Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
  1. #1

    Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Hallo forumleden van woodworking.nl.
    Ik ben een emigrant op dit forum, actiever ben ik op het forum van ambacht en gereedschap maar krijg daar helaas weinig respons ( dat forum is 'n stuk minder druk bezocht).
    Ik ben bezig een eiken tuinhuis te maken met veranda van eiken balken ( forum ambacht en gereedschap; onderwerp project eiken tuinhuis: http://www.ambachtengereedschap.nl/foru ... &topic=635 ). Afmetingen plm. 7 x 4 x 3,80 hoog. Kapconstructie zadeldak met aan één kant een schilddak, alle verbindingen zijn traditioneel met toogpennen e.d.
    Ik zoek al maanden internet af naar de constructie van schilddaken maar kan niets vinden over de gebruikte verbindingen.
    De spanten van het schilddak komen in "birdsmouth" inkepingen op de ankerbalken te liggen; moeten ze daar ook gezekerd worden? ( liefst niet met spijkers of schroeven; ik wil de constructie traditioneel houden), worden de spanten daar waar ze bij elkaar komen gezekerd met de een of andere verbinding of is het eigen gewicht en daarna dat van de pannen voldoende om dit dakdeel bij elkaar te houden? Hoe vang ik de buitenwaartse kracht van het schilddak op?
    Ik ben degene(n) die mij advies kunnen geven zeer dankbaar.
    Met vriendelijke groet,
    Frans

  2. #2

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Hallo Frans
    Ik dacht al die naam komt me bekend voor, Ik heb een verzameling tekeningen voor je,. Niet dat ik dat soort constructies maak maar misschien heb je er wat aan. Stuur even een PB met jouw email, dan stuur ik je e.e.a.

    Hartelijke groet Hugo

    OJEE ik kan de tekeningen niet vinden, zoekt en gij zult vinden.

  3. #3

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Mooi project waar je mee bezig bent, plezant werk ook.Via de link heb ik eerst eens heel je verhaal door gelezen om te weten hoe de constructie ineen komt te steken. Wat ik wel mis op de tekening, en ook bij het reeds gebouwde deel zijn korbelen of steekschoren in het horizontale vlak, en dan specifiek tussen de ankerbalken. Die zijn een must om het schranken van de hele constructie in het horizontale vlak tegen te gaan.
    Tezelfdertijd zijn ze ook een deel van de oplossing om de buitenwaartse kracht van het schilddak op te vangen. Een ander deel word opgevangen door schoren tegen de priemstijlen.
    Wat de plaatsing van de noordbomen betreft, bovenaan word er nooit een verbinding toegepast, je krijgt die dingen dan niet meer geplaatst, of je moet het hele dakvlak optillen. Deze worden bovenaan enkel gezekerd zodat ze niet kunnen verschuiven tijdens de opbouw.( met spijkers of schroeven) maar deze kunnen eventueel ook verzekerd worden met toognagels.
    Onderaan is dit ook de geëigende oplossing, de noordboom kan door de inkeping niet meer onderuit schuiven, om het geheel te verzekeren word er door noordboom en ankerbalk een toognagel geslagen.

    Bij zware daktimmers waar de noordboom rechthoekig van sectie word kan er wel een constructieve oplossing gebruikt worden. In de binnenhoek gevormd door de muurbalken komt dan een korte schoor die dezelfde sectie heeft als deze balken, deze schoor word met een dubbele pen verbonden met de twee muurbalken zodat je een breed vlak krijgt waar de noordboom mede op land. Het is in deze schoor dat er dan een gat gehakt word waar de noordboom met een pen invalt. De hoekverbinding is al teveel verzwakt door de verbinding tussen de hoekstijl en de twee muurbalken om hier dan nog eens een gat in te gaan hakken, daarom deze bijkomende constructie.

