Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Een nieuwe schaaf met een oud mes.

Als tussendoortje vandaag gestart met de bouw van een nieuwe schaaf, of beter, een nieuw schaafblok.
    Het schaafmes had ik al jaren geleden opzij gelegd met de bedoeling er eens een nieuw blok rond te maken.
    Het ding kwam uit een oude blokschaaf, werd gefabriceerd door Marples, en is van uitmuntende kwaliteit.

Ik wilde al lang eens een schaaf bouwen met houten handvat, stijl Stanley, die bevallen mij het beste om mee te schaven
    Dus eerst eens geschetst hoe de schaaf er moest komen uit te zien, beitelhoek bepaald (50°), en hout uitgezocht.
    Het is een opgebouwde schaaf geworden, een middendeel met het handvat, en twee wangen waar ook de beitel nog een deel invalt.
    Voor het middendeel heb ik een stamstuk Peren uitgezocht met een dikke zijtak erin, zo loopt de draadrichting een stuk mee in het handvat Het stamdeel uitgezaagd op de lintzaag en nadien geschaafd.
    voor de zijwangen heb ik Noten gebruikt, beide houtsoorten heb ik al jaren op de houtzolder liggen, die zijn sowieso droog.
    Het schaafblok krijgt vooraan een gedraaide knop, idem als de Stanley.
    De onderdelen zijn gelijmd en kunnen drogen, de rest is voor volgende week.

Mvg,

André

Attached files

Re: Een nieuwe schaaf met een oud mes.

Grappig en heel origineel ontwerp. Ook leuk om die tak te gebruiken,

Ga je er wangen in maken voor de wig, of net als in de Krenov shaven een dwarspen?
    Of zal ik rustig wachten tot je verder gaat de bouw.

Ja, we moeten de platgetreden paden al eens durven verlaten hé, we zien wel wat het geeft als de schaaf klaar is, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het zal werken.

Voor het verlijmen heb ik de zijwangen al uitgefreesd zodat hier de wig in kan klemmen. Het word dus geen Krenov kloon.

Anders dan bij de metalen schaven waar het handvat word verstevigd door de metalen schroef die er door loopt, moet hier de sterkte van het hout zelf komen, daarom die zijtak. Zo loopt de vezel langer in het hout, alle beetjes helpen. De houtsoort zelf helpt ook een handje, die is taai en sterk.
    Ondertussen ook de knop vooraan gedraaid, inclusief een ronde pen voor de montage, en een stalen slagstuk ingelijmd voor het stellen van het schaafmes. Achteraan de schaaf heb ik ook zo een stalen stuk voorzien.
    Het blok ligt nu te drogen, ben dus even technisch werkloos.

Mvg,

André

Leuk project, André!

Ik kijk al uit naar de volgende foto's

'k Heb zelf verschillende oude beitels liggen, de meeste met gelaagd staal.
    Die liggen allemaal te wachten om ooit een schaaf rond gebouwd te krijgen...

Momenteel teveel andere bezigheden, maar jouw model staat me enorm aan, omdat ik ook graag met de goeie ouwe Stanley werk.

Groeten,
    Steven

ziet er goed uit André

Vandaag de schaaf afgewerkt, en proefgedraaid Resultaat, de schaaf doet wat ie moet doen, namelijk houtkrullen maken.
    Als proefstuk eens getest op een stuk Robinia met de nodige knoesten, het eindresultaat mag er wezen, een spiegelglad oppervlak, zonder inspringsels.
    De schaaf ligt prettig in de hand, idem als zijn stalen broer ( Stanley) maar ettelijke kilo's lichter
    Het blok heeft nu één laagje Tungolie gekregen, één dezer dagen volgen nog wat laagjes, daarna ben ik een houten Stanley rijker.
    Volgende week ga ik de schaaf eens uitgebreid op de proef stellen bij het vervaardigen van twee Essenhouten roeispanen, eens zien wat het eindresultaat word.

Bijgaand nog wat foto's van de werken.

Mvg,

André

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Dit is prachtig! Als ik groot ben wil ik ook zoiets kunnen maken
    gr,
    Danny

hij is erg mooi
    zeker dat perenhout ziet er prachtig uit

Mooi hoor!

wat is dat voor een metalen knopje op de achterkant?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renault
    Wat is dat voor een metalen knopje op de achterkant?
    Dat is een slagdop of slagbout. De beitel wordt met de wig vastgeslagen en op diepte gesteld. Als de beitel weer los moet wordt op de slagdop geslagen en schrikt de wig los. Schaven worden ook zonder die dop geleverd. De dop voorkomt beschadigingen aan de schaaf.

Forum Rechten