Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: HBM Chuck

HBM Chuck

Beste Houtbewerkers,

Sinds een aantal weken ben ik er over aan het denken om een chuck voor mijn houtdraaibank aan te schaffen. Dit om meer mogelijkheden te creeren op de draaibank.
    Ik heb mijn oog laten vallen op een set van HBM. Het gaat om deze set.

Het ziet er mooi uit, maar ik ben benieuwd of er misschien iemand ervaring heeft met deze chuck en wellicht met de draaibeitels van HBM. Voor bepaalde draaibeitels twijfel ik nog tussen een HBM beitel en een goed merk ( zoals Crown oid)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast ontzettend bedankt.

Rene

Dag renekooijman

Ik heb deze chuck van HBM ook en hij bevalt mij prima.
    Je moet wel iets maken om hem van de hoofdas af te halen want hij kan aardig vast gaan zitten
    tijdens het draaien.
    Je kunt ook zelf als je de gelegenheid een opspan plaat maken die je gebruikt voor b.v. schalen.

gr. Kobin

deze set wilde ik eerst ook kopen
    maar ik ben blij dat ik heb gewacht
    ik ben nu in het bezit van 2 drieklauwen en een vierklauw van het merk SCA skand
    zeer goede klauwen,laten nooit iets los!

deze klauw van HBM zal bes goed zijn maar ik denk niet te vergelijken met een SCA klauw

Ik heb de chuck ook ben er zeer tevreden mee voor het kleine werk

Ik gebruik deze 4-klauw al jaren naar volle tevredenheid.
    Of het op de nieuw geleverde van toepassing is weet ik niet, maar de mijne is aan de achterkant open. Dat houd in dat zich er vrij snel stof in verzameld dat tot gevolg heeft dat het open en dicht draaien v.d. klauwen stroef gaat lopen.
    Ik heb dat opgelost door er een rond plaatje PVC op te monteren; in de achterkant v.d. klauw 3 gaatjes M3 gemaakt en het plaatje erop geschroefd. Werkt prima.
    Laatst gewijzigd door pme001; 25-06-12 om 23:07.

Vervolg:
    De draaibeitels van HBM zijn bruikbaar, maar de kwaliteit haalt 't niet bij Crown.
    De meeste beitels die ik nu gebruik zijn Crown, en 2 van Sorby.
    Mijn HBM beitels, waar ik mee begon, zijn zo langzaamaan vervangen door Crown.

Dank jullie wel voor de snelle reactie's. Hier heb ik veel aan. Ik heb inmiddels besloten om meteen te beginnen met goed gereedschap. Minder gereedschap en het vaak slijpen van minder gereedschap gaat mij denk ik vrij snel tegenstaan.

@A H Klooster, U zegt dat het geschikt is voor het kleine werk. Aan welke maat moet ik dan maximaal denken? En zou ik er zelf klauwplaten voor kunnen maken met een max spanwijdte van ong 40 cm, of is dat te veel gevraagd voor deze chuck en kan ik dan beter meteen uitkijken naar een iets zwaarder model?

Ik hoor veel goeie verhalen over Axminster en ik heb hier zelf ook wel eens besteld. Is dit de winkel waar jullie ook vaak bestellen, of zijn er nog andere goede webshops die jullie kunnen aanraden?

Alvast bedankt!

Rene

he rene,

je kan vast wel je eigen bekken maken, maar de vraag is of je dit wel wilt want het is natuurlijk wel apart staal dat sterk is en niet makkelijk breekt. ik weet niet of je dat zo makkelijk na kan maken.

de chuck waar de grootste bekken voor te koop zijn is de Vicmarc chuck. je zult dan het model vm 120 of vm 150 moeten nemen.
    je kan met hun grootste bekken een opspanaansluiting van wel 20 cm pakken, maar dat zul je natuurlijk alleen nodig hebben bij een extreem groot werkstuk. bedoel je soms van die bekken om de rand van een schaal te pakken zodat je de onderkant kan glad draaien? z.g.n 'cole jaws' ?
    Laatst gewijzigd door markvanzee; 27-06-12 om 11:37.

René,

Ik gebruik deze chuck nu zo´n 2 jaar, tot volle tevredenheid!

Paul

Ik heb deze HBM chuck ook al 2 jaar en ben er zeer tevreden over. Hij kan zich meten met chucks van de dubbele prijs. Bovendien is deze super uitgebreid. Kopers zullen hier geen spijt van krijgen (NB ik heb geen aandelen). Ze hebben ook grotere maten.
    Pieter

Forum Rechten