Ben bezig met een trap te maken...

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Murphy staat altijd achter het hoekje te gluren om je indien mogelijk een pee te stoven :D

Ik kende Murphy al geruime tijd redelijk goed, maar nu deed ie toch echt heel hard z'n best;-).
Maar probleempjes zijn er om op te lossen, en da's dan ook gebeurd.

Wel moeilijk om tevreden te zijn met het resultaat, ik erger me nogal aan de details van zo'n keuken.
Scheelt dat ik er zelf niet ganse dagen op moet kijken natuurlijk :lol:

Hoe is't met de trap, Gele?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
We doen verder.. Onze zoon en zijn vrouw wonen momenteel in USA en vandaag ben ik hen in Zaventem gaan afhalen. Ze komen een maand met vakantie om - onder andere-samen met ons hun huis verder af te werken zodat het tijdelijk kan verhuurd worden ( voor 5 jaar of zoiets) Dus hebben ze vandaag pas de onderdelen van de trap gezien.
Met mijn zoon lukte het nog, maar de schoondochter kon in die verzameling planken en palen helemaal geen trap herkennen :D . gelukkig had ik ze een foto van de proefligging doorgemaild.
Zaterdag gaan we de trap plaatsen :roll: De enige mogelijke aanvalstrategie is als volgt :
1) de lange wang doorzagen gelijk met de bovenkant van trede 9 ( vooraleer het doorzagen eerst gaten boren om de stukken later terug aan elkaar te schroeven)
2) Het bovenste stuk met de kwartdraai en de kolom alsook de eindkolom volledig in mekaar zetten.
3) dit stuk omhoogtakelen tot boven de etage en ondersteunen
4) het onderste gedeelte tot en met trede 8 volledig monteren en tegen de muur schroeven ( we hebben nu voldoende plaast omdat de laatste meter - al alles goed gaat - ergens boven tegen het plafond van de derde hangt te bengelen)
5) het bovenste stuk trap voorzichtig laten zakken en hopen dat we de zijwang met wat duwen en kloppen in de kolom krijgen.
Ik zal proberen om van de hele onderneming wat fotos te maken.
gr,
Danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Gisteren hebben we dus de trap geplaatst. Met hulp van een gepensioneerde schrijnwerker ( 45 jaar ervaring) en ons zoontje( 95 kg droog aan de haak :) )hadden we toch nog een ganse dag nodig om de trap in mekaar te steken en te op zetten. De beschikbare ruimte was 3,18 m op ongeveer 2,70m. Zeg maar krap.
We konden met moeite ons kont draaien , laat staan een trap. Dus was het motto : bezint eer ge begint.
De voltallige ploeg was het unaniem eens dat onze enige kans op slagen bestond uit de trap door te zagen, in twee stukken op te bouwen en schietgebedjes op te zeggen opdat alles zou passen.
Op de fotos kan je zien hoe we eerst - zoals eerder gezegd - de wang doorzaagden, het bovenste gedeelte in mekaar schoefden, omhoog takelden , dan het onderste gedeelte monteerden, de boel hebben recht gezet en dan het bovenste stuk daarop lieten zakken. Vlugger gezegd dan gedaan. Het neerlaten en passen van het bovenste stuk was - om een heel populaire showbizzterm te gebruiken - een uitdaging :roll: .
Vooral omdat we alle drie een andere kijk op het geheel hadden....Zoonlief was boven om de takel te bedienen en de bovenste treden op hun plaats te duwen, de ervaren medewerker zat al op de trap om de aansluiting te verzekeren en ondertekende stond onder de trap om één en ander links, rechts naar boven of naar onder te dirigeren door middel van een fikse hamer, een schoorplank en een aantal niet-publiceerbare vloeken. Hoewel die zonder twijfel ook geholpen hebben.
Enfin , ik denk dat we ook nog een beetje hulp van boven gehad hebben( en dan bedoel ik niet ons zoontje)
want de trap staat, weliswaar met een aantal mankementen en foutjes , maar we zijn er fier op dat we de klus hebben geklaard.
En nu picture time, al laat de kwaliteit van de fotos wel wat te wensen over. VInd ik helemaal niet erg, dan zie je de mankementen minder goed :D
gr,
Danny

