Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Esdoorn gereedschapskist

Tijdens mijn cursus meubelmaken bij meubelmakerij De Schrijn ben ik aan het werk aan een esdoorn gereedschapskist.

De panelen waaruit de zijwanden en het deksel bestaan, heb ik zelf gelijmd uit smallere delen.

De zijden zijn met zwaluwstaarten en verstek met elkaar verbonden.

Photo 08-05-12 21 57 19.jpg
    De kopse kanten van de kist met gestoken zwaluwstaarten.

Photo 17-04-12 20 51 41.jpg
    Detail van de verbinding. Het verstek moet nog worden bijgewerkt.

Photo 22-05-12 21 57 48.jpg
    De verbinding half in elkaar geschoven. Je kunt al zien dat er een flinke kier is ontstaan. Gelukkig is er kneedbaar hout.

In de kopse einden van de kist zijn handgrepen gemaakt. Eerst gaten geboord met de kolomboor, uitgezaagd met de decoupeerzaag, en daarna met de bovenfrees netjes in vorm gebracht.

Voor de bodemplaat en de deksel heb ik met de cirkelzaag een groef in de wanden gezaagd.
    Daarna is alles in elkaar gepast, en na eerst een proefopstelling te hebben gemaakt netjes in elkaar gelijmd.

Photo 03-07-12 22 22 53 (1).jpg
    Lijmopstelling.

Inmiddels heb ik de buitenzijde van de kist met de blokschaaf afgewerkt. De uitstekende uiteinden van de zwaluwstaarten zijn nu strak afgewerkt. Alle kiertjes die er waren heb ik met kneedbaar hout gevuld. Vervolgens is de kist mooi opgeschuurd met korrel 150 en korrel 180.

Photo 29-08-12 23 13 52.jpg

Volgende stap is het nog fijner schuren, openzagen van het deksel, aanbrengen van stofrand en scharnieren, en netjes in de olie zetten.

Hallo,

Een mooie kist heb je daar. Afgelopen jaar heb ik deze cursus ook gevolgd. Erg leuk werk was dat. Hier is mijn versie. Ik heb hem afgewerkt met blanke lak.

DSC_1812_mod.jpg

Dat was best een klus, vooral als je bij een lange kant de huizen weg hakt i.p.v. het hout er tussen. Mijn kist is daarom net 2 cm korter dan normaal.

Ze zeggen nog zo: maak de stukken die je weghakt zwart..... Leermomentje zullen we maar zeggen dan. Een troost: niemand ziet dattie korter is.

Als ik het goed begrijp heb je de staartjes weg gehakt dus je zat aan de verkeerde kant van de lijntjes .
    Daar is het een cursus voor !! dat hoort bij het spel al denk je er op dat moment iets anders over je zal best wel iets gezegd hebben in de trant van potjandorie etc. etc ;-)
    Zo te zien is het met het kistje prima gelukt .

Het zijn toch wel forse kistjes denk pak weg L 600 mm B 300 mm en Hoog 400 mm of zit ik er erg veel naast ?

Ga het in januari ook mee maken op de Schrijn (maar dan de basis) .

Natuurlijk is het even flink balen als je je eigen werkstuk beschadigt. Maar bij mij is dat eigenlijk altijd mijn eigen schuld doordat ik denk "nog ff snel....". En dan ga je. Maar gelukkig kun je het altijd wel weer herstellen of verbergen.

Ook ik bij de schrijn deze kist gemaakt. Mijn leermoment was dat ik twee keer staarten maakte. En staart op staart nou ja bij hout gaat dit niet. Dus overnieuw en de gehele avond genieten van dit leer moment.

@wim : Je had toch ook 2 gereedschapkisten kunnen maken ;-)
    Neem aan dat je van het pennebord een bord met staartjes heb gemaakt dat had dan mooi een klein kistje kunnen worden
    Laatst gewijzigd door rendew; 04-09-12 om 16:53. Reden: niet volledig

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten