Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Welke lijm voor de reperatie van mijn Luit

Pas is de kam van de hals van men luit eraf gegaan doordat ik achter de deurklink bleef haken, gelukkig is deze op de lijmplek afgebroken
    Alleen nu vroeg ik mij af wat voor lijm ik het beste kan gebruiken om hem weer te maken, kan ik hiervoor gewone houtlijm gebruiken of is het beter om hiervoor huidenlijm te gebruiken (heb een keer gelezen dat ze dat toepassen de luitbouw).

Op de foto is rood omcirkeld de lijmbreuk
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails luit 1_tcm33-25191.jpg  
    Groeten
    Wilhelm

Ik zou mijn licht eens gaan opsteken bij ILSA (Internationale Lutherie School Antwerpen) of een andere gevestigde school voor instrumentenbouw.
    http://www.ilsa.nu/info.aspx

Een vriend van me is luitenbouwer. Zal hem een dezer eens bellen om te vragen welke lijm hiervoor het beste is.

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Huidenlijm, ook wel beenderlijm genoemd, is hier inderdaad het mooist voor. Dit omdat dan de reparatie weer volledig is terug te draaien en omdat de lijm hard opdroogt waardoor de klank niet negatief wordt beinvloed. Maar deze lijm is wat lastiger te gebruiken. Als er een vioolbouwer bij je in de buurt zit heeft die dit zo gedaan, dus dat zou het makkelijkst zijn.
    Deze lijmverbinding wordt niet zwaar belast, de snaren drukken het kammetje al op de plaats. Een hel dun laagje gewone houtlijm zou ook prima te gebruiken zijn. Een hard opdrogende houtlijm zoals titebond is nog beter. Gebruik in ieder geval geen moderne lijmen zoals secondenlijm, 2-componentenlijm, epoxy of contactlijm.

Een aardig alternatief misschien, gewone gelatine is ook huidenlijm. Dus je kan ook velletjes kleurloze gelatine gebruiken.

Kleine aanvulling: Huidenlijm is niet het zelfde als beenderlijm. De naam spreekt voor zich... In de instrumentenbouw zal men eerder beenderlijm gebruiken omdat deze harder uitdroogt dan huidenlijm. Deze laatste blijft soepeler en werd meer gebruikt in de vroegere boekbinderij. Beenderlijm zal dus ook harder opdrogen dan titebond. Toevallig werk ik in bovengenoemde school en ik ken de leerkracht luitbouw dus zeer goed. Ik zal de vraag stellen en je morgen het antwoord bezorgen.

Klopt dat het niet hetzelfde is. Huidenlijm is superieur aan beenderlijm. Ik wilde enkel zeggen dat het vaak zo genoemd wordt. Ik weet ook niet waar beenderlijm verkocht wordt. Ik denk ook niet dat beenderlijm voor luitbouw wordt gebruikt. Maar ik ben benieuwd naar wat je morgen hoort.

Luiten werden vroeger gelijmd met warme lijm. (beenderlijm, huidenlijm, zenuwlijm of zelfs vislijm.) De historische instrumenten worden nog volledig gerestaureerd met warme lijm. Nieuwe instrumenten worden eerder verlijmd met titebond, behalve de onderdelen die voor reparatie nog moeten kunnen losgemaakt worden. (bv het bovenblad op de klankkast)
    Nu over het kammetje: Het kammetje wordt meestal niet verlijmd omdat de snaren het kammetje op zijn plaats houd. Soms verlijmd men het kammetje wel, maar dan met één of twee druppels warme lijm. Zo kan het voor eventuele reparaties gemakkelijk losgemaakt worden. Zeker niet met titebond... Het advies is dus om het kammetje zonder te lijmen terug te plaatsen. Moest het toch nodig blijken kan je beter even binnenstappen bij een instrumentenbouwer die gebruik maakt van gelijk welke warme lijm.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Als er nog oude lijm op de breukplaats zit, is gewone houtlijm geen optie omdat deze alleen op kaal hout werkt.

Gr Ed

Heel erg bedankt voor de reactie's
    Ik had alleen het onderdeel verkeerd benoemd, (weet ook nog niet hoe het allemaal heet) maar het gaat in ieder geval over de het onderdeel zoals te zien is op de foto.
    Maar als ik de reactie' s zo bekijk is het het beste om voor de warme lijm te gaan (beenderlijm, huidenlijm)

Ps. Jokke het klopt dat het kammetje los eropzit zonder lijm

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_9612.jpg
Bekeken:   269
Grootte:   93,3 KB
ID:        2707
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_9614.jpg
Bekeken:   270
Grootte:   68,1 KB
ID:        2708
    Groeten
    Wilhelm

O, dat is wat meer schade dan wat ik dacht. Heb je een adresje voor huidenlijm? Laat anders maar even weten, dan stuur ik je een paar gram. Wel eerst oefenen op een proefstukje!
    Laatst gewijzigd door moerman; 11-12-12 om 20:23.

Forum Rechten