Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Lang geleden is met dit onderwerp een langlopend project gestart, en uiteindelijk ook weer gesloten. Ik wil het eigenlijk weer nieuw leven inblazen.( sorry Baas ik kon het niet laten) Mijn interesse gaat uit naar nieuwe oudjes. Ik ben nieuwsgierig naar de opknappers, de 2e handsjes en de rommelmarkt aanwinsten. Er is heel veel 'oud"gereedschap te vinden waar de kwaliteit huizenhoog uitsteekt boven dat wat je nu nieuw koopt. Voor een paar knaken koop je juweeltjes die met een beetje werk weer helemaal up to date hebt. Als je iets plaatst vertel dan ook hoe je het hebt opgeknapt. Dit kan voor de nieuw lezers een bron van informatie worden. Oud gereedschap, een schat voor de toekomst. Hier dus alleen de 2e handsjes en de vondsten.

Hartelijke groet Hugo
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik geef zelf de aftrap:
Deze doos heb ik op een rommelmarkt gekocht. 50 ct per stuk leverde een totaalbedrag van 7 euro op.
Mij oog viel op de 4 lijmtangen.
Je hebt er nooit genoeg :lol: Met WD 40 de klemmen gepoetst, het draad schoon gepulkt met een tandenborstel. De bek met een schuurpapiertje gevlakt.Er zaten lijmresten op maar die kon ik er met een scherp mes afpulken.
Deze zijn voor mij nieuw, waarschijnlijk om schilderij lijstjes me te verlijmen, Een miste een klemring. dat was een simpele ingreep. Ringetjes er op een een paar klappen met de hamer. vast en zeker.
Ook zaten er 2 fineerzaagjes in, een verroest. In het citroen zuur en daarna flink schuren( 400)

Deel 2 volgt

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
In de doos zat ook een verzameling handgereedschap. Een zwiehaak,een paar ijzerzagen en een soort om de hoek schroevendraaier.
Een handbeitel en nog een los mes.Ik geloof voor een schaaf.
Alles bij elkaar een leuke verzameling. Zonde om weg te gooien, en vooral leuk om te gebruiken.

HG Hugo

Attached files
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
armadaman zei:
Mij oog viel op de 4 lijmtangen.
Je hebt er nooit genoeg :lol: Met WD 40 de klemmen gepoetst, het draad schoon gepulkt met een tandenborstel. De bek met een schuurpapiertje gevlakt.Er zaten lijmresten op maar die kon ik er met een scherp mes afpulken.
Oh, richa lijmklemmen. ik ben jaloers! Van alle klemmen die ik heb zijn dit de beste van allemaal!

Weet er trouwens iemand als ze nog richa lijmklemmen (nieuw) verkopen?
 

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Dit vind ik nu eens een geweldig idee, Ik verzamel vanaf mijn 12e al :D en gebruik al jaren gereedschap (o.a. veel 2e hands gereedschap ;) , knap dit gereedschap en ook wel machines ook graag op :lol: .
Ook het soms zelf maken van een stukje gereedschap, of het verzinnen van een eenvoudige oplossing vind ik altijd weer een dankbaar en leuk onderwerp.

Groet, Remco
 

WR1944

Oud hout
Quote:
Deze zijn voor mij nieuw, waarschijnlijk om schilderij lijstjes me te verlijmen, ....
Unquote:

Deze klemmen kan je gebruiken om plankjes onder een hoek van 90 graden te klemmen. Dit is goed te gebruiken om bijvoorbeeld kistjes te lijmen. Ik gebruik ze om de vier hoek van een kistje in de juiste positie te zetten bij het lijmen en dan later met een spanband de zaak onder druk te zetten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat beiteltje is voor een houten grondschaaf. Die kan je ook heel simpel zelf maken.Eigenlijk gewoon een plankje met een gat en een klem om die beitel vast te zetten. Zoek er eens op, ECE maakt ze nog steeds.

En die zwaaihaak ziet er ook handig uit. Ik heb zo'n plastic geval met een vleugelmoer erop maar die moer zit vaak in de weg. Bij de jouwe is dat niet het geval.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo grijze blubber: ze klemmen echt als een jekko, omdat ze ook heel robuust zijn. een prima koopje.
WR1944, goeie tip, gaat ik zeker een keer gebruiken. Aluminium is wel erg licht.
Kees, ik had dat idee ook al een beetje, leuk projectje om er zelf een te maken.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Verdikke, moet toch meer kijken op Marktplaats... Goede brede beitels zit ik op te jagen, want heb ik eindelijk een goede diamand slijpset (dank aan Rick's houtdag), heb ik nog geen beitels!! :mrgreen:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
ohohohoh mijn vingers jeukte om te beginnen. ;)

Wouter, je moet gewoon een beetje zoeken op MP, er staan er regelmatig te koop. Soms voor de hoofdprijs,die koop ik nooit. Ik heb geduld en blijf zoeken. Er zijn wel eens van die gereedschapskisten te koop, daar kan je wel eens geluk mee hebben.

