Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 39

Een Japanse gereedschapskist

Ik kwam bovenstaande video tegen en wil hem even delen.( ook leuk om eens te proberen)

Op Lumberjocks kwam ik hem tegen. http://lumberjocks.com/projects/67229.
    Een bezoekje waard. Misschien is het wel NEP Japans maar ik vond het wel leuk.
    Laatst gewijzigd door armadaman; 12-06-12 om 01:46.

en we hebben een plan!

Het plan van Toshio Odate is vreemd. Waar diagonalen zo goed als afwezig zijn in architectuur bouw - mogelijks met reden aangezien het alles stijver maakt, heeft hij hier een nutteloze diagonaal aan het deksel toegevoegd.

Nutteloos is de diagonaal niet.

De deksel is nu een stijver geheel en zal langer haaks blijven.

Dit werd en wordt ook nog steeds op tuindeuren gebruikt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door primera Bekijk Berichten
    Nutteloos is de diagonaal niet.

De deksel is nu een stijver geheel en zal langer haaks blijven.

Dit werd en wordt ook nog steeds op tuindeuren gebruikt!
    Precies, het zorgt ervoor dat de rechthoek een rechthoek blijft en geen trapezium wordt, net als bijvoorbeeld diagonale schoren doen in een stalen portaalconstructie.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als ik aanneem dat de plankjes van het deksel zijdelings tegen elkaar worden gelijmd zie ik het nut van die diagonaal niet zo zitten. Zelfs als estetisch ongevoelig persoon stoort die schoor in het totale plaatje. Die diagonaal verstevigd constructies als een belasting of de zwaartekracht van invloed kan zijn op het vervormen.
    Die tekening is m.i. tamelijk versimpeld. Het deksel rust op steunen langs de lange zijde en kan zo dicht geschoven worden. Die steunen vind ik niet terug in de tekening maar ze vervullen een essentieele taak in de constructie. De klampen fungeren als eindaanslagen bij het heen en weer schuiven.

De deksel hangt aan de klampen die rusten op de zijkant van de kist. Japanners lijmen niet veel, dus als die top niet uit 1 plank gemaakt kan worden wordt-ie uit meerdere delen opgebouwd die aan de klampen worden vastgespijkerd. Odate beschrijft het als een simpele maar stevige transportkist voor gereedschap. De constructie past daarbij: meer een krat met los deksel dan een geedschapskist zoals wij die kennen.

Dat gezegd hebbende: ik vind dit een handig model. Ik denk dat ik er eentje ga maken als losse inzet voor in m'n (geplande) gereedschapskist. Als alle lades dicht zijn heb je boven de zaag- en schaafbakken een stuk ruimte over waar je deze mooi in kunt zetten.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Nu ik alles op een groter scherm kan zien is het toch wat duidelijker geworden. Maar ik blijf die schuine klamp overkill vinden. En zo dacht de persoon uit de video er ook over.
    Zo te zien zullen ze in Japan niet gauw in de stress raken. Als ik moet uitrukken voor een noodklus bij vrienden mieter ik de benodigde gereedschappen in een grote plastic koffer, het kleine grut in een losse inzetbak en ik ben weg met piepende banden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damien Bekijk Berichten
    Het plan van Toshio Odate is vreemd. Waar diagonalen zo goed als afwezig zijn in architectuur ...
    Ik was hier onvolledig en bedoelde hier Japanse huizen. Chris Hall verwees in zijn blog naar de afwezigheid van de diagonaal in Japans houtwerk . Na een beetje googlen vond ik een "However, the traditional Japanese house did not have a diagonal brace."

En zelfs hier is een diagonaal in een deksel niet zo gangbaar. Mocht het kistje uit meervoudige planken bestaan dan zouden de zijkanten het eerst begeven en dwars verstevigd moeten zijn, hij spreekt dan ook over de noodzaak van 'yellow wood glue' wat het gebruik van gelijmde panelen laat vermoeden. Kiezen voor een in-hangend deksel is ongewoon. Ik zou er niet op mogen zitten (geen probleem voor een Japanner) en bij regen eindigt al het water in de kist. Maar los daarvan heeft het iets in zijn minimalisme.

Door de diagonale klamp hoef je de houten delen die de deksel vormen waarschijnlijk niet eens te verlijmen, en dus ook niet per se "lijm klaar" te schaven en dat scheelt weer werk en materiaal. Zonder diagonaal moet je de houten delen wel verlijmen, en eerst de zijkanten schaven.

Forum Rechten