    Meestal landen de noordbomen tegen de nokbalk met een dubbele mussenbek, die op deze plaats ook ondersteund word door een kapspant. Waar de punt van een schilddak de nok raakt komt er meestal een dakspant te staan. Maar in jou geval is dit een beetje overkill. In andere gevallen word dit dakspant dan voorzien van een achtzijdige priemstijl waar twee steekschoren vertrekken naar de onderkant van de noordbomen om deze te ondersteunen en op hun plaats te houden, dit houd ook in dat de noordbomen dan op hun beurt een horizontale tussenregel moeten krijgen ter hoogte van deze steekschoren, zo kunnen de noordbomen niet uitwijken. Maar het eindresultaat van dit alles is een stijf geheel dat quasi onvervormbaar is geworden.

    Voor het probleem met de bolstaande balken is er een eenvoudige oplossing om deze te laten aansluiten.
    Ken je de zware riemen die vrachtwagenbestuurders gebruiken om hun lading vast mee te zetten? Die zijn perfect geschikt om bij een zware houtconstructie de boel dicht, of op zijn plaats te trekken, zonder beschadigingen dan nog wel. Deze riemen zijn ettelijke meters lang met aan het ene eind een spanner, sla de riem enige malen onderaan rond de stijl, en gooi dan de rest van de riem over de kromstaande balk, leid het uiteinde van de riem door de spanner, en span nu de riem aan, de balk komt nu wel op zijn plaats. Door de frictie van de riem rond de stijl blijft die onderaan meestal wel op zijn plaats zitten, wel even kijken hoe je hem onderaan rond de stijl draait. Verschuift de riem toch, plaats er dan een spanschroef op.

    Ps: meestal word hier een balkenspanner voor gebruikt, maar omdat deze aan de twee uiteinden een scherpe punt heeft die in het hout geslagen word heb je bij gebruik altijd beschadigingen. tussen de twee scherpe haaks omgezette uiteinden zit een draadspindel met ratel om één en ander samen te trekken.


    Mvg,

    André

  4. #4

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Hallo Hugo en André,
    Ik ben jullie erg dankbaar voor de moeite die julie hebben genomen om te reageren.
    Hugo heb ik al een PB gestuurd.
    André; je reactie geeft vele antwoorden op mijn vragen alhoewel ik diverse terminologie nog even moet uitzoeken om precies te weten wat je bedoelt ( doordat er zo weinig geschreven is op internet over gebintenbouw heb ik wel kennis van de Engelse termen, maar niet de Nederlandse, op de site van Joost de Vree is echter veel terug te vinden. Tevens wijken Nederlandse en Vlaamse termen soms van elkaar af; zo is een noordboom in Nederland een keper).
    Met steekschoren in het horizontale vlak bedoel je denk ik horizontaal geplaatste korbelen op ankerbalk en gebintplaat die met een zwaluwstaartverbinding op die balken bevestigd zijn en zodoende de buitenwaartse krachten van het dak tegen gaan. Ik denk dat dit goed te combineren is met wat je schrijft in de paragraaf "bij zware daktimmers etc.".
    Wat je schrijft in de paragraaf "meestal landen de noordbomen tegen de nokbalk"is mij gezien mijn gebrek aan kennis van de terminologie nog niet duidelijk, maar zoek dat uit met de tekeningen die Hugo mij wil opsturen en in o.a. de site van Joost de Vree over bouwkunde.
    Je tip betreffende de spanbanden neem ik ter harte.
    Ik hoop deze week de makelaars, nokbalk en middelste balk van het schilddak geplaatst te krijgen ( dan kan ik 't geheel ook weer afdekken met zeil; alle hout wordt hopeloos nat met dit weer).
    Overigens André; 't scheepvaartmuzeum in Antwerpen bestaat dus nog; ik hoorde van Vlaamse vrienden dat 't was opgegaan in 't MAS; we stonden op 2e kerstdag dan ook daar voor gesloten deuren toen we het wilden bezoeken.
    Met vriendelijke groet,
    Frans

  5. #5

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Hallo Frans,

    het Nationaal Scheepvaarmuseum van Antwerpen is inderdaad opgegaan in het MAS, enkel de buitenlokatie met de daar liggende schepen bestaat nog, maar dit is enkel open van April tot eind Oktober, het Steen, is wel volledig leeg :cry: Een (klein) deel van de totale collectie is nu ondergebracht in het MAS, op de zesde verdieping, de rest rust in verschillende depots.

