 filters.
    Nu vraag ik mij af in hoeverre dit voldoende is. Ik vermoed namelijk dat er altijd stofdeeltje langs het masker binnen kunnen komen...
    Daarom zit ik te twijfelen of het verstandig is om te investeren in de Trend Airshield (bij axminster in de zomeractie). Voor zover ik het begrijp blaast deze lucht zodat er geen stofdeeltje bij je mond in de buurt komt.
    Ik zit gemiddeld twee avonden per week in het stof.
    gr,gandel

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Re: Fijnstof

Bij de productie van MDF wordt idd gebruik gemaakt van schadelijke stoffen, deze stoffen zouden uitgewerkt moeten zijn. Echter de fijne stof die vrijkomt bij het bewerken kan, indien men er veelvuldig aan blootgesteld wordt, astmatische aandoeningen veroorzaken.

Een P3 masker beschermd ruim voldoende hier tegen. Een airstreamhelm is echt niet nodig en is nog eens erg oncomfortabel.
    Om te testen of je masker goed afsluit bedek je met je hand het uitblaasventiel. Vervolgens adem je krachtig uit, indien het masker niet goed aansluit zal er lucht ontsnappen. Kwestie van bandjes aantrekken totdat het goed aansluit, te strak aangetrokken bandjes kan voor slechte aansluiting zorgen.

Een filter die de werkruimte filterd is natuurlijk een aanwinst voor elke werkplaats.

Ken de details van die airstream helm / masker niet, maar als hij gewoon lucht uit de omgeving langs je gezicht blaast verandert er niets aan de schadelijke inhoud van de lucht die je inademt. Is zo'n masker niet gewoon bedoeld als bescherming voor je ogen en de luchtstroom om condens tegen te gaan?

Je kunt ook nog denken aan een centrale afzuiging die de lucht in de werkplaats een aantal malen per uur zuivert.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Op mijn werk gebruik ik wel eens een airstream helm, deze werkt zeer goed. De lucht wordt gewoon gefilterd, dus als je in de helm voor een P3 filter kiest ben je net zo beschermd als met een P3 kapje. Het voordeel van de airstream is wel dat je hele gezicht nu beschermd is en je dus geen bril op hoeft die vaak beslaat bij het gebruik van een kapje (en ook niet goed beschermd tegen stof).
    Een nadeel van de helm vind ik het gewicht en het geluid van de ventilator. Nou ga je deze natuurlijk niet horen bij machinale houtbewerking.
    Sinds kort hebben wij op het werk een helm maar met de filters en ventilator in een riem die je op de buik draagt, volgens collega´s werkt die erg prettig. Deze :http://solutions.3mnederland.nl/wps/...beZC6FRTPMWXgl
    Hierbij kan je uit 5 filters kiezen, dus ook voor fijn stof.
    Volgens dit artikel:http://www.arbouw.nl/werkgever/pbm/a...gsbescherming/ zou je bij een P3 filter altijd een volgelaatscherm of airstream helm moeten gebruiken.

Groeten
    Frank

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

mmm, tot op heden eigenlijk nog nooit serieus over stofafzuiging gedacht. op alle machines sluit ik altjd mijn zware hitachi stofzuiger aan en die zuigt het grove wel weg. fijnstof heb ik waarschijnlijk altijd genegeerd. ik hou dit forum goed in de gaten en sta ook open voor alle suggestie's.
    rick

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frank
    Volgens dit artikel:http://www.arbouw.nl/werkgever/pbm/a...gsbescherming/ zou je bij een P3 filter altijd een volgelaatscherm of airstream helm moeten gebruiken.

Groeten
    Frank
    Dit is dus niet juist, een halfgelaatsmasker met P3 filter mag gebruikt worden tot 50 maal de MAC waarde voor schadelijk fijnstof met een MAC waarde tot 0,1 mg/m3.
    Voor houtstof geld een MAC waarde van 2mg/m3, in de meeste gevallen biedt een P2 stofkapje voldoende bescherming.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Dit is dus niet juist, een halfgelaatsmasker met P3 filter mag gebruikt worden tot 50 maal de MAC waarde voor schadelijk fijnstof met een MAC waarde tot 0,1 mg/m3.
    Hummm, als je als werkgever of werknemer in de bouw je eigen adviesorganisatie m.b.t. veiligheid en gezondheid al niet meer kan vertrouwen of geloven .......

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

even een korte vraag over fijnstof. ik wil binnenkort een stoffilter op gaan hangen in mijn werkplaatsje om het fijnstof uit te filteren. wie heeft hier ervaring mee? ik denk dat aan een microclene machine of iets dergelijks. help!!!!! :?: :?:
    rick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    mmm, tot op heden eigenlijk nog nooit serieus over stofafzuiging gedacht. op alle machines sluit ik altjd mijn zware hitachi stofzuiger aan en die zuigt het grove wel weg. fijnstof heb ik waarschijnlijk altijd genegeerd. ik hou dit forum goed in de gaten en sta ook open voor alle suggestie's.
    rick
    Dat is nu net het nare van houtstof. Dergelijke stofzuigers en de goedkopere stofafzuigingen zuigen alleen het grove stof op. Op het oog lijkt dan de werkplaats schoon. Vaak wordt er dan vergeten dat juist het zeer fijne stof dan nog gewoon in de lucht hangt, terwijl dat juist het gevaarlijkst is, omdat dat linea recta de longen wordt ingeademd. Probleem is dat je dergelijk fijnstof niet kunt zien.

Ik ben een beginnende houtdraaier en heb nog nergens weet van, wat kan ik nou het beste voor masker nemen. Een P2 of een P3 masker, en waar kan ik deze vinden??
    Waarschijnlijk ook via internet, maar iemand voor mij een goeie site weet.

Gr Patric

Forum Rechten