Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 51

Groepsproject Japanse Houtverbinding

De verbinding die we zullen maken is de Japanse variant op een schuine las, kanawa-tsugi genaamd. Dit is een relatief eenvoudige verbinding waarvan de basisprincipes op erg veel andere verbindingen toegepast kunnen worden.

Diegene die willen deelnemen aan het project kunnen hun materiaal al voorbereiden.
    Iedere houtsoort van eender welke dimensie is geschikt. Voor het project zal ik echter een stuk gebruiken waarvan de breedte hoogte verhouding de volgende is: 90mm breed en 120mm hoog oftewel 3/4 (alle afstanden zullen in mm uitgedrukt worden).
    het is uiteraard perfect haaks en liefst fijn geschaafd.
    Het is beter om een groter stuk hout te gebruiken dan een kleiner. Hoe kleiner het stuk hoe moeilijker de details en hoe meer nauwkeurigheid er is vereist.

Ik verkies een zachthout soort die droog is met een fijne nerf, maar uiteraard is alles mogelijk.
    We starten over enkele dagen. Tot dan...
    Laatst gewijzigd door kodama; 03-02-13 om 20:21.

Mijn beitels zijn al gewet.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

wordt dit een online live les ?

Online les zou je het wel kunnen noemen. Live zeker niet.
    Ik hoop echter dat er wat mensen stap voor stap mee doen en foto's plaatsen van het proces en hun vooruitgang. Ik zal vragen beantwoorden en ieder zo goed als mogelijk proberen begeleiden. Enige ervaring met handgereedschap is wel vereist.
    Ik hoop er morgen mee te starten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ik ga het ook proberen, heb alleen nog niet veel ervaring......

Toevallig vorige week een setje japanse beitels gekocht, en een japanse zaag had ik al, als het mis gaat is het enige waar het nog aan kan liggen; mijn handen en dar kan ik helaas geen nieuwe van kopen...

Cas

Mijn balkje ligt al te wachten op verdere (mis)behandeling

Dit is een heel mooi initiatief, Mathieu!
    Dank daarvoor.

Met vriendelijke groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Wat een geweldig leuk initiatief Kodama!! Hebben we zo maar een groepsproject, ik ga zeker meedoen!

jaap

Ja, ik doe ook mee. Vorig jaar heb ik met een aantal andere forumleden een workshop slijpen en wetten bij Kodama (Mathieu) gevolgd. Het was erg leerzaam en Mathieu is zeer bevlogen. M.i. beloofd het een leuk project te worden.
    Pieter

Ben al hout aan het zoeken. Is grenen te grof? (is een blakje uit 1860)

Ik ben vandaag te laat thuis gekomen maar morgen beginnen we er echt aan, mijn excuses voor de vertraging.
    Geen enkel hout is te grof. Zorg er wel voor dat het haaks is en glad geschaafd. 1860 is wel oud.. Dat zal ondertussen wel droog zijn en niet meer werken.
    Fijn om te zien dat er belangstelling voor is.

Forum Rechten