Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

D

DervishD

Guest
Hij is mooi!!
Hij is zeker mooi. Ik ga 'm helemaal uit elkaar halen en een azijn bad geven zodat ie weer helemaal roestvrij is. Daarna alles even goed smeren en dan heb ik een hele fijne schaaf. Een nummer 3 is zo handig, vooral als ik in een boot bezig ben met een interieur. Ik denk wel dat ik een Quangsheng keerbeitel koop. Die is een stuk dikker en geeft behoorlijk wat demping wat een groot verschil maakt. Ik denk ook dat ik het handvat en knop terug schuur naar kaal hout en dan zet ik ze in een 2 componenten hout sealer. Even goed verdunnen (30%) zodat het hout het goed opneemt en dan gebeurt er nooit meer iets mee. Over de schaafbeitel ben ik nog niet uit wat ik daar mee doe, vervangen of behouden? Op zich zou een beitel van Hock of Ray Iles wel mooi zijn maar dan moet ik wel wat aanpassen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zonde! Een schaaf in betere conditie uit die tijd zal je haast niet vinden, ik zou er niet teveel aan doen. Even de bewegende delen smeren en de beitel slijpen en afwetten volstaat. De handvatten kan je eventueel nog in de boenwas zetten, dan zijn ze weer als nieuw en goed beschermd. Een no. 3 is inderdaad erg handig, een van mijn favorieten schaven.
 
D

DervishD

Guest
En toch ga ik 'm schoonmaken. Misschien strip ik zelfs alle verf en zet ik 'm in een 2 componenten epoxy verf. Erg hè?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gisteren bij Jurriaan langs geweest en zijn rommelmarktvondst opgehaald: een redelijk oude Stanley Bailey No. 4. Leeftijd onbekend maar wel met houten (palissander?) handgrepen waarvan 1 gebroken is geweest.
De schaaf heeft nog wel de nodige aandacht en liefde nodig?
De schroef om de keerbeitel op de schaafbeitel vast te zetten is behoorlijk uitgewoond. Heeft iemand zoiets nog liggen en over? Of waar deze te verkrijgen?

DSCN1184.jpg

DSCN1185.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Als ik hem zo zie is de basis een stuk zwaarder dan het type 19 (1948-1961) van de Bailey. Heeft hij een verstelbare kikker?? Als je hem gaat demonteren om roest te verwijderen en eventueel een azijnbad te geven wel foto's maken. Erg benieuwd naar de achterkant van de kikker, de stelschroef en de Y lever.

Groet, Zaagselsnuiver
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ziet eruit als een oudere Engelse gezien de dekbeitel met rechte hoeken, de beitel zal al eens vervangen zijn vermoed ik. Handvatten zijn niet van palissander maar op kleur gebracht hout. Gietstuk lijkt inderdaad een stuk zwaarder dan normaal, wellicht een oorlogsmodel? Hoe dan ook, na een kleine opknapbeurt is dit gewoon een goede schaaf.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
inderdaad nu zie ik het ook, iemand een idee hoe oud deze schaaf is een cataloog van nooitgedagt waar deze instaat.
 
P

Pel

Guest
Het is een voorloper sponningschaaf met breed en diepstelling, staat afgebeeld op bladzijde 63 van het boek, vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers, van Gerrit van der Sterre.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.