welk gereedschap voor 32mm boringen?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Daar zat ik ook al aan te denken. Ik vroeg me af of er een kopieerring is die in de rail van hettich past. Dat zou een economische oplising zijn die naar mijn iedee gewoon goed zou werken.
Maareh.....meubelpanelen? :p
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Waarom niet gewoon een mal zelf gemaakt. Neem een stuk mdf en boor er om de 32mm gaten in ter grootte van je kopieerfrees.
Aan een zijde een aanslag maken en klaar is mal. Vastzetten met een lijmtang. Gebruik deze al jaren en gaat erg goed en snel.
Een 5mm freesje doet de rest.

IMG_0123.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Omdat het maken van een mal die accuraat en flexibel genoeg is veel tijd kost. En tijd heb ik helaas nooit genoeg.
Het lijkt me een hoop gedoe om een mal als die van Hettich te maken, die breed inzetbaar is en ook met pinnen de vorige boring kan gebruiken als referentie bij langere boringen. Dan is de mal van Hettich mijns inziens geen slechte deal, alleen lijken de boren erg prijzig. Daarbij geef ik er de voorkeur aan om een bovenfrees te gebruiken. De vraag is dus wat de diameter is van de gaten in de Hettich rail en of daar een kopieerring voor te krijgen is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
@ emilio, het was maar een grapje, maar wel een erg gaaf filmpje dat je van je ontwerp gemaakt hebt.

Het justeren van de mal van akwadraat lijkt me niet zo'n probleem als je er 2 pennetjes van 5 mm in de laatste gaatjes stopt. 1 keer een LR32 lenen, of nauwkeurig aftekenen. 1 kant vlak met de voorkant van de kast leggen, lijkt me supersnel te doen!

jaap
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Het gaat me om een systeem dat langdurig accuraat blijft. Dat zou betekenen dat het uit alumnium gemaakt moet worden. Daarbij moeten de gaten groter zijn dan 5mm om een kopieerring te kunnen gebruiken. Zou ook prettig zijn om flexibel te zijn en door te kunnen koppelen etc. Is me veel teveel gedoe. Ik heb mijn tijd hard genoeg nodig voor het bouwen van de kast en andere meubels en indeling etc. zoals te zien in het filmpje (en dat is nog maar een deel). Ik koop dus liever een systeem dan dat ik er zelf over moet nadenken hoe dit te maken etc.

Mocht iemand nog goede ideen hebben of de diameter van de gaten van de Hettich weten hoor ik het graag!
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
emilio,

Mijn mal gaat al jaren mee, en waarom moet ie zo precies en accuraat blijven?
Als je een kast maakt met gaten, heb je 4 keer een rij gaten nodig.
Als de mal een klein beetje af zou wijken (wat bij mij nog niet is gebeurd, omdat de frees de mal niet raakt maar de kopieerring) dan zal bij al de 4 rijen gaten dezelfde (minimale) afwijking ontstaan. (dus ik zie zie het probleem niet echt.
Deze mal is in tijd van een uurtje gemaakt van een stukje afval.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Emilio,

voor zover ik kan zien werkt het hettich systeem met een speciaal boortje. Dit boortje kost inderdaad een keer wat maar als het boortje bot wordt kan je het hem vervangen. De boor en huls zijn vaak van elkaar te scheiden.

Waarom trouwens perse aluminium? Trespa werkt ook goed en is ook duurzaam.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Ten eerste niets verkeerds over je mal. :)
Accuraat is voor mij noodzakelijk omdat ik er ook beslag op wil inboren/monteren. Maten moeten gewoon kloppen en zoals gezegd is een dergelijke mal me teveel gedoe. En het gaat niet om 1x een kastje, er moeten o.a. ook nog garderobekasten en een grote keuken mee worden gemaakt. Ik wil echt een accuraat systeem hebben waar ik een tijd mee vooruit kan, vandaar ook de vraag naar ervaringen met goede systemen. En ik waardeer je input, alleen gaat dit voor mij niet werken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Als ik het goed zie is de complet boor over de 100 euro en een los boortje ruim 60 euro. Daarbij is het toerental van een boor te laag om uitbreken geheel te voorkomen. Ik geef daarom de voorkeur aan een frees.
Voor de rest zie bovenstaande, als de mal van Hettich werkt is dat een koopje, kan ik hem niet voor maken. Alleen moet ik zien te achterhalen wat de diameter van de gaten is om te zien of hij met een frees gaat werken.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Makkelijkste is dan om hettich te mailen?

Ga je beslag inboren en monteren dan wil ik je de tip geven dat elk meubelbeslag vaak werkt met eigen mallen. Koop je de hettich mal dan ben je dus ook min of meer verbonden met hettich beslag (afgezonderd een simpele rijgatboring dan). Zelfde geld voor blum en grass.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Je hoeft niet per se gaatjes te maken, ik heb recent inbouwkasten gemaakt waar er een aluminium rail ingefreesd zat waar je kleine klemmetjes in kan steken.
Dan moet je enkel een gleuf frezen en de rail er in doen, het ziet er wel speciaal uit!
Ik had die rails trouwens zwart moeten spuiten, er waren zo'n 60 tal te doen!

Aansluitend op de opmerking van Benchworks, Ik heb nog met het volgende systeem gewerkt: http://easylink.hafele.com/is-bin/I...rAqBlZEO0AAAEyr6k_6PaI&NavigationSource=Image

Een mooi systeem, maar bleek voor mij uiteindelijk toch een pak duurder dan de rijboringen. Aangezien het voor een gesloten kast was, dacht ik dat het sneller en goedkoper zou werken, maar het tegendeel bleek waar. Eerst en vooral de aankoopprijs van de Haefele rails. Ik had vooraf geen prijs gevraagd, maar ik zat toch aan een 90 euro voor 12 lopende meter, exclusief schappendragers. Daarbij komt nog dat de infrezing 11 mm moet zijn, geen standaard freesmaat, en hup weeral 30 euro erbij. Het resultaat mag er wezen, maar de volgende keer kies ik gewoon weer voor de rijboringen met het festool systeem: veel sneller en goedkoper
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Lijkt me idd wel een net systeem. Wat ik me wel afvraag; hoe heb je het gedaan met de platen voor de scharnieren die in de kasten gemonteerd worden? Heb je de rail verder naar achteren gemonteerd in de kast?
Dit zou wel een optie zijn voor deze eerste kast, kan ik de beslissing eventueel nog wat langer uitsellen, ik heb waarschijnlijk wel een 11mm freesje liggen (hoop ik....).
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Lijkt me idd wel een net systeem. Wat ik me wel afvraag; hoe heb je het gedaan met de platen voor de scharnieren die in de kasten gemonteerd worden? Heb je de rail verder naar achteren gemonteerd in de kast?
Dit zou wel een optie zijn voor deze eerste kast, kan ik de beslissing eventueel nog wat langer uitsellen, ik heb waarschijnlijk wel een 11mm freesje liggen (hoop ik....).

De rails lopen niet over de volledige lengte van de kast, aangezien deze heel smal was. Je kunt dit zien via volgende thread: http://www.woodworking.nl/showthrea...rven-vooraleer-te-verlijmen&p=57035#post57035
De scharnieren heb ik noodgedwongen boven en onderaan de rails moet plaatsen. Bovendien gaat het om invallende deurtjes, waardoor de scharnieren nog dieper in de kast komen, dus was dit bijna de enige optie
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Dat kan voor mij wel lastig worden, de deuren die ik wil gebruiken zijn ca. 2150mm hoog en waarschijnlijk van massief eiken en ik gebruik daarvoor al snel 4 scharnieren. Dat zou dus betekenen dat ik de rail 2x zou moeten onderbreken en bij de matage de boel iedere keer weer moet uitlijnen, wordt een tijdrovend klusje ben ik bang. Ik denk dat ik dan toch de een 32mm boring ga gebruiken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Leuk filmpje, mooi simpel jiggie:)
Ik zou er een messing/alluminium/ijzeren bus in persen trouwens.

Het is natuurlijk ook wel een leuk idee om een dergelijke contraptie te maken geschikt voor whatever kopieerring dan ook, ben je gelijk klaar, en werkt ook zeer nauwkeurig.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Idd een leuk systeem, boorbussen met flens erin ( zijn van gehard staal) en klaar, je kunt er natuurlijk ook een paar naast elkaar boren, gaat sneller.

Cas
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
en je hebt al een domino dan ligt het voor de hand om voor het Festool systeem te kiezen. Na paar keer kun je dat ook makkelijk instellen.

Gatenrij met een domino????? Heb ik een hoofdstuk gemist in de gebruiksaanwijzing of een youtube-filmpje over het hoofd gezien misschien? Maar hoe maak je een gatenrij met een domino??
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Gatenrij met een domino????? Heb ik een hoofdstuk gemist in de gebruiksaanwijzing of een youtube-filmpje over het hoofd gezien misschien? Maar hoe maak je een gatenrij met een domino??

Je moet wel alles lezen en in de juiste volgorde... als je je best doet snap je het wel denk ik...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.