Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18
    Junior Member
    Ingeschreven
    Feb 2012

materiaal keuze houten ladder

hallo

ik vroeg me af of hier iemand bekend is met de productie van houten fruitladders en van welken materiaal ze gemaakt worden. de ronde/zeshoekige sporten zijn van kersen hout de andere lijken van eik te zijn maar kan dit niet goed zien bij de oude en gebeitste laders ook verwacht ik dit niet helemaal i.v.m. het gewicht maar waar zijn de halfronde staanders van gemaakt?

en heeft iemand ervaring met de productie hiervan en heeft hij nog tips ?

vr.gr. anas

Re: materiaal keuze houten ladder

Als je met houten fruitladders de taps toelopende ladders bedoeld welke gebruikt worden in hoogstam boomgaarden en die makkelijk 6 à 8m lengte kunnen hebben en waarbij de ladderbomen onderaan voorzien zijn van stalen puntige sporen, dan spreken we over dezelfde ladders.

Deze ladders zijn zeer soepel en flexibel, maar mogen nooit gebruikt worden tegen één vast punt, de kans op breuk is dan heel groot. Bij de fruitpluk steunen deze ladders tegen de verschillende takken van de boom, ze worden dus op verschillende plaatsen gesteund.

Hun flexibiliteit puren ze uit de materiaaltoepassing. Ladderbomen van fruitladders werden altijd gekliefd, met de draad mee dus. Gebruikte houtsoorten, meestal uitgezocht Lariks of Amerikaans Oregon, soms fijnnerfig Grenen, sporten meestal Essen, Robinia, Eik, elke taaie en duurzame houtsoort dus. Het zou me sterk verbazen wanneer men Kersen zou gebruikt hebben voor de sporten, daar is deze houtsoort niet direct de meest geschikte voor.

De ladderbomen verjongen ook naar boven toe, en de sporten worden daar eveneens kleiner van sectie. Onderaan worden de trapbomen naar buiten gebogen voor een breder steunvlak, dit bereikt men door de sporten onderaan breder te maken, en gaandeweg in te korten, de kromming verloopt meestal over een zes à acht sporten.

Wat je wel eens ziet, maar wat eigenlijk nooit mag gebeuren zijn geschilderde ladders, die worden onverbiddelijk afgekeurd. Enkel (lijn)olie of vernis is toegelaten. De structuur van het hout moet zichtbaar blijven.

Vroeger bouwden we regelmatig houten schuifladders voor dakwerkers, die waren heel wat zwaarder van uitvoering en gewicht, maar het bouwprincipe is hetzelfde.

Ps: de doorsnede van een goede laddersport lijkt op een eikel in doorsnede, bovenaan een plat vlakje waar de voet op steunt, naar onder toe verjongend, en eindigt halfrond.

Mvg,

André

En wederom wordt ik verbaasd over de specefieke toegepaste houtkennis van je André.
    Te gek dat je dat deelt, zo leuk om deze dingen te leren.

Athanor
    Guest

Ja, weer zinvolle informatie André! Paar schetsen erbij en het kan gelijk in de Wiki worden geplaatst!

Bedankt, Fons

Ja Jan, maar dit is simpel te verklaren, ik heb in mijn jonge jaren heel wat uurtjes op plukladders doorgebracht in allerlei soorten fruitbomen, soms met frisse tegenzin, maar het rijpe fruit moest wel uit de boom natuurlijk. We hadden zelf dan ook de nodige ladders onder de dakrand hangen.
    Komt bij dat naast één van mijn ooms een laddermaker woonde, heb die mannen dan ook regelmatig op de vingers gekeken toen ze bezig waren. De gaten werden hier geboord met een Danckaert vierkante gaten boor, dat was de eerste maal dat ik zo een machine in werking zag, vond dat grote wiel heel indrukwekkend in die tijd

Hier in de streek waren veel kleinschalige boomgaarden met hoogstammen, er was dus ook veel vraag naar plukladders, er brak er wel eens eentje :cry: Meestal slecht onderhoud, of verkeerde opslag, het hout werd bros en bij de eerste serieuze belasting, krak. Plukladders moesten buiten bewaard worden, wel beschut voor zon en regen, maar verder geen poespas. Daarom was de meest geigende plaats onder een overstekende dakrand van een schuur, de muurankers, waar de muurplaat van het dak mee werd op zijn plaats gehouden, werden dan ook meestal door de smid voorzien van fraai aangesmede haken, met als doel de ladders te kunnen hangen. Naast de paardenstal was er meestal ook een aangepast muuranker waar het paardentuig aan kon opgehangen worden Multifunctioneel dus, toen al.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor
    Ja, weer zinvolle informatie André! Paar schetsen erbij en het kan gelijk in de Wiki worden geplaatst!

