Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

vraag ivm aan te schaffen freestafel

beste mensen,

Ik ben op zoek naar een freestafel, 230 volt, ik maak voornamelijk uit (hardhouten) raam- en deurkozijnen. Hiervoor frees ik sponningen van +/- 46x16mm, de onderdorpel word ongeveer 15 grade schuin gefreest waarbij ongeveer 9cm hoog, diepte op hoogste punt 10mm, laagste punt +/-35mm, in 1 keer weggefreest word. Wat kunnen jullie hiervoor aanraden? Gebruikt of nieuw is niet zon probleem. Budget is een ruime 1000 euro (ex btw).

alvast bedankt,

Peter

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    In 230V zal het niet makkelijk te vinden zijn, je hebt voor dit soort werk in hardhout 5pk nodig en een aandrijver. Met dat budget moet je een occasie zoeken, maar die zijn het vaakst 380v. Kwestie as diameter zou ik voorkeur geven aan 30mm, nieuw gereedschap is gemakkelijker te vinden en goedkoper dan dat voor een 50mm as.

Ik heb het tfe 30 hulpstuk op mijn scheppach hm1, maar dit soort werk kan ik met mijn scheppach vergeten... dat haal tie niet

Ik zat zelf te denken aan een holzmann fs 200 met een 3,8 pk motor. deze is betaalbaar, lijkt mij goede kwaliteit (oostenrijk)... iemand bekend hiermee?
    http://dvhm.test0.nl/site/media/mach...esmachines.pdf

een 380v is voorlopig nog geen optie. tevens moet alles een kelder in, dit zie ik mezelf niet doen met een machine van pak 'm beet 500 kg

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Volgens mij heeft de machine wel een 3 fase motor. Of heb je 3x230V ?

Groeten Frank

volgens mij zit er een 3 fasen motor onder ja. Maar werkt het met condensators e.d. om hem op 1 fase te laten lopen. Onder mijn elektra beckum tkhs 315 hangt ook een 3 fase motor, deze loopt ook gewoon op 230. en volgens mij is 3x230 kracht????? (ben geen electricien)

Je kunt idd een kracht machine wel op 220 laten lopen maar volgens mij ben je dan wel een heel stuk van het vermogen kwijt. Da's dus niet echt een goede optie...uit 220 volt afgekeerd op 16 ampère haal je max 3520 watt is volgens mij circa 2.6Pk.

Er zijn hier wel wat experts op elektragebied die het precies weten
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBT Bekijk Berichten
    Ik heb het tfe 30 hulpstuk op mijn scheppach hm1, maar dit soort werk kan ik met mijn scheppach vergeten... dat haal tie niet

Ik zat zelf te denken aan een holzmann fs 200 met een 3,8 pk motor. deze is betaalbaar, lijkt mij goede kwaliteit (oostenrijk)... iemand bekend hiermee?
    http://dvhm.test0.nl/site/media/mach...esmachines.pdf

een 380v is voorlopig nog geen optie. tevens moet alles een kelder in, dit zie ik mezelf niet doen met een machine van pak 'm beet 500 kg
    Holzmann is een importeur die machines in China koopt en er zijn stempel op plakt, het zijn bv dezelfde als de machines van axminster. Kwaliteit is in verhouding met de prijs, al zou het ietsjes hoger liggen dan wat we van China gewoon zijn.
    Indien je professioneel bent en van plan ze vaak te gebruiken dan zou ik er weg van blijven. Ik heb nu een Hammer F3 frees op bestelling met ongeveer dezelfde kenmerken en die kost 3-4 keer meer en is wel in Oostenrijk gemaakt. Voor Europese kwaliteit moet je betalen, al zit die Hammer op de onderste trede van aanvaardbare machines voor prof gebruik.

in principe hoeft het voor mij, een startend bedrijf (sinds november bezig) geen profesionele machine te zijn. Machine zal ook echt niet iedere dag in gebruik zijn. Ook moet ik rekening houden met een budget van +/- 1000 euro.

Eigenlijk kan je best 3 x 380 laten inleiden. Het is een eenmalige kost en je bent niet meer gebonden aan die machines op 220 volt. De keuze aan machines op 380, zowel nieuw als occasie, is veel groter. Een andere mogelijkheid is een omvormer van monofasig 220 naar driefasig 380. Maar deze dingen kosten ook wat geld, en ze moeten aangesloten en ingesteld worden door iemand die deze dingen kent.

http://www.conrad.be/ce/nl/product/1...01123&ref=list

Mathieu
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten