Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: wijnkoeler

wijnkoeler

Zoals bekend is hout een goed isolatiemateriaal d.w.z. het geleid slecht warmte en/of koude.
    Voor een relatie maakte ik daarom een wijnkoeler uit Alaska Hemlock (houtsoort).
    Ik heb de vorm van een glas gekozen om toch wat in het genre te blijven.
    Hoogte 26 cm en diamater 10,5-12 cm. Inwendig 21 x 9 cm.
    Geschuurd tot korrel 320 en afgewerkt met Osmo Hard-wax olie.
    Gereedschap voor uithollen: set http://www.jowinter.de beitels.
    Iets voor een regenachtige zomermiddag?
    vr.gr. Jan Pranger.

Attached files

Re: wijnkoeler

En afgewerkt met? Of gebruik je m 'droog' en vertrouw je op de temperatuur die de fles wijn al heeft?

Henk, afgewerkt met osmo hard wax.
    Wil je dat de rode wijn in de zon op temperatuur blijft dan in deze koeler of beter gezegd een houder om ingebrachte vloeistoffen op dezelfde temperatuur te houden.
    Witte wijn dus eerst in de koelkast en vervolgens in de ""koeler"".
    Dus zonder ijsblokjes.
    vr.gr. Jan Pranger.

Duidelijk. Dus niet om af te koelen, maar alleen om op de gewenste temperatuur te _houden_.

een wijnthermoskan als het ware

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Inderdaad. Ook al ben ik geen vinoloog, vanuit een redelijke ervaring in het consumeren kan ik mededelen dat met een passieve wijnkoeler een stilstaande hoeveelheid lucht rondom de fles wordt gecreerd dat als een zekere vorm van isolatie dienst doet. Er zijn terracotta wijnkoelers die een stapje verder gaan. Die koeler verzadig je eerst met water, dan leg je iets als een sponsje met water verzadigd op de bodem en dan wordt het hele proces wat intensiever en langduriger. De waarheid gebied me te vertellen dat ik door omstandigheden nooit in staat was het koelproces over een langere periode te volgen.

Oftewel WR er dient een goede balans te zijn tussen de snelheid van drinken, het comsumptief vermogen en de geleidelijke teruggang in temperatuur. Het break-even point ligt daar waar de alcohol zijn verwarmende invloed doet gelden en de aanslag op de vloeistof door de omgevingstemperatuur.
    Proost allemaal.
    vr.gr. Jan Pranger.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Een wijnkoeler zal meestal gebruikt worden voor witte en rose wijn. Voor een optimaal genot dienen deze wijnen zo rond de 8 tot 10 graden te zijn. Naar mate de consumptie stijgt zal er een zekere vermindering van het onderscheidend vermogen optreden (dit is sterk ervarings-afhankelijk) en wordt die optimale temperatuur minder belangrijk. Des te sneller men drinkt des te sneller verliest men dat onderscheidende vermogen maar des te minder warmt de wijn op. Bij een hogere omgevingstemperatuur zal de wijn sneller opwarmen maar zal de behoefte aan verkoelend vocht navenant groter zijn. De langzame drinker is hier dus sterk in het nadeel. Die zal langzamer een vermindering van onderscheidend vermogen ondergaan terwijl de wijntemperatuur merkbaar zal stijgen.
    De moraal van het verhaal: drink niet te langzaam maar doe daarna geen dingen waar je onderscheidend vermogen voor nodig hebt zoals het besturen van een voertuig of houtbewerken.

Een mooi werkstuk, met een mooi verhaal! Ook de houtsoort is bijzonder. Het lijkt me alleen wel een lastig en tijdrovend klusje om zo diep en zo veel kopshout uit te hollen.

Het is te doen Wilco: opening is 9 bij 21 cm.
    Eerst gat geboord met 25 mm boor - daarna met gewone guts op de kop uitgehold - toen dit niet verder ging vanwege de vouw de rest met het uitholgereedschap van Jo Winter gedaan - scherp plaatje en hangend laten snijden met de lange kant van het plaatje - van de bodem af naar je toe halen - dus niet met de punt anders prik je zo door die wand van 1 cm. Tijdsduur inclusief thee en afwerken: een middag.
    Vr.gr. Jan Pranger.

Forum Rechten