Building a Infillplane

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Geen idee wat Roeland gebruikt heeft, maar voor de constructie maakt het wel degelijk uit! Hout werkt, staal niet, althans niet op dezelfde manier als hout. Dus je zoekt een houtsoort die heel stabiel is en zorgvuldig is gedroogd.

Zelf heb ik bij mijn infill restauratie Merbau gebruikt, omdat ik dat had liggen, het er leuk uitziet en best redelijk stabiel is. Nu na een jaar of drie is hij nog steeds niet onploft.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inderdaad Seek.
Mac ik heb voor deze Infill Gonzalves Alves gebruikt een houtsoort in de catogorie Coromandel, Ebben, Pallisander etc een fijne stabiele houtsoort als het op de juiste manier gedroogt is, bij te snelle droging (oven) ontstaan er droogscheuren in dit hout.
Het laat zich mooi bewerken (zeer fijne structuur) je kunt het zelfs tot hoogglans polijsten.

Roeland
 

Mac

Actieve deelnemer
Natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk dat de houten infill van een stabiele houtsoort moet zijn.. Ik bedoelde gewoon iets anders met konstruktie; nl het maken / vormen van de infills.

Het is niet altijd even makkelijk te schrijven; want je laat dingen achterwege die normaal wel zou zeggen :D, lesson learned.

Ik heb onlangs een schaafje in GA laten maken, hele mooie houtsoort.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Jeroen, jawel maar dat was niet zo uitdagend. De laatste foto? je bedoeld de schaaf van Ron Bresse dat knopje is een handelsmerk/signatuur van hem en ik vermoed bij de kleine infillschaven handig om het schaafbeiteltje uit de schaaf te pakken.

Roeland

meen je dat nou?
Je zou zeggen dat zo'n stanley schaafje waar al een mond e.d. in zit stukken makkelijker is
of bedoel je dat in vergelijking met zo'n zwaluw staart schaaf?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
meen je dat nou?
Je zou zeggen dat zo'n stanley schaafje waar al een mond e.d. in zit stukken makkelijker is
of bedoel je dat in vergelijking met zo'n zwaluw staart schaaf?

Jazeker meen ik dat een u/profiel is recht en hoekig, dan is een infill inkrozing en pas maken zo gedaan en een schaafmond opening maken is ook niet zo moeilijk met een dremel en slijpschijfje en een gezwaluwstaarte schaaf dat is echt een hele uitdaging!

Roeland
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Jazeker meen ik dat een u/profiel is recht en hoekig, dan is een infill inkrozing en pas maken zo gedaan en een schaafmond opening maken is ook niet zo moeilijk met een dremel en slijpschijfje en een gezwaluwstaarte schaaf dat is echt een hele uitdaging!

Roeland
Ik snap het dat had ik eigenlijk wel zelf kunnen bedenken.

ik zie opeens een mooie schaaf voor een futsel plank voor me
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Donderdag gestart met het bouwen van 4 infill schaven (smootherplanes).
De schaafbakken (coffins) zijn gemaakt van messing platstaf, afmetingen 2mm bij 25mm. Eerst worden alle stukken met de hand en een beugelzaag op maat gezaagd.
Daarna wat vijlwerk (schaafhoek, haakse kanten etc) en vervolgens het solderen van de bakken.
De schaafjes worden 95 mm lang en 29 mm breed, zodat hier een 25mm schaafmes in geplaatst kan worden onder een hoek van 50 graden.

sm1.jpg

De infills worden van Coromandel gemaakt, de inkrozing van deze schaafjes is vrij simpel.

sm3.jpg

De schaafbeitels maak ik van bestaande schaafbeitels #4, met de flex en een hoop lawaai.

sm4.jpg

De infills worden verlijmd en gepint met stainlesstalen nagels.

sm5.jpg
sm6.jpg

De dekbeitel wordt ook van Coromandel gemaakt en de dekbeitelschroef van een combinatie van rvs en messing.

sm7.jpg

Het geheel word gemonteerd de schaafzool gevlakt en de schaafmond opening word aangepast aan de schaafbeitel.

sm8.jpg

Nu is het tijd om proef te schaven: de infills hebben hun vorm gekregen, het hout is echter nog niet afgewerkt. Dit gebeurt pas nadat de schaaf volledig getuned is.

sm9.jpg

Roeland
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat ziet er gaaf uit! Complimenten hoor! En leuk om zo het proces te volgen/lezen. De functie van de dekbeitel is hier toch enkel de beitel op zijn plek houden? Waarom dan op deze wijze en niet met een wig?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Mooie schaafjes Roeland. Ik hou wel van dit soort strakke vormgeving. Een vraag echter, is een organischer, misschien zelfs asymmetrische vormgeving niet lekkerder om mee te werken?

i.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@avos de functie van een dekbeitel is altijd het schaafmes op z`n plek houden en druk geven zo dicht mogelijk op de snede het is geen keer beitel.
ja ik had ook kunnen kiezen voor een wig/keg constructie maar vond het bij dit kleine schaafje niet zo practisch en mooi.
@knotwilg ja voor grotere schaven is een organische en of asymetrische vormgeving prettiger op mijn website en facebook staan wat van zulke schaven.
Scheppie zie voorgaande post nr 10 en11 daarin word uitgelegd wat zoal de (grote) voordelen zijn ik noem er een paar: hoge beitel/aanvalshoek, vast beitelbed zeer stabiel (door infills), kleine schaafmond opening, hoog eigen gewicht t.o.v. vergelijkbare stalen schaaf.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De eerste smoother is klaar maat 95mm lang en 29mm breed hoog 30mm

sm11.jpg

Het schaafmes is 3,5 mm dik en 24mm breed en de lengte 60mm dekbeitel wordt middels 2 rvs boutjes op z`n plek gehouden

sm10.jpg

Beitel/aanvalshoek 50 graden

sm13.jpg

De schaafmond opening heb ik bij deze schaaf zeer klein gehouden plus minus 3/10de mm

sm14.jpg

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Mac,

Je schaafje is klaar!!!
Hier zoals beloofd wat foto`s

met afstel hamertje van Cumarru en essen en messing

MAC1.jpg

je initialen staan aan de binnenkant van de neus (leek mij de beste plek)

MAC2.jpg

De losse onderdelen, dekbeitel en schaafmes

MAC3.jpg

even een stukje proef schaven, het schaaft heerlijk!

MAC4.jpg

Ik hoop dat je er heel veel schaaf plezier mee zult hebben!!

Roeland
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi Roeland, ik zag jouw opmerking over het doorslijpen van de beitels, er zijn ook doorslijpschijven van 1 mm dik geven minder vonken en kun je heel makkelijk en precies mee slijpen

Cas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.