De 2 grootste beitels zijn een Ferdin rubens, een duitser. ook zit er een Amerikaan bij.Jennings&griffin #5
Eerst maar eens onderhande genomen met grof schuurpapier120.
Je ziet dat het gelamineerd staal is. De jennings heeft kennis gemaakt met de Japanse wetstenen. In het midden van de vouw zit nog een klein kuiltje. deze weghalen kost me nog een uurtje. Ik ge de beitel gewoon gebruiken. Met de volgende slijpbeurten verdwijn het vanzelf.


Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Erg leuke aankoop voor dat bedrag!!!
Persoonlijk laat ik dit soort aanbiedingen altijd aan mij voor bij gaan. Gaat voor mij te veel tijd in zitten om het op te knappen. Maar als je hier ook een hobby aan hebt is dat natuurlijk helemaal geweldig!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo COKO
Ik snap niet hoe je zo'n juweel kan laten passeren. Ik heb alles bij elkaar 20 minuten staan schuren en poetsen. slijpen en wetten reken ik niet mee( dat moet je met een nieuwe beitel ook altijd) Als ik deze kwaliteit gelamineerde beitel met deze breedte zou willen kopen dan ben ik er met 50 euro nog lang niet. Natuurlijk is het opknappen ook een beetje een hobby. Maar hier mee werken is eigenlijk een EER. Je hebt als het waren 50 jaar ervaring in je handen, het idee dat er door vaklui in het verleden mee gewerkt is vind ik ook best wel bijzonder. Dat voel je niet maar op de een of ander manier ben ik mij dat wel bewust.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petra_77

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
armadaman zei:
Hallo COKO
Ik snap niet hoe je zo'n juweel kan laten passeren...

Enerzijds omdat ik al redelijk voorzien ben qua gereedschap, anderzijds omdat oude beitels en ander gereedchap vaak helemaal vernaggelt zijn door de vorige eigenaar. Gebruikt als breekijzer dus helemaal krom, aan beide zijde geslepen, diepe roestputten etc. Ik heb er gewoon geen zin om dit te herstellen.
Ik ben wel altijd in de markt voor wat bijzonder en zeldzamer spul, zo heb ik afgelopen week een stanley 66 (hand beading tool) in perfecte staat inclusief alle cutters en beide geleiders op de kop getikt!
Een stoeltjesboor staat hoog op mijn verlanglijst.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik begrijp wel wat je bedoeld met vernacheld gereedschap heb je geen plezier. Een Stanley 66 is een leuke aankoop, wil je een paar foto's plaatsen, ik ben benieuwd. Ik weet een verkoper in het noorden die er laatst een te koop had staan. Intresse ??
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Leuk leuk leuk,

laatst ook een hele doos gekregen van de oom van mn vriendin. Onder andere zo een soort beitel als jij ook hebt alleen dan van een ander merk. Er staat iets van A Grothaus oid. Zegt iemand dat wat? Ik heb hem al ontroest, leuk spul dat citroenzuur :mrgreen: . Alleen nog schuren en slijpen dan eens kijken wat het is. Hoe noem je deze beitel eigenlijk als je naar de vorm kijkt?




In die doos zaten ook nog voor mij onbekende vijlen





Ook op een vrij markt een oud toffelzaag gekocht a 5 euro. Geen miskoop lijkt mij, zaagt als een tierelier. Blad is 0,5mm dik. Wat mij wel opvalt is de lengte ervan. Ook het handvat, die is volledig staal en hij weegt ook aardig zwaar. De verkoper zei dat hij had gehoord dat deze zaag ook in een uitvoering is met een volledig bronsen zaag. Hij had hem alleen nog nooit gezien. Er staat een soort van serienummer oid op: NG 52A. Weet iemand hier iets meer van dit zaagje?




Ps weet iemand hoe je in een keer meerdere fotos kan verkleinen? En dan een programma zo basic mogelijk... Ik doe het nu via resizer.nl. Werkt goed en simpel, duurt alleen wat langer.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Woodworker zei:
Een mooie set heb je aangeschaft! Vooral die sokbeitel is een echt juweeltje. Sokbeitels zijn een zeldzaamheid in continentaal Europa.

Mooi werk!
Hallo Wilco
Sokbeitel, ik heb een beetje gezocht maar kan er niet zo veel over vinden. Misschien is de engelse naam een betere zoeksleutel. Ik ben erg blij met de aanwinsten. Ik moet een en ander nog opknappen maar ben nu al blij :)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ben weer verder gegaan met 2 beitels.

Er is er een helemaal verroest, de ander lijkt zwart gemaakt, iets van verf oid. Omdat ook de snede zwart is denk ik aan hobby werk.

Er staat V & R of andersom kan natuurlijk ook, met een kroontje er boven. Wie het weet mag het zeggen.

Ook zit er een knikje in het bovenblad, had ik ook nooit eerder gezien.
Die zwarte beitel heb ik even opzij gelegd, wie weet wat de beste truc is :?:


Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.