Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

Onderwerp: Bossing paneel MDF

Bossing paneel MDF

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      viewport_dump_05.jpg
Bekeken:   595
Grootte:   17,4 KB
ID:        3513
    Ik ga een kast maken met bossing panelen. Ze moeten eruit zien als op de afbeelding.
    Denk dat ik even een tafeltje maak voor mijn bovenfrees (2000 wat met 12mm opname) en dan een frees koop.
    Maar welke? Ik zag bij CMT een set waarbij zowel de bossing wordt gemaakt, alsook het profiel in de stijlen en regels en de groef waar het paneel ingaat. wel handig want dan ben je in 1 keer klaar, maatvast etc.
    Kost alleen wel 300 euro bij elkaar.

CMT profiel- en contraprofielfreesset 991.502.11;
    - CMT verlijmfrees 955.501.11;
    - CMT bossingpaneelfrees 990.502.11.
    Kan ook een bossing profiel frees kopen om de panelen te frezen (de schuine rand dus) en met de circelzaag een groefje maken in het raamwerk.
    maar dan moet ik het profiel aan het raamwerk er nog in frezen of op plakken oid..

Kan ook nix kopen en met de cirkelzaag gaan experimenteren.

Wat zijn jullie ideeën en tips?

Is dit misschien iets voor je ?

http://www.ecotools.nl/freesbeitels-12mm/

Groetjes,

Wilfried

Schuine rand is ook op de tafelzaag te doen (mits je rechte schuine stukken wilt), met een hoge langsgeleider

edit; nog betere methode:

Laatst gewijzigd door LMM; 20-01-13 om 00:37.

Fijne tips allebei

Ik denk nu dat ik op de ecotools site een profiel en contraprofiel frees haal; dat maakt zowel het verbinden als de sierlijst supermakkelijk.
    En op het filmpje ziet het maken van de panelen (die idd recht moeten) er heel goed te doen uit. Ik ga het gewoon proberen, anders bestel ik alsnog een frees ervoor. Ik wil namelijk een absoluut solide maatvoering.

Verder vraag ik me af: Is MDF van 18MM stevig genoeg voor de regels en stijlen? In veel filmpjes en voorbeelden wordt er met massief hout (populier bijv.) een frame gemaakt omdat dat toch steviger is. Mijn plan was/is om zowel de panelen als het frame van 18MM MDF te maken. kan dit of is het absoluut onverstandig?
    (ga het paneel zowieso over de hele lengte en breedte verlijmen in de groeven van het frame, geen krimpvrije constructie voor MDF.)

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Bij keukendeurtjes wordt voor de stijlen en regels vaak MDF van 22mm dikte gebruikt. Ik heb mijn keukendeuren ook op die manier gemaakt. Kijk wel naar de dikte die je frezenset aankan. Bij ecotools zie ik niet onmiddellijk een detailtekening staan met afmetingen, maar op het houten kistje staat 5/8", wat mij wat dun lijkt. Met de frezenset van CMT kan je stijldiktes van 18 tot 22mm maken.
    Ik heb mijn panelen los in de stijlen geplaatst, MDF of niet.

Ik zelf heb de cmt set en bevalt prima gaat inderdaad tot 22 mm maar 18 mm laat zich prima verlijmen ik heb er verschillende deurtjes mee gemaakt. Ik weet niet uit welke regio je komt anders mag je ze wel eens lenen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door worldsound Bekijk Berichten
    Ik zelf heb de cmt set en bevalt prima gaat inderdaad tot 22 mm maar 18 mm laat zich prima verlijmen ik heb er verschillende deurtjes mee gemaakt. Ik weet niet uit welke regio je komt anders mag je ze wel eens lenen.
    Fijn , ik zit in Amsterdam

Ben ook benieuwt in wat voor opstelling je ze gebruikt, want ik moet ook nog ' even' en freestafeltje bouwen (heb een hitachi m12VE)\
    En ik denk dat ik gewoon zo'n profiel setje aanschaf en daarmee ga proberen. Eventueel ook nog de bossing frees als het op de circelzaag niet lukt.

Als je in de buurt zit kom ik graag eens in de werkplaats kijken als het mogelijk is!

Je kan ook in plaats een contraprofiel maken het raamwerk van de deurtjes in verstek maken en dan in elkaar zetten met een lamello of domino je gaat de deurtjes toch schilderen / spuiten neem ik aan.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als je het simpel wilt houden kan je het ook alleen op de zaagtafel uitvoeren. Met een hoge geleider kan je de afschuining aan de panelen maken. Voor het frame kan je de groeven voor de panelen met de zaag maken. Voor het samenstellen van het frame kan je voor een verstek kiezen en de verbinding met een veer in de groef verlijmen. Bij een stompe verbinding zal je de groeven voor de veer wat dieper moeten maken om voldoende lijmoppervlak te hebben. Om het geheel wat op te leuken kan je in de binnenkant van het frame dunne profiellatjes in verstek op de panelen lijmen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Als je het simpel wilt houden kan je het ook alleen op de zaagtafel uitvoeren. Met een hoge geleider kan je de afschuining aan de panelen maken. Voor het frame kan je de groeven voor de panelen met de zaag maken. Voor het samenstellen van het frame kan je voor een verstek kiezen en de verbinding met een veer in de groef verlijmen. Bij een stompe verbinding zal je de groeven voor de veer wat dieper moeten maken om voldoende lijmoppervlak te hebben. Om het geheel wat op te leuken kan je in de binnenkant van het frame dunne profiellatjes in verstek op de panelen lijmen.
    Is zeker een idee. Maar is het simpel? met een profiel/contraprofiel frees je gelijk een verbinding (voor het raamwerk), dus geen lamello of domino meer nodig. Ook de groef voor het paneel zit er dan meteen in (bij die frees set van CMT tenminste)
    Dan hoef je niets met latjes erop te plakken, en wordt alles makkelijk hetzelfde.

Panelen op circelzaag maken is volgens mij net zo makkelijk als met een freestafel. Maar de laatste lijkt mij iets makkelijker om achteraf dezelfde instelling terug te vinden..

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten