Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011

sterke verbinding voor zwevende houten stoel

Ik ben bezig een zogenaamde zwevende stoel te maken: een stoel die, net als bijvoorbeeld de buismeubels van Gispen uit de 20er jaren, geen achterpoten heeft, maar waarvan de zitting aan de achterkant zweeft.

Ik heb al een proefmodel gemaakt van vurenhouten balkjes van 44 x 44 mm met een gelijmde dubbele slisverbinding (3 tanden aan het ene balkje en 2 tanden aan het andere) en ik kan er op zitten, maar wel voorzichting.
    In de bijlage een foto van één zijkant, in het werkende model zijn de 2 zijden door 4 ingeboorde rondhouten van 21 mm met ekaar verbonden.

Mijn vraag: hoe maak ik zo´n slisverbinding verbinding stabieler:
    1 harder hout, is preciezer te zagen, maar hecht de lijm ook beter?
    2 meer tanden geeft meer lijmoppervlak, maar de tanden worden wel dunner
    3 aanknellen met een bout erdoor en 2 grote ringen aan weerszijden, voorkomt splijten, maar er komt wel een gat door de verbinding (en het is veel minder mooi)
    4 betre lijm, ik gebruik nu witte houtlijm.
    5 of kan iemand een andere verbinding adviseren

De verbindingen worden echt heel zwaar belast, zowel in de hoek als zijdelings.
    Toch kwam ik met bijgaande constructie al heel ver, wie heeft suggesties?

Ernst Kühne

Attached files

Re: sterke verbinding voor zwevende houten stoel

Doet me denken aan de stoelen van mijn schoonouders. Deze zijn gemaakt door stroken fineer (oid) in een mal te verlijmen zodat 1 zijkant van het frame uit 1 geheel bestaat. Anders zou ik misschien een vinger verbinding doen!

beetje zoals deze ikea :? stoel:

Ik zou het aan Jo Volkerink vragen http://www.woodworking.nl/memberlist...wprofile&u=940.

Op zijn site kom ik een hele mooie stoel tegen http://www.volkerink.info/?p=148. Wellicht dat hij wat tips kan geven.

Rietveld loste dit in de zig zag stoel op door het toepassen van valse verstekken en een krasse klos tussen de zitting en de "poot"en de poot en de "vloerplaat". Tussen de rug en de zitting gebruikte hij tanden of zwaluwstaarten.

Ik zie op de foto dat je nog maar een paar latten aan elkaar gelijmd hebt. Als de stoel breder wordt, wordt het lijmoppervlak in de verbindingen ook veel grote terwijl jouw gewicht niet evenredig groeit. Ook het gewicht van de stoel zal niet idioot veel groter worden. Ik denk dat je als je de stoel gewoon afmaakt je een degelijk geheel krijgt mits de verbindingen strak passen. Wat betreft de lijmsoort: Een goed passende verbinding gelijmd met witte houtlijm is sterker dan het hout zelf dus........... er is geen noodzaak voor het toepassen van duurdere alternatieven zoals Pu lijm of epoxy.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011

tjalling, het zijn geen latten die je ziet, maar vingerlassen aan een balkje van 44mm.
    Er komen 2 van de zijkanten die je op de foto ziet, onderlinge verbonden door 5 ingeboorde stokken van 21 mm rondhout.

Ben nu met een hardhouten poging bezig met meer vingers: 5 vinger en 6 sleuven allemaal van 4 mm aan de ene balk en het omgekeerde aan de andere balk.
    Een geduldklus: kops inzagen met de cirkelzaag met een speciaal daarvoor gemaakte zaagmal.
    Lijkt heel sterk te worden, ga het lijmen inderdaad met witte lijm doen.
    Wel moeilijk in te lijmen, al die dunne sleuven; zijn daar nog adviezen voor?