Attached files
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Nog fotokes...
De tegentreden worden morgen geplaatst en daarna ga ik nog wat hout bij elkaar zoeken om de stijlen en leuningen van te maken...Leuven en Bussel stonden er ook niet op 1 dag hé ;)
gr,
Danny

Attached files
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Ja, die krasjes waren echt niet te vermijden. Al bij al valt de schade nog mee.
En het was geen gemakkelijke klus :roll:
gr,
Danny
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ga jij maar eens op de trap zitten en nadenken over wat je gedaan hebt.

en dit keer met gepaste trots en een biertje in de hand, wat een project, prachtig
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Allen dank voor de lof en interesse, ik ben er inderdaad fier op :)
Maar ik zal in't vervolg 2X nadenken vooraleer ik nog zo'n werk aanvaard! :D
gr,
Danny
 

WR1944

Oud hout
Voor je volgende trap kan je de Amerikaanse methode bestuderen. Maar ik denk dat je met het vroegtijdig informatie op het forum op te vragen ook wat problemen had kunnen voorkomen. Er zitten hier een hoop getalenteerde en door de wol geverfde houtbewerkers. Degenen, die houtbewerking als hobby hebben, kunnen vaak nog vanuit een andere, niet houtgerelateerde optiek hun zegje doen.
Ik ben een freestafel aan het voorbereiden en heb al aardig wat do's en don'ts opgepikt.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Het was niet mijn eerste trap. Wel de eerste in hout.
Zes jaar geleden heb ik een betonnen trap gegoten - ja, ook bij ons zoontje :D - Van de garage naar de kelder. Met slechts 1 kwartdraai onderaan. Het leek mij toen veel gemakkelijker, we konden de trapbekisting rechtstreeks aftekenen op de muur waar de trap moest tegenkomen. Wat planken in elkaar getimmerd, hier en daar een paar steunen onder en klaar was 'm. Hoop en al een week aan gewerkt, tekenen, stellen en gieten inbegrepen. En hij houdt het nog steeds.
Ik had voor dit project inderdaad beter wat raad gevraagd vooraleer te beginnen. Maar toen ( begin september) was het nog mooi weer en lang licht 's avond en had ik dus geen tijd/zin om voor de pc te aan zitten :D
De trap is nog steeds niet klaar :oops: Ik ben bezig met de kasten, dat hout lag klaar en voor de trapleuning en stijlen moet ik nog wat hout uitzoeken/uitsorteren, vandaar....Waarschijnlijk in de loop van deze week, en dan komen er nog fotos.
gr,
Danny
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
mooie trap
aan zoiets wil ik tzt ook nog eens gaan beginnen.
de trapuitslag heb ik gelukkig wel al in bezit :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey danny
mooi je trap knap werk hoor .
Nu ben ik aan de beurd ik ben er nu 1 aan het maken voor mijn schoon ouders het is best lastig .
ik heb de theorie zo'n 13 jaar geleden geleerd toen moest ik een klein trap je maken als examen nu moet hij op ware groote . gr leroy
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
De trap (en de rest van de bovenverdieping) zijn klaar. De huurders wonen er sinds vorige week, dus mijn job zit erop. Op nog een paar kleinigheden na. Omdat jullie niet zouden denken dat de leuning het enige was dat nog moest gebeuren ( en waar ik dus 2 maanden, over gedaan heb :oops: ) zal ik er ook nog wat fotos van de rest van de werken bijgezet.
Zoals jullie je nog wel herinneren moest de ganse bovenverdieping afgewerkt worden. Op 8 januari hebben we onze zoon en zijn vrouw terug op Zaventem afgezet zodat ze terug naar huis konden. Vanaf toen stond ik er allen voor, al heb ik veel hulp gehad van mijn vrouw. Ere wie ere toekomt. Als je op de 2de verdieping werkt en je moet vanalles uit de garage of uit de wagen hebben is het een geweldige hulp als er iemand op en neer kan lopen. En het spaart een fitness uit :mrgreen: .
Nu fotootjes :
gr,
Danny

Attached files
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
Netjes hoor
al zie ik een klein probleempje , hij zit in het verkeerde huis wou dat ik al zover was ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.