Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Zelf vloer maken uit azobé of steigerhout??

Hallo, ik ben nieuw op het forum. Ik weet dat het onderwerp hier al aan bod is gekomen, maar toch stel ik de vraag opnieuw mits mijn verhaal toch net iets anders is.

ALs enthousiaste DIY'er met beperkt budget zocht ik een oplossing voor onze vloeren thuis. Ik hou van degelijkheid en wil dus geen laminaat, maar heb ook niet het budget om eiken vloeren te kopen.
    Daarom ben ik creatief beginnen denken en na omwegen kwam ik op twee houtsoorten die me geschikt leken:
    steigerplanken(mits ingeolied zouden deze hard genoeg zijn o als vloer te dienen) en azobé scheepshout.
    Azobé kost iets van een 20€/m2 steigerhout 11€/m2. Voor planken van 4,5cm dik.

Mijn vriendin vind dit maar niets mits er altijd een bepaalde spleet zal zijn tussen de planken. Na wat opzoekwerk vond ik verschillende bovenfreessets voor het frezen van tand en groef. Ik zou de planken dan in elkaar kunnen passen, evt lijmen of nagelen op kepers of op de bestaande vloer.

In mijn ogen, als leek, lijkt me dit een geweldig plan hetwelk me vele malen minder zal kosten dan een vloer van dezelfde duurzaamheid.

De planken zijn 4,5cm dik. Ik zou ze kunnen halveren in dikte en zo niet alleen de prijs van de vloer halveren maar ook de hoogte waarmee ik men deuren zou moeten afzagen.

Ben ik naief om te denken dat dit een goed plan is? Hebben jullie tips/opmerkingen? Welke zaag gebruik ik bvb om planken in dikte te halveren?
    Alvast bedankt voor jullie tijd.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Zelf vloer maken uit azobé of steigerhout??

Uhmmmm....azobe bewerken met een bovenfrees ??? Tja, het zou vast kunnen maar het zal je heeel veel werk kosten en een heleboel freesjes.

Is je budget 10,- per m2 ? Zoek dan op marktplaats naar een gebruikte vloer. Er staat best veel op en met een beetje zoekwerk en geduld gaat dit vast lukken.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Steigerhout (= vuren) is zacht en behoorlijk splinter gevoelig.
    Daarnaast zijn die planken over het algemeen allemaal wel wat krom, dus spleten ga je sowieso houden.

Azobe is keihard en trekt ook heel graag heel erg krom. Je koopt ook ruw hout en dat zal eerst geschaafd moeten worden. Iets dergelijks geldt ool voor steigerhout. Kortom heel veel moeilijk en precies werk. Niet doen dus zeker niet als leek.

Ik heb deze zomer een terras gemaakt van een oude scheepsvloer uit azobé. Azobé is zeer moeilijk te verwerken. Enerzijds door zijn hardheid, anderzijds door spanningen in het hout. Planken herzagen zou ik zeker niet doen. Of gaat zelfs niet lukken. Van een rechte plank blijven twee kromme stukken over. Als je een dun stuk van een plank afzaagt, zie je dat zo krom worden. Als de zaag tenminste niet vastloopt. In de beschrijving van deze houtsoort wordt ook aangegeven dat diktes onder de 5 cm niet aangeraden zijn in verband met werken.
    Azobé is ook geen fijne houtsoort om te verwerken. Het geeft veel stof en de geur is niet echt aangenaam.

Ok, geen goed plan dus.
    Spijtig, want het project op zich leek me wel wat.
    Ik heb rick zen raad opgevolgd en idd, er valt wat te vinden aan oude vloeren op 2dehands sites.
    Wat raden jullie aan van houtsoort? Robuust en met karakter? Vuren vind je zeer goedkoop maar deze houtsoort is blijkbaar niet hard genoeg(zoals al vermeld in dit topic).
    Ik vind ook volle planken ES aan goede prijzen. Wat zijn de eigenschappen van es?
    Bedankt voor jullie tips!!

Een paar jaar terug heb ik ook met het idee gelopen een eigen vloer te leggen. Ik kwam bij een sloopbedrijf een ex-sporthalvloer tegen. Dit zijn planken van 5 a 10 cm breed met messing en groef. In de messing is met nieten in geschoten. Dit is met een schaaf (weet ik nu) prima te herstellen. Het is een prima harde vloer , helaas voor jouw zit er geen gleufje in maar met de bovenfrees lukt dat prima. Ik heb het laatst nog op marktplaats voorbij zien komen. Ik heb wel een keer ""poor mans"" parket gelegd bij een collega. We hebben daar 1e keus,( zelf uitgezocht) underlaiment platen in de woonkamer als vloer gelegd. Hij heeft ze wel 4 keer in de boten lak gelakt. Wij vonden het niet eens zo''n slecht idee, en resultaat.........

HG Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Bij robuust met karakter denk ik meteen aan eiken met noesten.
    En persoonlijk vind ik dat en houten vloer hier en daar toch echt moet kraken als je er over heen loopt.

Hey Armadaman, wat bedoel je met "poor mans" parket? Ik voel me aangesproken! Ben met weinig tevreden, als het maar degelijk is.
    coko, wat dat kraken betreft heb je zeker en vast gelijk! Ik vind het zelfs niet leuk de kant en klare klikpaketten die geen karakter of gevoel meer hebben. Maar Eiken met noesten klinkt duur. Zeker voor een poor man.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Yep, underlayment kan ook heel mooi zijn. Heb ik ook wel eens gezien bij mensen thuis.

Eiken vloer "hoe noestiger->hoe goedkoper!!"

Forum Rechten