Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Franse vensterluiken

Om eens af te wisselen ben ik deze week begonnen met de bouw van enkele vensterluiken met louvres.

Heb als houtsoort gekozen voor Afzelia doussié kwartiers gezaagd, stabiliteit is een prioritaire eis voor dit ontwerp, de doorsnede van het hout gaat 33mm x 90mm worden en in combinatie met de lengte van 2200mm is dit een redelijk lastige opgave, zeker als je weet dat de plaats van bestemming zuid-zuidwest geörienteerd is, dus bijna heel de dag zon.
    Scheluw trekken moet absoluut vermeden worden, maar met de gekozen houtsoort moet dit zonder meer lukken.

Als er interesse voor is wil ik het hele productieproces wel eens posten op het forum.

Alvast een voorproefje met de ontwerptekening met alle essentiële details als .pdf

Mvg,

André

Attached files LuikenEric-Model.pdf (5.9 KB)

Re: Franse vensterluiken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Om eens af te wisselen ben ik deze week begonnen met de bouw van enkele vensterluiken met louvres.

Heb als houtsoort gekozen voor Afzelia doussié kwartiers gezaagd, stabiliteit is een prioritaire eis voor dit ontwerp, de doorsnede van de luiken gaat 33mm x 90mm worden en in combinatie met de lengte van 2200mm is dit een redelijk lastige opgave, zeker als je weet dat de plaats van bestemming zuid-zuidwest geörienteerd is, dus bijna heel de dag zon.
    Scheluw trekken moet absoluut vermeden worden, maar met de gekozen houtsoort moet dit zonder meer lukken.

Als er interesse voor is wil ik het hele productieproces wel eens posten op het forum.

Alvast een voorproefje met de ontwerptekening met alle essentiële details als .pdf

Mvg,

André
    leuk! ga je ze lakken of hou je ze naturel?
    Ik wil in de vakantie gaan beginnen aan mijn luiken van Waterwood van Haalhout (geimpregneerd Lariks en daardoor klasse 1)
    dus de constructie tekening zou ik graag willen zien :lol:

Ik ga ze in Zwitserse stijl uitvoeren (vind mijn vrouw zo leuk) alleen komt er nog een diagonale regel op

Athanor
    Guest

Hallo Andre,

Je idee om het productieproces op het forum te plaatsen valt bij mij in goede aarde!! Ik ben momenteel aan het nadenken om een geplande luifel naast mijn uitgebouwde werkplaats maar uit te voeren als een serre. Daarom moeten er openslaande deuren in met veel glas. Om de ruimte goed te ventileren zit ik te denken aan ventilatieluiken met louvres. (zie foto) Deze zijn op andere plaatsen ook al in onze Finse woning aangebracht. Deze keer wil ik zelf er mee aan de slag en daarom ben ik zeer benieuwd naar jouw werkwijze en zie daar graag je ervaring als vakman in terug! Op de foto zie je de luiken zoals nu toegepast. Ik denk aan smalle luiken die dezelfde hoogte als de geplande ramen krijgen ongeveer 1.80 m. De uitvoering doe ik zo mogelijk in grenenhout, evt. Lariks. Ook bij mij is de ligging op zuid-zuidwest. Voor het frezen van de sleufjes denk ik aan gebruik van de Domino frees die ik onlangs heb aan geschaft; daar zag ik op een ander forum wat tips over staan. Ik ben erg benieuwd naar jouw oplossingen en werkwijze.

Fons

Attached files

@Hubert, de luiken worden gelakt, om deze reden kon ik de louvres dan ook maken uit verschillende houtsoorten: Afzelia, Merbau en Sipo Mahonie, hiermee zijn de restjes dan ook mooi verwerkt.
    De luiken die ik aan het vervaardigen ben zijn wel afwijkend van constructie zoals te zien op je foto.
    Overigens vind ik de keuze van Lariks voor dat type van luiken helemaal terecht, Lariks is een beetje een ondergewaardeerde houtsoort.

@Fons, de foto's komen eraan, morgen post ik al een deel ervan.
    Op je foto te zien is de hoek die de louvres maken met de stijlen kleiner dan 45° en ze blijven binnen de dikte van de stijlen, daarvoor is de dominofrees van Festo het geknipte apparaat, met de bovenfrees duurt het een eeuwigheid om alles in te frezen.

Bij de luiken die ik maak is de hoek die de louvres maken met de stijlen juist 45°, hierdoor was ik in de mogelijkheid om de groeven voor de louvres te zagen met een radiaalzaagmachine met daarop twee gelijke zaagbladen met een vulplaatje ertussen, hierdoor moet ik maar éénmaal zagen om de beide randen van de groef te verkrijgen, de rest moest ik even wegsteken met een smalle houtbeitel, een werkje van enkele minuten per stijl

Het belangrijkste om rekening mee te houden bij het maken van vensterluiken met louvres is de tussenafstand tussen twee louvres, deze moeten elkaar steeds enige mm overlappen anders kan je er de krant door lezen en dat is nu juist niet de bedoeling.
    De verdeling gaat het gemakkelijkst en snelst met een steekpasser.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Mvg, André
    Mooie tekening André! Welke software heb je er voor gebruikt?
    Ik begrijp dat de lamellen (louvres?) niet kunnen draaien (zag ik in Oostenrijk), klopt dat?

Succes, Tjeerd (en ... houd ons op de hoogte.

Hallo Tjeerd,

het tekenprogramma wat ik het meest gebruik is Autocad 2007, ik vind het nog steeds het meest praktische voor 2D tekeningen, misschien ook omdat ik dit progamma het beste ken.
    Voor 3D gebruik ik meestal Sketchup van Google.

De lamellen of louvres zitten gefixeerd, de vensterluiken dienen enkel als aankleding van de ramen, beweegbaar maken is dus niet noodzakelijk.

Mvg,

André

Bij deze de foto's van de vensterluiken met louvres, zal alle foto's via meerdere berichten moeten posten denk ik, het zijn er wel enkele

Ik post ze een beetje in chronologische volgorde, dan is één en ander gemakkelijk te volgen.

Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Mvg,

André

Attached files

En de tweede reeks volgt hier.

Mvg,

André

Attached files

En hier voorlopig de laatste foto's, zover is het werk gevorderd, volgende week de laatste loodjes, dan kan de schilder aan de slag.

Mvg,

André

Attached files

Athanor
    Guest

Fascinerend om zo te zien hoe je de luiken maakt. Wat me bijzonder opvalt is je oplossing met een dubbele zaag voor de groeven. Kun je daar nog wat meer over vertellen? Hoe pak je dat aan? Aan de rest te zien die je moet wegsteken, werk je met een tussenring tussen de bladen? Is dat een manier om te voorkomen dat de zaagtanden elkaar niet raken? Ik ben benieuwd of ik die techniek dan op mijn Robland kan toepassen. De vrije aslengte met schroefdraad is niet zo lang en er moet ook nog een borgmoer op.... Zou voor mij een alternatief zijn voor de zg. dado die de Amerikanen veel gebruiken. Bijv. om tandverbindingen te maken.

Fons

Forum Rechten