Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

Onderwerp: Roubo werkbank

Roubo werkbank

In Amerika is dit helemaal hip onder de "handtool woodworkers". Populair gemaakt door Chris Schwartz, een redacteur bij een van de tijdschriften aldaar. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Op verschillende forums heb ik er al heel wat voorbij zien komen, van heel erg mooie, bijna woonkamer waardige werkbanken, tot meer eenvoudige exemplaren. De mijne gaat duidelijk tot de laatste categorie horen. Hier vind je plaatjes van zo'n soort werkbank:
    http://www.outland.net/blog/?p=6

Voor wie het verschijnsel niet kent. Roubo is de schrijver van een dik frans boek over houtbewerking in de 17e eeuw. Daarin staan afbeeldingen van werkbanken die allemaal volgens dit principe zijn gebouwd. Hij is zeer zwaar, met een heel dik werkblad en dikke poten. Die poten zijn simpel met een pen en gat verbinding in het werkblad vastgezet. Er zijn onder het werkblad geen regels. En de poten liggen in hetzelfde vlak als de voorrand van het werkblad.

Mijn werkbank is gemaakt van doodgewoon vuren. Ik had een paar balken op marktplaats gevonden. Die heb ik op m'n simpele Electra Beckum vlak/vandikte bankje geprobeerd tot mooie rechte en vierkante balken te transformeren. Dat is maar gedeeltelijk gelukt, ze zijn nogal banaanvormig uitgevallen, dus dat wordt nog een hoop schaven om de bovenkant vlak te krijgen. Dan 4 balken aan elkaar gelijmd en in de laatste balk de gaten gefreesd voor de werkbank haken.

Hij gaat een mooie legvise ('k weet het nederlandse woord niet) krijgen van beukenhout. Op de kopse kant komt ook een bankschroef die samen met de gaten voor de werkbank haken moet werken om planken in te kunne spannen voor het schaven ed. Zo ver ben ik nu dus.

Het lijmen en klemmen:

Het werkblad en de legvise:

Re: Roubo werkbank

hallo seek,

dat gaat vast en zeker een mooie werkbank worden
    heb er net het een en het ander over opgezocht en het lijkt me inderdaat een fijne werkbank ja

wat ik me afvroeg bij 9 van de 10 roubo werkbanken zie je dat de bankschroef helemaal tot benede doorloopt, kun je me vertellen waarom dat eingelijk is ?

Bvd,
    Woody - Gert-Jan

Dat is de legvise. Letterlijk vertaald een "poot bankschroef". Het is een heel klassiek ontwerp. Hier is een link waar zo'n bankschroef beschreven wordt, alhoewel dit wel een hele luxe is met die wieltjes.
    http://benchcrafted.blogspot.com/2009/0 ... -vise.html

Voordelen: Simpel. Klemt super door het hefboom effect van de pin onderaan in de parallele geleider. Heeft weinig last van het horizontaal heen en weer scharen. Je hebt veel ruimte boven de schroef.
    Nadeel: Je moet af en toe bukken om die pin n een ander gat te stoppen.

hallo Seek,

Bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd zullen we maar zeggen.

wat ik me verder afvraag is hoe kom je aan het ''beslag'' voor debankschoef maak je dat zelf of is dat in setjes ergens te koop?

Bvd,
    Woody / Gert-Jan

beslag kun je hier vinden
    baptist werkplaatstoebehoren

Op mijn eerste werkbank had ik ook een legvise werkt erg prettig
    ook omdat je je spindel wat lager hebt kun je hogere stukken klemmen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woody
    wat ik me verder afvraag is hoe kom je aan het ''beslag'' voor debankschoef maak je dat zelf of is dat in setjes ergens te koop?

Bvd,
    Woody / Gert-Jan
    Marktplaats en Baptist.

Athanor
    Guest

Mooi project deze werkbank!! Laat maar veel foto's zien van het voortschrijdende werk.
    wat ik me afvroeg bij 9 van de 10 roubo werkbanken zie je dat de bankschroef helemaal tot benede doorloopt, kun je me vertellen waarom dat eingelijk is ?
    @woody
    Ik denk dat je door de lange arm en de parallel verstelling onderaan het werkstuk goed vlak en met een groter oppervlak kunt klemmen, geeft meer klemkracht en minder beschadiging.

Seek, veel succes!
    groet van Fons

omdat ik ook een hele fijne degelijke zware werkbank wil kopen/maken (ik heb al een licht klein ding maar die voldoet niet als je de zwaardere gewend bent), lijkt me dit een mooi model om zelf te maken.
    heb je hier een bouwtekening van?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido
    omdat ik ook een hele fijne degelijke zware werkbank wil kopen/maken (ik heb al een licht klein ding maar die voldoet niet als je de zwaardere gewend bent), lijkt me dit een mooi model om zelf te maken.
    heb je hier een bouwtekening van?
    Hallo Guido,

Ja ik heb een werktekening, maar die staat in het boek van Christopher Schwarz, Workbenches. Met als subtitel: From design & theory to construction &use.
    Het beste kan je dat gewoon op amazone.com kopen. Het staat echt barstensvol praktische informatie.

Ik heb nog een paar foto's gemaakt.

Het afzagen van de poten en het frezen van de pennen doe ik op deze enigszins avontuurlijke wijze. Alle poten aan elkaar geklemt, zodat ze echt gelijk worden. Een geleider erboven op geklemt op de juiste afstand (altijd een heel gereken en gemeet). En dan nog een afvalblokje aan de achterkant om splinters te voorkomen. Het is best lastig om zo netjes haaks te blijven. Maar ja wat moet je zonder zaagtafel?

Dan wil ik de pennen en gaten nog extra borgen met eiken houten pinnen. Ik kon geen rond eikenhout vinden, dus maak ik ze maar zelf:

En tenslotte een plaatje van de pin die in die vierkante gaten past. Gemaakt van een stukje essenhout met een veer van beuken (verf roer staafje).

ziet er allemaal goed uit zeg. ik ben best jaloers op de manier waarop je dat doet met het gereedschap was je tot je beschikking hebt.

Ik ga het boek eerst zoeken in de bieb. anders bestel ik het online.

Forum Rechten