Bedankt, Fons
    Ik zal hier één van dagen eens tussen de rommel duiken met mijn fototoestel, ik moet nog ergens geschilderde :shock: stukken ladder liggen hebben met stalen sporen. Een foto lijkt mij duidelijker dan een schets.

Mvg,

André

Junior Member
    Ingeschreven
    Feb 2012

andre bedankt voor u uitgebreide informatie

de sporten 6 kantig van een fruitladder waar ik nu geregeld op sta zijn zeker van kersen hout de eigenaar van de ladder heeft er nieuwe in laten zetten en het is ook nog duidelijk zichtbaar dat het om kersenhout gaat

de uit laten bestaande treden ca 1 cm dik en 3 cm breed zijn naar mijn idee eik of iep maar kan dit niet goed meer herkenen dit zijn er aan de bovenkant van de lader 3 en om de ca 6 sporten weer 1 en onderaan 2 dus het gebruik van eikenhout is niet zo veel dat hij zwaar word.

de ladders die ik ken zijn aan de onderkant niet uitgebogen maar verlopen op het geheel ca 3 tot 7 cm schat ik en blijven op de onderste sport steunen zadat de niet meer als 10 cm in de grond kunen zakken.maar dit zijn in principe de zelfd als de uitgobogen.

word een ladder niet veel te zwaar als je hem geheel van eiken essen robinia zou maken ? je moet er immers mee kunnen lopen zonder hem te laten zakken en hem eventueel schuin tussen de takken door kunnen steken om in het midden van een boom te kunnen komen.

vr.gr. anas

Voor het totaal gewicht maakt het niet veel uit waar de sporten van gemaakt worden, het soortelijk gewicht van de genoemde soorten verschilt niet veel. Kersen laat hier 600kg optekenen, dan is de 700kg voor Eik, of de 540à 800kg voor Robinia niet van die aard om zwaar door te wegen op het totaal. Bij een ladder met dertig sporten scheelt dat misschien 2kilo?
    De ladderbomen gooien heel wat meer gewicht in de schaal, die werden niet voor niks naar boven toe serieus verjongd om gewicht te besparen, de doorsnede van zo een ladderboom kan je vergelijken met de hoofdletter "D"

De ladders die we vroeger gebruikten waren wel vlot te verplaatsen, als je de truc beheerste tenminste.

Kan je aangeven waarom men opteert voor sporten van Kersen, ik zie er geen meerwaarde in eerlijk gezegd.
    Kersen laat min of meer gelijkaardige waarden aflezen als Essen, maar Essen is veel vlotter verkrijgbaar.

Mvg,

André

Junior Member
    Ingeschreven
    Feb 2012

waarom de sporten van kersenhout gemaakt zijn weet ik ook ik denk om dat het een mooie lange draad heeft licht is en in het verleden makelijker te krijgen en goedkoper was als eiken essen en robinia als je in een gebied zat waar fruitteelt was en dus ladders nodig had kon je denk ik makkelijker aan kersen komen als aan eiken

die kilo die het scheelt is met een hefboom van 10 meter 100 kg (als ik goed op gelet heb bij nask :P ) en bij een ladder van 30 kilo scheelt het ca 5 kg als hij geheel van eiken werd gemaakt. dus dat is procentueel heel wat

vr.gr. anas

Nog een foto gevonden van een plukladder zoals die hier bij ons in gebruik waren.
    Deze staan blijkbaar bekend als "Vlaanderse ladder" de naam is nieuw voor mij, de ladder gelukkig niet

De eerder levendige vorm van deze ladders komt vooral door de gekliefde ladderbomen, dat leverde niet altijd een perfect rechte lijn op, maar voor de sterkte maakt het weinig uit.

Ik heb ondertussen tussen de rommel nog wat stukken ladder terug gevonden, morgen post ik wel wat foto's hiervan.

Mvg,

André

Attached files

Forum Rechten