Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 43
    Het materiaal waar de spiraalfrezen uit vervaardigd zijn heeft een zeer hoge breuksterkte, zeker diegene welke geschikt zijn voor de CNC. De krachten die bij deze machines op een relatief slanke frees inwerken zijn zeer hoog, zo een machine heeft geen feeling, die blijft gaan of de frees nu mee wil of niet, dat is letterlijk buigen of barsten.
    Deze frezen zijn dan ook ontworpen om met zo min mogelijk weerstand materiaal te verspanen, en dan geniet een snijdende snede altijd de voorkeur.

En ja die spiraal schaafassen hé, het geeft een mooi oppervlak, vraagt minder kracht van de machine, en het eindresultaat is zonder meer zeer goed. Maar het vervangen van de messen dat is andere koek. Dat kost enorm veel tijd, een uur ben je zo kwijt. Dat is gewoon economische zelfmoord voor elke zelfstandige. Het is ook geen nieuwe techniek, net als de pest steekt het om de zoveel jaar zijn kop eens boven water

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Zelfs Felder komt nu met een spiraal schaafas op de proppen:

http://landingpages.felder-gruppe.at...silentpower-2/

Ik moet zeggen als het echt zo stil is als in het vergelijkend filmpje vind ik het wel een prachtige toepassing hoor. Vooral als je geburen besluiten om een veranda te plaatsen op 3m van je atelier

Voor zo'n stille machine wil ik 's avonds gerust een uurtje mesjes wisselen. Ze geven een standtijd op die 20 maal die is van een HSS mes.
    Laatst gewijzigd door Geert; 25-11-12 om 12:28.

bijkomend voordeel: per ongeluk spijker/zand schaven = een paar mesjes vervangen, niet het hele schaafmes

Met een spiraalas ben je minder tijd bezig met nabewerken na schaven, lijkt me dat je dat vaker doet dan het wisselen van je mesjes en dat een spiraalkop ook wat dat betreft zeker geen nadeel heeft t.o.v. een reguliere as.

temeer daar je hier ook nog een keer hardmetaal wisselmessen te pakken hebt. Maar ja welke machines zijn er geschikt voor het uitwisselen van de schaafas? Mijn Scheppach volgens mij niet
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Heeft er al eens iemand op een dergelijke as mesjes gewisseld? Moet je eens proberen, zeker na het schaven van vettig hout Bijna alle schroefkoppen zitten dan dichtgeslibt, daar krijg je geen sleutel meer in, dus eerst alles ontharsen. Is dit gebeurt dan kan je het eerste mesje lossen en een kwartslag draaien, maar ook de uitgefreesde zitting waar dit mesje moet invallen is aangeladen met hars, net zoals het mesje zelf. Simpel even een kwartslag draaien is er dus niet bij, het is een geklooi waar je hoofdpijn van krijgt.

Eind jaren tachtig heb ik een tijd met een vierzijdige gewerkt waar een dergelijk systeem opzat, weliswaar met rechte schaafsneden, maar de "messentechniek" was identiek aan die spiraalmessen. Kleine plaatjes met vier snijkanten dus. Nou, die vier schaafkoppen voorzien van een verse snede was op zijn snelst vier uur werk. Schaafkoppen verwijderen, in een bad gooien met ontharser, afborstelen, en daarna kon je beginnen wisselen. Opnieuw ontharser bij de hand om de gefreesde zittingen en snijplaatjes te reinigen, de nodige vodden om alles terug te drogen, etc..
    Om op deze machine de messen te wisselen moest er altijd een Chinese vrijwilliger aangeduid worden, niemand die hier uit vrije wil aan wilde beginnen. Gebruiksvriendelijkheid van dit systeem: noppes.

Geef mij maar een Tersa as, of de standaardas van Felder, die zijn pas gebruiksvriendelijk, terwijl de oppervlaktekwaliteit er zeker ook mag zijn.
    Je mag ook niet uit het oog verliezen dat bijna alle schaafwerk maar het begin is, daarna vangt het echte werk aan, pennen en gaten, profileren, samenbouwen, en finaal schuren. Met andere woorden, dat mooie schaafwerk is hier in feite overbodig

Anders is het bij de loonschaverijen, hier moet het schaafwerk wel zo goed mogelijk uitgevoerd worden. Maar gebruiken deze firmas spiraalmessen? Nee, geen enkele firma die hier voor opteert. Alle, maar dan ook alle grote machines werken met "gejointe" schaafmessen, al dan niet gemonteerd met hydro opspan bussen.

"Jointen" wil zeggen dat men de snede voorziet van een secundaire vouw, die een paar tienden millimeter groot is. Dit jointen word gedaan op de machine, en garandeert een lange standtijd en een perfecte rondloop ( 0,001mm of minder) met als eindresultaat een spiegelglad oppervlak bij een zeer hoge doorloop, 100 à 500 m per minuut.

Op de kleinere meer-assige schaafmachines vind je meestal "Tersa" schaafkoppen, hier is de doorloopsnelheid een stuk lager, maar de investering is dat ook

Mijn inziens vallen de voordelen ( stil werken, mooi schaafbeeld, minder vermogen nodig) in het niet tegen één groot nadeel. Het stellen van de "messen" is zeer omslachtig, en tijdrovend.
    Ik ben dus zeker geen fan van het systeem, maar dat zal wel al duidelijk zijn denk ik

Mvg,

André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 25-11-12 om 20:00.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Wat is het soms toch jammer dat André zoveel weet, ik was al aan het dromen van een lekker zoemende schaafmachine, zonder gehoorbescherming te moeten opzetten.....maar goed, weer wat bijgeleerd,ik heb eens gegoogled op "jointen van gereedschap" en dan krijg je direct een heel heldere uitleg.
    Ik heb hier boeken van Tage Frid liggen en die sleep z'n messen ook op deze manier mbv slijpsteen in een bovenfrees en een zelfgemaakte mal.

Ik zou niet gelijk afstappen van de spiraalas, hangt er (zoals gewoonlijk) vanaf wat je ermee gaat doen of het een interessante optie is. In Amerika wordt er best veel gebruik gemaakt door (semi-) professionel shops, check de fora daar maar eens.
    Voor mij persoonlijk zou de ene uurtje eens in de zoveel tijd echt niet opwegen tegen de besparing aan tijd bij schuurwerk en eventuele beschadigingen door rommel in het hout. Het verminderde geluidsniveau is voor mij ook een absolute pré. Ik werk ook niet met veel harsrijk/vet hout, dus ik zie niet echt nadelen eerlijk gezegd. Maar zoals gezegd dit zal voor iedereen anders zijn.

ik sluit me volledig bij tuoh aan... enkel mis ik de ervaring met deze schaafas. Alleen al het wisselen/draaien van de mesjes lijkt me een hels karwei. Ik had dan ook nog niet eens gedacht aan de door tuoh genoemde feiten ivm harsrijke houtsoorten

Heeft iemand ervaring met het frezen van kepen dwars op de nerf?

Wat is het verschil tussen een spiraalfrees voor de bovenfrees en voor de CNC?
    Vakmanschap = meesterschap
    [url:14p79j9h]http://lero78.hyves.nl/[/url:14p79j9h] [url:14p79j9h]http://www.miekedingen.nl[/url:14p79j9h] [url:14p79j9h]http://www.letterle.dds.nl[/url:14p79j9h]

Forum Rechten