Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35

KAST IV hoe los ik dit technisch probleem op ?

Hallo

Ik ben aan een nieuwe kast aan het werken, Bedoeling is een grote wandkast te maken opgebouwd uit kubussen die open zijn aan de voor en achterzijde en 300 X 300 mm zijn. In totaal zou ik zo 50 modules willen op en naast mekaar stapelen om zo een kast te krijgen van ongeveer 5m breed en een tweetal meter hoog. De modules worden wel haaks op mekaar geplaatst maar zoals je kan zien op de tekening zullen sommige modules 90 graden gedraaid worden t.o.v. de muur en niet alle modules worden tegen de muur geplaatst. sommige werken dus met een uitsprong.

Ik zou werken in berken multiplex 18mm.

Nu ben ik een beetje mijn hoofd aan het breken over de manier waarop ik de kubussen aan mekaar ga bevestigen. Ik zou graag een systeem hebben die niet permanent is want deze kast zal mischien maar een aantal jaar gebruikt worden en dan zou ik ze graag op een andere plaats op een andere wijze willen opbouwen. Dus ik heb een niet permanent bevestigings systeem nodig tussen de modules onderling.

Nu was ik aan het volgende aan het denken: zoals je kan zien op de tekening zou ik in elke module een rechte sleuf van 2 cm willen frezen op die manier kan ik de modules uitlijnen op die sleuf en dan zou ik door de sleuf een stuk hout willen slaan die dus beide modules met mekaar verbind.

Wat denken jullie van dit idee ?
    Hebben jullie een beter alternatief ?
    Welk hout moet ik gebruiken voor het verbindingselement ?
    Hoe juist moet de maatvoering zijn ?
    Loop ik risico het hout te beschadigen wanneer ik dit houtje (zwart op de tekening) tussen de modules moet gaan slaan?

Samuel

Attached files

Re: KAST IV hoe los ik dit technisch probleem op ?

Sorry

er ontbrak een tekening nu is ze compleet!

Samuel

toen straks stonden er twee tekeningen
    nu geen een meer?

Hey

is het nu zichtbaar?

Samuel

Het is weer zichtbaar.

Voor het bepalen wat voor verbinding je moet gebruiken zal het ook wel handig zijn om te weten hoe dik je hout gaat worden. Op de tekening ziet het er heel dun uit.... als het 9mm wordt dan moet je met hele andere dingen werken dan wanneer het 38mm dik wordt.

Eerst over je idee met de "klosjes" er tussen slaan. Nog even afgezien van of je het hout aan gaat splinteren als je er een krap klosje doorheen slaat, het komt op die manier wel allemaal in het zicht. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.

Wat ook kan....

Er zijn een aantal lijmsoorten die je "los kan peuteren". Poly Max bijvoorbeeld. Ik zou het geen gek idee vinden om het daarmee in elkaar te lijmen en als je het dan weer los wil halen zet je er een sherp dun mes tussen en snijd het zo weer los.

Er van uit gaande dat je met wat dikker hout gebruikt zijn er ook dingen als deuvels of domino's die je kan gebruiken. Ik kan me niet anders voorstellen dat als je dat netjes doet het echt niet zomaar gaat schuiven en prima blijft staan. Dan "til" je ze zo weer van elkaar af.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Door m'n 35 jaar in de techniek heb ik een zekere mentale deformatie opgelopen en zie daarom niet de toegevoegde waarde van een dergelijke chaotische opstelling.
    Als je zaken wilt opbergen lijkt het me handig dat je de opening van de kubus kan benaderen en niet iets om een hoekje ergens in moet schuiven.
    Wil je een flexibel systeem maken dan zal je alles toch in een vorm van een matrix moeten plaatsen. Anders kan je geen willekeurige kubussen op willekeurige plaatsen positioneren. Dat kan door een gatenpatroon in de bodem en topplaat van elke kubus waardoor je de kubussen recht bovenelkaar of 1/8 of 1/4 of 1/2 breedte verschoven aan elkaar kan schroeven of deuvelen. Een tweede mogelijkheid is een achterwand maken met een hele hoop gaten en bijvoorbeeld twee of vier gaten in de achterkant van elke kubus waardoor je weer een onregelmatig montagepatroon kan bewerkstelligen.

Hey

Het is 18mm hout.

dat de verbinding zichtbaar wordt stoort niet het wordt een vrij modern stuk.

ik baseer me voor de koppeling op:

Lamello dacht ik ook maar dan heb ik minder vrijheid, en lijm prutsen tja ...

Samuel

Attached files

Als je een stapelbare constructie wil creëren met kubussen die zowel vooraan als achteraan open zijn,dan ga je in feite een kaartenhuisje bouwen.

Een kubus opgebouwd met enkel vier zijden kan heel slecht zijdelingse krachten aan, de kans op vervorming is levensgroot aanwezig. Bij een gestapelde kast met dergelijke elementen is de uitkomst zeer onzeker, blijft ze staan, of ....

De constructie op de foto is op dat gebied veel sterker, alle elementen zijn tegen de muur bevestigd. De muur dient als rug om vervormen van de elementen tegen te gaan.
    Ik zou het concept nog eens grondig tegen het licht houden alvorens te beginnen bouwen.

Mvg,

André

Hallo

Iedereen valt over het concept en misschien hebben jullie wel gelijk maar mij vraag gaat voornamelijk over hoe ik deze elementen met mekaar ga verbinden via het systeem met de sleuf, hebben jullie daar een idee over.

Samuel

Forum Rechten