Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: flinke beitel

flinke beitel

Nou moe. Zit ik een heel verhaal in te typen, foto's erbij, voorbeeld ziet er goed uit. gaan!
    Een keer diep inademen, op 'Bevestigen" klikken... Helemaal niets. :shock:
    Maar ik geef niet op! :twisted:

Tijdens een bezoekje aan mijn moeder kwam ik in een vergeten kistje deze best wel indrukwekkende beitel tegen.

Volgens het verhaal is deze beitel eigendom is geweest van een oud-achter-oud-oom (of zoiets) die molenmaker was, waarschijnlijk in de omgeving van Giethoorn.
    De beitel zat dik onder de roest dus ik heb me een paar dagen (heel voorzichtig) met schuurpapier en staalwol zitten uitleven. Tot zover valt het resultaat me niet tegen.

Het blad is 24cm lang, 9mm dik en op het breedste punt 25mm breed.

Bovenop is een merkje ingeslagen: JNIJ, Garantie. (Nooitgedagt volgens Google.)

Het handvat ontbreekt. Ten prooi gevallen aan de houtworm, is me verteld.
    Kent iemand dit soort beitels?

Attached files

Re: flinke beitel

Wow, mooi ding. Wat moet je moeder daarmee?

Inderdaad Nooitgedagt uit Ijlst. Die molenmakers beitels zijn best gewild. Het lijkt zo van afstand op een gesmede beitel waar het snijvlak van een hardere staal is en tegen een zachter stuk staal aangesmeed is.

En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een Nooitgedagt van die leeftijd (ongeveer te gokken aan de vorm/aanwezigheid van het stempelmerkje) uit twee soorten staal bestaat. Ik denk eerder dat het een speling van het licht is. ook al omdat je op het vooraangezicht niet een dergelijke overgang ziet...

Hoe ouder een Nooitgedagt beitel is, hoe meer kans je hebt dat de beitel gelamineerd is. Dat kun je vaak aan de achterkant, de rug van de beitel zien. Als je deze netjes ontroest, en wat opschuurd met een schuurpapiertje, moet er ergens halverwege een soort van dunne lasnaad te zien zijn, waar het harde snijstaal overgaat in het zachte staal dat steun geeft. Ook kun je het altijd goed zien als je de beitel geslepen hebt, het zal dan een kleurverschil laten zien. Bij het elektrisch slijpen kun je het ook zien, het harde staal geeft een soort van "spetterende"vonken, als je het zachte staal tegen de slijpsteen aanhoudt, zie je geen vonken.

Ik heb zelf ook enkele gelamineerde Nooitgedagt beitels, allemaal met hetzelfde merkje. Gezien de vorm van de beitel zou ik zeggen dat deze ook gelamineerd is.

Die lichtspeling die je op de derde foto zien, heeft te maken met de slijprichting. Oude Nooitgedagts werden de laatste paar centimeter voor de arend haaks op de zijkant geslepen en geborsteld.

Hier kun je mooi zien hoe een gelamineerde beitel er uitziet:

Duidelijk kun je het verschil zien tussen de twee soorten staal.Je ziet ook direct dat je de beitel niet onder een te steile hoek moet slijpen, want dan verliest het harde en dus brosse staal zijn steun, en breekt het af.

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik zat me bij het schuren van de achterkant al een beetje achter de oren te krabben met de vraag wat hier nou weer aan de hand was. Aan de voorkant zit keihard en spiegelglad staal waar het schuurpapier nauwelijks grip op lijkt te hebben, dichter naar de arend (weer wat geleerd!) veel zachter staal met ook een duidelijk andere klank bij het schuren.
    Hier aangekomen zit ik me een beetje af te vragen hoe ik nu verder moet. De meeste oppervlakkige roest is weg, wat er nu nog zit zit wat dieper in het staal. Ik kan domweg door blijven schuren maar dan moet ik een hele partij prima staal wegslijpen om een heel klein beetje roest weg te werken. Daarbij ben ik niet uit op een fabrieksnieuwe uitstraling. Iedereen mag weten dat deze beitel gewerkt heeft. Ik ben dus geneigd er niet al te veel meer aan te doen.

Op de foto zijn een paar putjes en butsen te zien. De putjes zijn komen door de roest, de butsen zijn waarschijnlijk veroorzaakt doordat de beitel ooit eens een paar klappen op de zijkant te verduren heeft gekregen. Ook weer heel typerend: van het harde staal zijn een paar splinters afgesprongen maar is verder niet vervormd, het zachtere staal aan de rugzijde heeft een paar deuken waarbij goed te zien is hoe het staal heeft meegegeven. Overigens vertekent de foto, Hierop lijkt het alsof er een paar diepe kraters in het blad zitten, in werkelijkheid zijn ze weliswaar goed te zien maar nauwelijks te voelen. Alleen de butsen aan de zijkant zijn echt.

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ad Beumer
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik zat me bij het schuren van de achterkant al een beetje achter de oren te krabben met de vraag wat hier nou weer aan de hand was. Aan de voorkant zit keihard en spiegelglad staal waar het schuurpapier nauwelijks grip op lijkt te hebben, dichter naar de arend (weer wat geleerd!) veel zachter staal met ook een duidelijk andere klank bij het schuren
    Kijk, dat is nou het mooi van dit forum!

Het is inderdaad nu zo klaar als een klontje dat je een mooie gelamineerde beitel hebt. Heb je al gekeken naar een nieuw handvat?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    Wow, mooi ding. Wat moet je moeder daarmee?
    Ze had lastige kinderen.
    (niet waar hoor, daarvoor had ze de pollepel)

Je kan de beitel in citroenzuur onderdompelen zie de diverse topic's hierover op dit forum. Dit is ook te verkrijgen bij de horecagroothandel het is namelijk ook een voedingszuur.

Citroenzuur? Ik ga op zoek. Bedankt!

Het belangdijkste is nu de beitel slijpen. Die paar putjes mAken niks uit. Als ze maar niet in de snede zelf zitten.

Forum Rechten