Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Koken op hout

Koken op hout

Een paar dagen terug waren we een beetje aan het "fun" :x shoppen. In zo'n moderne keuken winkel liep ik tegen een PLANK aan. Hé hout. Een plankje ceder van ongeveer 30 bij 20 cm. 23 euro voor een stukje hout. Er zaten wel recepten bij hoor, zij de verkoper. Thuis gekomen gelijk aan de slag gegaan. Van een mooi stuk red ceder een plankje geschaafd en gezaagd. Met de bovenfrees een jus geultje gemaakt. Oja de recepten vond ik op het WEB. Sávonds een mootje zalm op de plank en in de oven. Heerlijke lucht in huis en een prima smaak.

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Koken op hout

Dat klinkt goed.
    Eh, hoe zag de plank er uit na de bak-exercitie?

Het is eigenlijk geen bakken. Je legt de plank eerst één uur onder water. Door het vocht in het hout is het meer stomen. Ook leg je er ook nog een laagje olie op. Dus eigenlijk "drijft"de vis of vlees op de olie in de stoom van het hout. Door de stoom was de zalm door en door gaar, helemaal roze en boter zacht. Ik plaats straks een foto van de plank :!:

Tot zover ""koken met sterren"" onee hout

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Dat lijkt me ook wel een goed idee.....Zal eens op zoek gaan naar een stukje cedar......Vis heb ik genoeg...Lekker sausje van de zwolse mosterdmakers erbij......mjam...mjam.....Wanneer kom je ook alweer naar Zwolle ?? hahaha

Zoals beloofd een foto na het eerste gebruik. Ik denk dat de plank wel een keer of 20/30 gebruikt kan worden. Maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Omdat er water in de plank zit kan er eigenlijk geen vet inkruipen, hoop ik

HUM uit eten in Zwolle. klinkt lekker

Attached files

Ceder is op zich al heel vettig hoor.
    Mijn vader nam ooit de proef op de som, en legde een blokje ceder enkele dagen in een emmer water met een steen erop, zodat het zeker onder bleef.
    Toen hij het blokje daarop doorzaagde bleek het kurkdroog vanbinnen!
    Dat verklaart ook de duurzaamheid van ceder, want het is een relatief zachte houtsoort...

Wel een heel leuk idee, misschien dat het er hier ook wel eens van komt

Steven

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Bedankt. Ik was eigenlijk meer benieuwd naar de verkolende effecten van hitte op hout.
    Ik denk dat ik hier niet verder kom in het op gemak beluste Amerika dan een gepaneerde visfilet uit de freezer op non-stick aluminium in de oven. Het is wel afzien voor een Europeaan met een keukenprinses als ex-relatie en vele culinaire kilometers in Frankrijk en Italie.

Nou... ik heb in San Francisco heerlijk gegeten. Ik denk dat je gewoon aan de verkeerde kant van de States woont. :-)

Arthur

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944
    Bedankt. Ik was eigenlijk meer benieuwd naar de verkolende effecten van hitte op hout.
    Volgens de originele gebruiksaanwijzing kan je ook op droog ceder koken, dan moet er meer een rooksmaak aanwezig zijn in de vis. Daar wilde ik de plank nog niet aan bloot stellen. Weet je wel hout en vuur

HG Hguo

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg
    Nou... ik heb in San Francisco heerlijk gegeten. Ik denk dat je gewoon aan de verkeerde kant van de States woont. :-)

Arthur
    Voor dining out hebben we redelijke alternatieven hier. Gelukkig is er veel Italiaans en Grieks in de buurt en een paar van goede kwaliteit. En ik heb nog vele restaurants te gaan. :mrgreen:

Forum Rechten