Die Rietveld stoel ken ik, met dat klosje dat ik nu wil vermijden.
    Had hij echt maar één klosje nodig, alleen tussen zitting en poot?

een dun plaatje triplex nemen dat tussen de sleuven past
    en dan de lijm in een bakje doen waar het hele plaatje in past zodat het helemaal met lijm ingesmeerd is
    dan zou je er gewoon tussen moeten kunnen

Bij zwaar belaste verbindingen moet je niet alleen rekening houden met het type verbinding en de gepaste lijm. De gekozen houtsoort is zeker zo belangrijk, een harde duurzame houtsoort met een korte vezel gaat niet beter werken dan gelijk welk waaibomenhout.
    De constructie van dit stoelframe stelt heel hoge eisen aan zowel verbinding, lijm en houtsoort.
    De eerste vereiste is dus een houtsoort met een hoge weerstand tegen breuk.
    Hout breekt namelijk bijna altijd naast het lijmvlak :cry: het gebeurt slechts zelden dat de verbinding zelf lost.
    Het is dus de buigsterkte die determinerend werkt, hoe hoger deze waarde hoe beter.
    Voorbeelden hiervan, Bilinga, Robinia, Massaranduba, Purperhart, Groenhart, Wengé,etc.
    Van deze soorten leveren Groenhart en Wengé de hoogste waarden, en zijn dus voor deze toepassing uitermate geschikt.
    Houtsoorten met lagere waarden dan de bovenstaande kunnen ook gebruikt worden, maar dan zal de sectie van het hout moeten vergroot worden, een rechthoekige sectie in plaats van een vierkante, geeft al heel wat meer weerstand tegen breuk. Hoe frêler
    het profiel hoe hoger de buigsterkte van het toegepaste hout moet zijn.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011

Goede tips, bedankt.
    Heb nu een tweede prototype in de maak, nog steeds van 44x44mm vuren balkje, met vingers en sleuven van 4 mm.
    Het lijkt behoorlijk sterk te worden; een proefverbinding op deze manier kreeg ik zelfs niet kapot toen ik met een hefboom van 44 cm er met mijn volle gewicht (> 90kg) aan ging hangen.
    Ik heb wel een nieuw probleem, de sleuven die ik met de slingerzaak op de cirkelzaag heb gezaagd, passen droog perfect, maar zodra ik er lijm op smeer kost het er veel moeite on de vingers en sleuven helemaal
    "aan" gedrukt te krijgen. Het lijkt wel of het hout een beetje zwelt.
    Zelf wijt ik het vooral aan het goedkope zachthout.

André, de door jou genoemde houtsoorten, kunnen die het "zweven" ook goed aan, ze worden op biging belast dus moeten echt taai zijn.
    Groet,
    Ernst

De verbindingen mogen nooit te "spannend" passen, er moet ruimte over zijn voor de lijm.
    Als af machine de verbinding manueel makkelijk in elkaar past ben je goed bezig.
    De diepte van de pennen en slissen moet droog altijd iets dieper zijn of de koppen moeten droog iets uitsteken, eens de lijm ertussen komen de koppen dan mooi gelijk.
    Bij zachte houtsoorten is het minste beetje vocht al voldoende om het hout te laten zwellen. De gewone witte houtlijm bestaat voor een groot deel uit water, dan weet je het wel.

Van de meeste hier ten lande bekende houtsoorten zijn alle noodzakelijke waarden op schrift gesteld Zo vind je in tabellen de krimpcijfers, radiaal en tangentiaal terug, maar ook elasticiteitsmodus, buigsterkte, hardheid,duurzaamheid, etc.
    Houtlabo's zijn hier dagelijks mee bezig, zo worden de tabellen steeds aangevuld met gegevens van "nieuwe" houtsoorten.
    Voor de constructie die je voor ogen hebt zijn hier de "buigsterkte" en de "elasticiteitsmodus" van zeer groot belang. Als voorbeeld, de cijfers voor robinia liggen bijna dubbel zo hoog als voor Vuren, dit wil zeggen dat je een verbinding gemaakt in Robinia bijna dubbel zo hoog kan belasten dan Vuren. Of, dat wanneer je de constructie opbouwd in Robinia je de secties lichter mag nemen dan bij Vuren om toch de zelfde sterkte over te houden.

Alle houtsoorten die ik in mijn vorige posting opgesomd heb zijn superieur aan Vuren, sommige bijna x3
    Daar kan je dus wel een stevige stoel mee bouwen.

Voor de meeste constructies zijn bovenstaande waarden niet zo belangrijk, vertrouw je het zaakje niet dan neem je gewoon de sectie wat groter en klaar is kees
    Maar voor constructies op de grens van het mogelijke worden deze cijfers wel heel belangrijk, ze maken het verschil tussen slagen of mislukken.

Mvg,

André

Ik zag mijn naam hier voorbij komen op dit item en voel me zeer vereerd maar de stoel op mijn site heb ik gemaakt volgens een ontwerp van David Dundas. Ik heb een pdf met de volledige constructie maar weet niet of ik deze kan uploaden naar dit forum.

Forum Rechten