    En ja, die terminologie hé, dat scheelt al van streek tot streek.
    Maar ik heb even wat andere benamingen opgezocht, misschien word het verhaal dan wat duidelijker.

    Priemstijl: makelaar of koningstijl
    Noordboom: hoekkeper
    Steekschoor: korbeel
    Nokbalk: ruiter?
    Trekbalk: ankerbalk
    Muurplaat: gebinteplaat
    Etc. .........


    De vertaling zou dan als volgt moeten luiden, de twee hoekkepers eindigen bovenaan tegen de kopskant van de nokbalk of ruiter? De twee hoekkepers worden daarvoor op een bepaalde schuinte gezaagd om mooi vlak aan te sluiten tegen deze kopse kant. De bovenkant van deze verbinding moet dan een dubbele mussenbek laten zien, of een dubbele vissenbek, om nog er nog wat streektaal tussen te gooien.
    (zie schets)

    Verder is het ook belangrijk dat je korbelen voorziet tussen makelaar en nokbalk, evenals horizontale korbelen tussen ankerbalken en gebintplaten, en tussen de gebintplaten onderling op de buitenhoeken.
    Alhoewel de hoekkepers een essentieel onderdeel zijn bij schilddaken, zijn ze geen onderdeel van de draagstructuur, maar horen ze thuis bij de daksparren of kepers, zij het wel dat ze flink wat groter van sectie kunnen zijn. Dit houd ook in dat voor deze onderdelen geen standaardverbindingen bestaan om ze mee in de dragende constructie op te nemen. Dat is ook niet nodig, omdat de krachten die erop komen niet zo hoog oplopen, die krachten worden hier mee verdeelt over de andere kepers of sparren.
    Bij brede hoekkepers, zoals bij de stijl en regelbouw gebruikelijk is het wel aangewezen om het bovenvlak van deze hoekkepers op een dubbele zwei te schaven, mee met de aanliggende dakvlakken, zo dragen de panlatten over een groter vlak, inplaats van alleen op de rand van de hoekkeper.


    Mvg,

    André

    Attached files

  6. #6

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Hallo Andre,
    Dank je voor de door jou genomen moeite; het verhaal is mij nu duidelijk. Ik zal zodra ik zover ben een tekening plaatsen met de vraag wat je er van vindt.
    Jammer dat de binnencollectie van het scheepvaartmuseum nu in het MAS is opgenomen; die kleinere musea hebben/hadden toch altijd een speciale sfeer die het MAS naar mijn mening niet heeft.
    Nogmaals mijn dank.
    Met vriendelijke groet,
    Frans

  7. #7

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik alleen maar een linkje heb naar iemand anders zijn site. Volgende keer zal ik niet voor mijn beurt praten.
    http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/da ... termen.htm

    Hugo

  8. #8

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Hallo Hugo,
    In de site van Joost de Vree staat inderdaad een tekening die e.e.a. wat Andre ( sorry, ik weet niet hoe ik met een apple computer accent aigu's moet plaatsen) bedoelt. Met die tekening en hetgeen Andre geschreven heeft kan ik denk ik uit de voeten. Ik zal nog een tekening op dit forum zetten wanneer ik zover ben en aan jullie oordeel overlaten.
    Dank voor je hulpvaardigheid.
    Met vriendelijke groet,
    Frans

  9. #9

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Op het forum zitten nogal wat studenten bouwkunde. Misschien is er een wakker die je kan helpen met een tekening?
    je weet het hier maar nooit.

  10. #10

    Re: Avies gevraagd bij constructie schilddak

    Dank je Hugo,
    Bij deze een oproep aan studenten bouwkunde en anderen die een tekening bezitten m.b.t. de constructie van een schilddak ( traditionele gebintenbouw) om deze te plaatsen, dank zij Andre weet ik nu wel grotendeels hoe het moet maar een tekening maakt e.e.a. nog duidelijker.
    Bij voorbaat dank voor jullie hulpvaardigheid.
    Met vriendelijke groet,
    Frans

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top