Box joint jig

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Beste houtwormen,

Graag zou ik willen weten hoe jullie zogenaamde "box joints" maken oftewel "vingerverbindingen"? (weet het nederlandse woord hier niet voor). Zie foto.
Alle box joint jigs die ik op internet kan vinden maken gebruik van een zogenaamde "dado set'".

Is er iemand die op zijn tafelcircelzaag ook deze vingerlassen maakt met een normale zaag en zo ja, hoe gaat dit in zijn werk?
Of zijn er hier in Nederland ook dado sets oid te koop?

alvast bedankt voor jullie antwoord.
voorbeeld.jpg
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je zou eventueel, de boxjoint-jig van woodgears of een andere, die voor een zaagtafel is bedoeld op je freestafel kunnen gebruiken na enige aanpassingen.

Een andere optie is met een mal en de bovenfrees, die zijn her en der wel te koop, ikzelf heb een mal van wolfcraft, die doet zowel vingerlassen als half verdekte zwaluwstaarten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Dadozaag vroeger de slingerzaag is te bestellen bij cmt tools. Festool heeft de vs 600 met vingerlas sjabloon. Kijk ook eens bij www.incra.com deze hebben leuke oplossingen voor zwaluwstaarten en vingerlassen. Beide zijn helaas niet de goedkoopste.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Toen ik vroeger een kleine zaagtafel had met zo'n geleider groef had ik ook geprobeerd zo'n mal te maken, maar zonder een dado set is dat moeilijk.
Daarna heb ik er één voor mijn freestafel gemaakt en dat werkte goed, dat is waarschijnlijk de makkelijkste optie als je een freestafel hebt.
Nu heb ik de DC400 dovetail jig van trend waar ik box joints mee zou kunnen maken, maar ik gebruik nu nog enkel half lap dovetails omdat die mooier, steviger en daarmee even snel te maken zijn als box joints.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Heren,
allemaal bedankt voor jullie bijdrage.

LMM. Ik heb bij Wolcraft gekeken, maar kan daar niets vinden. Wat voor mal is dat?
WIM. Dado en slingerzaag is niet hetzelfde, maar geeft wel hetzelfde resultaat.
Maar ik ben bang dat het asgat niet helemaal hetzelfde is als hier in Nederland.
BENCHWORK: DC400 is een mooi hulpstuk, maar is het echt zo gemakkelijk werken zoals ze beweren? en waar heb je die besteld?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Akwadraad,

Ik heb ook de mal van Wolcraft.
Deze gebruik ik eigenlijk niet.
Deze kan je van mij overnemen als je geinteresseerd bent.

Groet Menno.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
hmm kan hem zo ook niet meer vinden, misschein dat ie uit het assortiment is.

Kan morgen evt wel ff een foto maken van het hele spul, aangezien hij op mijn werk ligt
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hallo,

Een dado en een slingerzaag geven niet helemaal hetzelfde resultaat
Een dado maakt een rechte bovenkant aan een groef of inkeping en een slingerzaag een kleine cirkelvorm met een straal gelijk aan de straal van de slingerzaag.
Voor het maken van een groef zal dit in veel gevallen geen probleem zijn maar bij het maken van een vingerverbinding komt dit in het zicht en kan dan ontsierend werken.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Heren,

Bedankt voor jullie bijdrage.
Ik weet nog niet precies wat ik nu ga doen, ik kijk het nog even aan.
Ik heb nog een "dikke zaag" liggen van 8mm en denk dat ik daar maar een vingerfreesmal voor ga maken.

Gr
akwadraat
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Vingerverbinding op de freestafel van Guido Henn. Dit is een verstelbare mal voor verschillende freesdiktes, voor 1 vaste freesmaat is het eenvoudiger, maar het principe blijft hetzelfde.

jaap

 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Hier wat foto's van de wolfcraft mal van mij

IMG_7371.jpg
de losse onderdelen

IMG_7372.jpg
"universele" grondplaat met "kopiëer ring"

IMG_7374.jpg
De mal in elkaar; onder de oranje dopjes klem je het hout.
(heb hem hier ff in de bankschroef gezet want hij past niet op de werkbank)

IMG_7377.jpg

mijn eerste probeerseltje destijds, hier zitten mijn oordoppen, veiligheidsbrillen en handschoenen in
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.