Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Mijn eigen werkbank

Mijn eigen werkbank

Ongeveer 2 jaar geleden kreeg ik het idee om mijn eigen werkbank te gaan maken.

Na enig zoeken heb ik toen een partij ruwe beuken balken op de kop getikt.
    Vol goede moed en ik begonnen om deze met de hand recht te gaan schaven.
    Maar na een avondje schaven en de krullen manshoog om mij heen was het resultaat niet erg bemoedigend.

Dus eerst op internet gezocht naar een vlakbank en uiteindelijk een HM1 aangeschaft.
    Nadat deze nagekeken was en de messen geslepen kon het echte werk beginnen.

Nadat de balken gedaan waren begonnen om deze tot een paneel te verlijmen. Omdat ik niet goed wist hoe dit te doen heb ik steeds maar 1 of 2 balken tegen elkaar aangelijmd met als eindresultaat een werkblad van 60cm breed.
    Hierna begonnen met het onderstel en in de tussentijd een paar bankschroeven op de kop getikt.

Nadat het onderstel gedemonteerd was moest de bovenkant met de schaaf toch toch nog wat vlakker gemaakt worden.
    Hierna alles glad afgewerkt en in de osmo lak gezet.

Aangezien ik maar een zeer beperkte hoeveelheid tijd heb die ik op zolder kan doorbrengen heeft het hele project toch wel 2 jaar in beslag genomen.
    Maar goed, nu met een echte werkbank zullen de komende projecten wellicht wat minder tijd kosten.

Hij is nog niet helemaal klaar, de gaten voor de bench dogs zijn er nog niet en ik had gemerkt dat bij de wat zwaardere schaaf bewegingen de tafel toch niet zwaar genoeg is om op de plaats te blijven staan. Ik wil de bank dus nog op een elegante manier aan de muur klemmen zodat de deze niet meer kan verschuiven.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Ronald

Hallo Ronald
    Dat is er een om trots op te zijn. Massief beuken is een mooie basis voor een werkbank. Hij lijkt me niet zo breed maar dat is misschien ook wel praktisch. 2 bankschroeven. Een heel mooi resultaat.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Dat ziet er keurig netjes uit. Ga je vast veel plezier van hebben.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ziet er mooi uit ! ik moet ook maar eens aan mijn bank gaan beginnen wordt tijd....

Mooie bank doet mij aan de nooitgedagt werkbanken denken

Dit is inderdaad een keurige bank waar je heel veel plezier mee zal hebben!
    Ik moet bij mijn werkbank nog altijd de klemmen installeren, het wil er maar niet van komen...

Enjoy!!
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Prachtige werkbank!
    Het wordt ook een van mijn eerste projecten als ik de vlak en vandiktebank binnen heb.
    Net als jij wil ik ook 2 bankschroeven op de werkbank.

Mvg,
    Koos

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dat is een mooi uitgevoerde werkbank. Dit jaar ga ik er ook aan beginnen. De poten en twee bankschroeven zijn al binnen. De huidige klus (laden met schotten onder de werkbank) wil ik afronden en dan wat ruimte maken in de basement. Ook moet er nog wat verlichting bij komen.

Prachtige werkbank, daar ga je veel plezier aan beleven! Het is een onmisbaar meubel als je met handgereedschap aan de slag wilt gaan.

jaap

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Wow....da's een lekker zwaar model...die gaat niet direct aan de wandel wanneer je ermee bezig bent !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten