Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38

Op houtbewerkers reis

Een beetje rare titel en ik twijfel of dit de juiste rubriek is. Ik ben zaterdag naar San Fransisco gevlogen, had vorig jaar al een ticket gekocht en wilde graag een cursus houtbewerken in de regio doen en mijn Friese buurman bezoeken die hier tijdelijk woont. Het is me niet gelukt een leuke cursus te boeken, maar de reis stond wel gepland en er zou, denk ik, genoeg te zien zijn. Na een reis van 26 uur (met tussenstops) was ik in SF in in de auto naar Mendocino. Had even geen rekening gehouden met de Gay Pride in SF, Nascar races in de buurt en overal zomerfeesten, dus echt alles was onderweg volgeboekt. 's Avonds om 11 uur vond ik gelukkig een kamer in vlak bij Mendocino, toen was ik zo'n 34 uur onderweg en was het nog steeds zaterdag... De zondag wat rondgereden, aardig groggy van de jetlag en me wat georienteerd en een aardig hotel gevonden in Fort Bragg, waar deze bijzondere school staat.

wordt vervolgd

jaap

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      school of the redwoods fine woodworking.jpg
Bekeken:   514
Grootte:   77,1 KB
ID:        314

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Wow....Dat is echt een van de bekendste houtbewerkersopleidingen.....

Veel plezier !!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Ha Jaap
    Heb je een plekje op deze school gevonden/gekregen of was je er uiteindelijk toch in de buurt en heb je ons lekker gemaakt met een foto

HG Hugo

Jaap sta je nog steeds te kwijlen bij het hek?

Gewoon zeggen dat je het grootste Europese houtbewerking forum in Europa runt, dan heeft hij vast wel een plekje voor je

Nee man, ik ben net wakker, het is hier net 6 uur 's ochtends. En over het forum, ik kan hoogstens zeggen dat we het leukste forum voor houtbewerkers hebben. Maar voordat ik naar de school ging ben ik op bezoek geweest bij Ron Hock. Ron Hock woonde al in Fort Bragg toen de school zijn meubelmakers opleiding startte en hij maakte messen. Op verzoek van Krenov maakte hij ook een paar schaafbeitels en die bevielen erg goed. Naast de beitels voor de zelfgemaakte houten schaven van Krenov (die alle leerlingen ook moeten maken) ging hij ook vervangingsbeitels maken voor de Stanley schaven. Dit alles begon in 1981 en dat was een periode dat er niet veel aandacht meer was voor goed snijdend handgereedschap, omdat het nieuw nauwelijks meer te koop was. Door de goede beitels van Hock, werden oude Stanleys plots weer prima schaven en dat heeft zeker meegeholpen dat handgereedschap weer zo populair is tegenwoordig. Toen ik een aantal jaren geleden begon te lezen over houtbewerking, de boeken van Charlesworth b.v. was het over Krenov, Hock etc. Dus vind ik het nu wel super dat ik hier ben en alles zo met eigen ogen zie, mensen een hand geef, een praatje etc.
    Dus op naar Hock, die net buiten Fort Bragg vrij landelijk woont. Ik kwam aan en de garage stond open, daar was een vrouw bezig met een computer en dat bleek het logistiek centrum te zijn. Zij maakt de bestellingen klaar en de factuur. Langs de wand wat schappen waarop de beitels liggen, het is allemaal maar een paar vierkante meter groot. Ron Hock was thuis, erg aardige kerel en vroeg of ik de werkplaats ook wilde zien. Wij naar buiten, naar een schuurtje en daar was Larry aan het werk. Larry werkt al 30 jaar voor Ron, in een werkplaatsje met een oppervlak wat veel van onze forumleden ook zullen hebben. Ze maken hier alleen nog maar de speciale dingen. Alle schaafbeitels worden in ....Frankrijk gemaakt! Ik heb 2 beitels gekocht om zelf een schaaf te maken, een complete kit voor een houten schaaf en een houten spookschaaf en Ron's boek over slijpen.

jaap

Naam:      bezoek Ron Hock1.jpg
Bekeken:   466
Grootte:   49,6 KB
ID:        318

Naam:      bezoek Ron Hock2.jpg
Bekeken:   471
Grootte:   65,8 KB
ID:        319

Naam:      bezoek Ron Hock3.jpg
Bekeken:   474
Grootte:   59,3 KB
ID:        320

Naam:      bezoek Ron Hock4.jpg
Bekeken:   473
Grootte:   59,0 KB
ID:        321

Naam:      bezoek Ron Hock5.jpg
Bekeken:   474
Grootte:   51,2 KB
ID:        322

Naam:      bezoek Ron Hock6.jpg
Bekeken:   473
Grootte:   55,6 KB
ID:        323

Naam:      bezoek Ron Hock7.jpg
Bekeken:   472
Grootte:   52,2 KB
ID:        324

Dit is echt mooi. Een wereldnaam op het gebied van schaafbeitels: twee ouwe hippies in een schuurtje En nee, dat bedoel ik niet zonder respect.

Arthur

Heeft hij ook verteld waarom de beitels in Frankrijk gemaakt worden? Ik heb een Nooitgedacht nr 3 met een Hock beitel. En ik heb me al afgevraagd waarom er op die beitel 'made in France' staat.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Heel bijzonder. Een mooi voorbeeld hoe je groot kan worden door klein te blijven. Ik vind het dartboard ook wel lollig hangen tussen het gereedschap.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Heeft hij ook verteld waarom de beitels in Frankrijk gemaakt worden? Ik heb een Nooitgedacht nr 3 met een Hock beitel. En ik heb me al afgevraagd waarom er op die beitel 'made in France' staat.

Volgens de site van Hock:
    But we've grown so much in the last couple of years that we've started "outsourcing" some of the blades to high-precision factories in the United States and France. Several of our standard items are now being cut out with a laser and ground flat after hardening. You may notice the change from the black oxide surface that has identified our blades for so long to a bright, shiny (and flat) surface on the new ones. Alloy and hardness specifications remain the same (except for our new line of A2 Blades) and we are pleased and proud of our new wares.
    De vraag werd groter dan Hock in zijn schuur aankon, dus hebben ze gezocht naar een manier om productie uit te besteden. Dat gebeurd dus onder andere in Frankrijk.

Mooi man! Echt leuk om daar eens rond te snuffelen. Ik wist ook niet dat de Hock facilities er zo primitief uitzagen.

Die Redwood school ziet er ook niet heel high brow uit trouwens.

Forum Rechten