Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 58

HoldDown en gat grote

Tja als je met handgereedschap gaat werken heb je ook opeens een fatsoenlijke werkbank en zo nodig.
    ik heb opeens een hold down op mijn verlanglijstje staan.

na wat zoeken vond ik deze.

ik zie dat hij een stok van 22 mm heeft.
    dat is jammer want ik zou het graag combineren met zo'n Veritas Bench Clamp

en later als ik groot ben misschien wel deze van veritas

die veritas dingen hebben weer een gat nodig van 19 mm

trouwens ik meen te hebben begrepen dat voor het ouderwetse type holdfast je een groter gat nodig hebt dan de as. is dat zo en zo ja hoeveel groter?

Je hebt inderdaad een groter gat nodig voor die oude gesmede werkbankklemmen. Deze werken namelijk doordat ze klemgehouden worden door de hoek die deze speling de as toelaat. Hoeveel het precies is, weet ik niet. Je zou dat eenvoudig kunnen testen door verschillende diameters te boren in een stuk hout met dezelfde dikte als je werkbankblad.

Het verschil in diameter van de verschillende klemmen zou je kunnen oplossen door een passtuk? Die kunnen gewoon uit stevig, splijtvast hout gedraaid worden lijkt me. Maar dat is misschien niet de meest duurzame oplossing.

Zit er trouwens geen smid bij je in de buurt? Die zal zulke klemmen vast wel voor je kunnen smeden uit een staf staal van allemaal dezelfde diameters.

Ik meen dat er iemand op dit forum is, die dat ook heeft laten doen. Was dat nu Seek? Even de zoekfunctie gebruiken. Daar werd ook gediscussieerd over de gaten van de klemmen in het blad.

Bedankt! ik dacht al zo iets.
    Ik heb net nog een keertje gezocht maar ik kan het niet vinden. kan het zijn dat er ergens hold down in het nederlands is vertaald en wat zou dat dan zijn
    (mijn trieste kennis van Nederlandse houtbewerking termen speelt mij weer eens parten zucht)

Ik kan me trouwens voorstellen dat een smit een wel heel dure oplossing is (dat is alleen maar een vermoeden)
    een passstuk maken van hout lijkt me lastig. ik kan het wel draaien maar een wanddikte van 1.5 mm over zo'n 10 centimeter lijkt me wat ambitsieus voor mijn kunnen kunnen en ik betwijfel of dat heel blijft

Ik zou ook verschillende gaten kunnen maken.

In Vlaanderen noemen we dat een bankhaak, ik heb er eentje (een hele oude), gebruik die wel redelijk vaak.
    Heel handig en snel!

Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Ja ik heb ze bij een smid laten maken en dat was duur. Misschien kan je ze nog beter by tools for working wood bestellen.

Je kan ook een haak gebruiken die de metselaars gebruiken voor een profiel vast te zetten. Deze kosten rond de 5 euro en hebben een schacht van 10 of 12 mm. Eventueel kan je de haak zelf vastlassen op de schacht.
    http://www.lenaerts-blommaert.be/nl/...elhaak_854.htm
    Mathieu
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ha! dat is ook een idee natuurlijk maar ik denk dat ik voor de officiele hold down van dictum ga
    waarschijnlijk puur snobisme maar ik vindt ze mooier (slaat echt nergens op dat weet ik maar ja )
    dan laat ik het veritas gebeuren even zitten en kijk ik of ik zelf zo iets kan maken.

volgens mij heb ik nog ergens een lijmklem die kan sprijden die zou ik tussen twee ehm tja hoe heten die nou weer in goed nederlands? bench dog's in kunnen zetten

Hou er wel rekening mee dat die bankhaak op de site van Dictum een mix is van rond staal met een gegoten kop (gietijzer). Je zal de eerste niet zijn die na enige tijd ineens twee stukken bankhaak in handen heeft

De enige goede bankhaak is een gesmeed exemplaar, die vind je zelfs tweedehands. Een goede bankhaak is een fantastisch stuk gereedschap, klemt snel en goed, is veelzijdig in gebruik, even een gat boren en je kan aan de slag, etc.

Kijk niet alleen naar de prijs, maar ook naar de geleverde kwaliteit, het komt de arbeidsvreugde ten goede.

Mvg,

André

Ik gebruik 20mm rond ijzere haken die een hoek van ongeveer 80 graden heeft. heel scherp gebogen door de smid. Heb voor 2 haken 30 euro betaald en sterker dan dat vind je niet snel. Je moet ze wel vanaf onder de bank los tikken, omdat ze erg laag zitten en niet zo´n grote lus maken

in dit filmpje zie je ze in gebruik http://www.youtube.com/watch?v=8uyix...layer_embedded

Het gat gewoon pas boren, word vanzelf wijder en als het wijder word krijt gebruiken tegen wrijving
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 16-06-12 om 21:05.

Ik keek met interesse naar de kleinere haken van Dictum ook beschreven als "Made of forged steel" (al is de duitstalige versie zwijgzaam). Niederhalter Met 17 mm diameter lijken ze ok voor een niet te diep gat van 19 mm.
    Zijn ze gegoten? De steunplaat lijkt achteraf gelast (dunnere plaat van 4 mm), de kop heeft een constante breedte (plaat van 17 mm ?). Maar de overgang steel kop is vlekkeloos, en de prijs is te laag voor serieus werk.

Forum Rechten