Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 11 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 110

Onderwerp: isolatie werkplaats

isolatie werkplaats

Beste forumleden,

In mijn schuur wil een werkplaats inrichten. Grootste probleem is de (lucht) vochtigheid. Niet zo gek als ik me bedenk dat de rand onder het dak gewoon open is. Nu heb ik plannen om het geheel te isoleren. Een voorbeeld daarvan vond ik bij het RTL4 programma "Eigen huis en tuin":
    http://www.eigenhuisentuin.nl/verbou...tvrije_schuur/

Ik heb zo'n zelfde soort schuurtje. In het voorbeeld is de wand nog niet afgewerkt. Hiervoor wil ik underlayment toepassen. Het dak werk ik af met dezelfde platen, met daarboven een laag steenwol met ook dampremmend en dichtfolie. Ten opzichte van de golfplaten houd ik hier wat ruimte voor de beluchting.

De vloer wil ik niet storten. Er ligt nu een tegelvloer in die vlak genoeg is. Ik ben van plan om deze op te hogen met (harde) tempexplaten en af te werken met dezelfde tegelvloer.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
    [i:15larkvr]Roads? Where we're going, there are no roads...[/i:15larkvr]
    [url:15larkvr]http://www.houtwaerdt.nl[/url:15larkvr]

Athanor
    Guest
    Ik zou dan de wanden ook isoleren met PUR-plaat van minimaal 3 cm. De rachels zou ik dan 22mm dik houden voor een kleine spouw en inderdaad afwerken met underlayment. Ideaal om allerlei gereedschappen aan te te schroeven. Dan doe je e.e.a op dezelfde manier als met je dak. Alleen zou ik de vloer niet meer betegelen, maar ook underlayment platen op rachels aanbrengen. Of een 3e keus lariksvloerplanken erin leggen, heb ik in mijn werkplaats over de betonvloer aangebracht, bevalt uitstekend, met vallende beitels en bovendien prettig aan de voeten!

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Gaat het enkel om de vochtigheid, of ook voor de warmte?
    Mijn werkplaats zit in een 16x32m betonnen hangar die in de winter ook erg vochtig is. ik heb één 5x6m hoek daarvan geisoleerd met een eenvoudig kaderwerk van 100x20mm dennen planken, waarmee ik 4 muren heb gemaakt, het kaderwerk draagt ook een plafond met vloer erboven. Die kaders heb ik opgevuld met 100mm dik glasvezel, en in het plafond 140mm, en dan bedekt met gipsplaten. En de deur lijkt op een kluisdeur, die is 120mm dik gevuld met isolatie. En natuurlijk dubbele beglazing gevonden op 2dehands. Dat is super geïsoleerd en verwarmd met een elektrische radiator, geen vocht problemen meer en lekker warm werken.

ik zie dat ze de hele schuur hermetisch met plastic inpakken
    wat als je nu water of vocht in de schuur krijgt?
    kan dat er ook niet meer uit en krijg je dus lelijke vocht en schimmelplekken?
    of redeneer ik nu verkeerd?

Hou er rekening mee dat je aan de onderzijde van de golfplaten altijd condensvorming hebt.
    Ventileren blijft ook erg belangrijk; anders kan vocht niet weg, maak bv een rooster op plafond hoogte en daar tegenover een op ongeveer vloerhoogte.
    Houterig mannekke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13 Bekijk Berichten
    ik zie dat ze de hele schuur hermetisch met plastic inpakken
    wat als je nu water of vocht in de schuur krijgt?
    kan dat er ook niet meer uit en krijg je dus lelijke vocht en schimmelplekken?
    of redeneer ik nu verkeerd?
    De folie aan de buitenzijde (koude zijde) moet altijd dampopen zijn, anders krijg je echt problemen. Dampdichte folie aan de binnenzijde en vocht eruit dmv ventilatievoorzieningen.

@Benchworks. Ook wel voor de warmte. Al is 5 graden boven nul allang goed genoeg. Even een electrisch kacheltje aan en aan de slag. Nu gaat al die warmte gelijk verloren. De luchtvochtigheid weerhoudt me er nu van om hout en dure apparatuur te laten staan.

Wat ik me overigens afvraag is of de twee lagen folie voldoende is om het enigszins aangenaam te maken. Daarentegen, als ik kies voor steenwol oid dan kost me dat gelijk meer EUR en ruimte verlies. Mijn schuur is "maar" 2,2 x 3,2.

Pur/pir/PS plaat van een paar cm dik maakt al een hoop verschil. Die folie zou ik niet teveel van verwachten, folie kan wel wat doen, maar dan moet je aan Actis oid denken.

Ga in je woonplaats op zoek naar een bouw outlet oid.
    Daar vind je vaak b en c keuze pirplaten voor weinig.

Het grote voordeel van pirplaten:

Relatief goedkoop per vierkante meter.
    Goede isolatiewaarde per dikte cm ivm andere isolatie materialen.
    Makkelijk verwerkbaar.

Nadeel: je moet alle naden en kieren afdichten met een pur bus, dat kan , afhankelijk van de grootte van je project, kostbaar worden.

In jou geval lijkt mij 1 pur bus meer dan voldoende.
    Laatst gewijzigd door wupsie; 09-12-12 om 21:46.
    Houterig mannekke

Forum Rechten