Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 97

Scheppach HM2 (aanschaf en onderhoud)

Beste houtbewerkers vrienden,

Gisteren is het er eindelijk van gekomen. Na maanden zoeken, kijken en afwegen heb ik een Scheppach HM2 vlak- en vandikte bank gekocht. Tevens zit er een langgatboor en een zaagtafel bij. Het geheel is in een behoorlijk gebruikte staat, en niet alle onderdelen zijn aaanwezig. Maar ik ben nog steeds van meening dat door de relatief lage aanschafprijs van 130 euro, ik er niet slecht aan heb gedaan.

Ik wil bij deze Remco "Scheppie" nogmaals bedanken voor alle advies en raad tijdens mijn zoektocht!

Omdat de machine behoorlijk wat onderhoud nodig heeft, wil ik dit topic gebruiken voor het verzamelen van adviezen en tips van iedereen op ons forum. Aangezien er behoorlijk wat Scheppach machines hier in omloop zijn, hoop ik hiermij mezelf maar zeker ook andere in de toekomst te kunnen helpen.

Elders op dit forum wordt er al genoeg geschreven over deze machines, ik zal proberen om alle relevante informatie te verzamelen. Ik hoop dat iedereen die gereageerd heeft met raad en daad in de andere topics er geen bezwaar tegen heeft dat ik deze adviezen verzamel in 1 verzameltopic. Ik zal proberen zoveel mogelijk de originele auteur te vermelden.

Groeten Thom

Re: Scheppach HM2 (aanschaf en onderhoud)

Gerserveerd voor aanschaf tips

Gerserveerd voor onderhoud tips

Afstellen Vlakbank (Van Woodwispherer)
    [youtube][/youtube]

Vervangen aanvoerwalsen (Met dank aan "Scheppie")

Attached files Scheppach handleiding Aanvoerwalzen Vervangen.pdf (52.7 KB)

Gereserveerd voor onderdelen tips

schaafmessen:
    De Originele schaafmessen moeten 260 x 18 x 3mm zijn. HSS 18% of Hard Metaal
    Leverancier + Info
    Leverancier

Rubber walsen / vulkaniseren
    Dit bedrijf kan de aanvoerwalsen van de vandikte herbekleden, probeer vandaag een prijs te krijgen
    Schickendantz walsbekleding bv
    Prijs is ongeveer 55 euro voor het opnieuw bekleden van een wals

Onderdelenlijst in PDF

Attached files HM 2 Kombi.pdf (1.5 MB)

Bij deze mijn machine zoals gisteren gehaald.

Meteen een vraag, Wat heb ik nu allemaal gekocht?

1. Vlak- en vandikte bank, type HM2
    2. aanbouwdeel: Langgatboor, type: ?
    3. aanbouwdeel: Zaag tafel, type ?
    4. Aanslag vlak- en vandikte bank
    5. Schaaf as beschermer?
    6. Lang ding1 ?
    7. Lang ding 2 ?
    8. Gezette plaat met langwerpig gat ?

Wat ik nog mis, voorzover ik weet:
    - 1 as van het aanbouwmechanisme.
    - Verloopstuk voor boorkop langatboor
    - boorkop langgatboor
    - Spouwmes zaagtafel
    - Afzuighulpstuk

Genoeg geschreven, foto's:

Attached files

Hallo Thom
    Van harte gefeliciteerd met jouw aankoop. Ik heb er een tijd terug ook een 3e/4e/5e hands gekocht. lees maar. viewtopic.php?f=1&t=2906
    Zoals ik zie heb je er ongeveer een in de zelfde staat gekocht. Het opknappen is echt niet zo moeilijk, een flinke poetsbeurt, de aanvoerrollen en het bantje vervangen en GAAAAAAAAAAAAAAN met dat ding.

Heel veel succes

Hoi Hugo,

Bedankt voor je bericht. Ik heb je topic meerdere doorgelezen. Heel leerzaam.
    Heb je uiteindelijk de machine weer fijn werkend gekregen?

Ik ga er vanaaf mee aan de slag. Ben erg benieuwd!

Goeten
    Thom

Eigenlijk was het niet zo moeilijk. Ik heb er een een balkje onder gelegd. Aan de invoerzijde het rubber ongeveer 1,5 mm lager gezet. aan de achterzijde ongeveer 2 mm. Het was wel een beetje proefondervindelijk maar het werkt. Gaat jouw vast ook lukken.

IK heb er ook een die ik aant opknappen ben maar ik kan geen nieuwe blad rollen vinden, het rubber is helemaal op.
    Deze is trouwens ook zo te koop voor als iemand anders hem zelf zou willen opknappen of voor onderdelen gebruiken.
    er zit ook een zaag en langgat boor op.

Hi Mike,

Ik ben in contact met een bedrijf die de rollen kan reviseren / vulkaniseren. (zie bij Tips Onderdelen). Zodra ik een prijs heb, zal ik het je laten horen!

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten