Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Tips gevraagd babykamer Ledikant bijna af!

Hallo,

ik ben van plan om zelf een babykamer te gaan bouwen. Tenminste, de meubels die er bij nodig zijn.
    Een commode, kast en ledikantje. Op internet hebben we al mooie meubels gezien die onze smaak wel zijn. (zie onderstaande foto's)

Nu heb ik zelf het idee om dit in eikenhout te maken, maar voordat ik het hout haal wil ik hier eens informeren of ik goed zit. Ik heb begrepen dat er verschillende eikenhout soorten zijn. Welke zou ik het beste hiervoor kunnen gebruiken? De kleur moet een beetje zo worden als op de foto's. Of zijn er andere houtsoorten die hiervoor geschikt zullen zijn.

Alle tips en trucs zijn uiteraard meer dan welkom!

Ik heb nog tal van andere vragen, maar die komen vanzelf als ik hout heb gehaald.

sorry voor de kleine foto's, ik weet niet hoe ik ze groter kan krijgen.

Re: Tips gevraagd over babykamer

De keuze in houtsoorten zijn legio, zeker als je het hout beitst (kleurt) alvorens verder af te werken. Zelfs Vuren en Grenen zijn dan geschikt.

Eik kan natuurlijk ook, maar dat is beduidend duurder. Je kan ook gaan combineren, Massief eik voor stijl en regelwerk, Eik gefineerde plaat voor de vlakke panelen.

Mvg,

André

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik denk dat je ook moet kijken naar de bijtbestendigheid en de neiging tot splinteren. Ik denk dat voor die eigenschappen vaak beukenhout wordt gekozen. Maar ik ben op dat gebied absoluut geen expert.

Leuk om zelf te maken, ik heb destijds ook de comode zelfgemaakt. Meestal is de lengte/breedte verhouding van het blad zo dat je het aankleedkussen over dwars moet leggen. Ik heb die voor ons zelf toe zo gemaakt dat het blad nagenoeg vierkant was, baby lag met hoofdje tegen muur en met de voetjes aan de voorkant. Je hebt dan "goed zicht op het werk" bij de luier wisselen en zo, plus je hebt meer plaats. Om de extra ruimte te benutten in de onderkast (bij laden van normale diepte ca 50 cm) had ik aan beide zijkanten achteraan een vakje van ca 15-20 cm breed gemaakt met daarin een aantal schappen, handig voor de schoentjes, knuffels en zo in te zetten.
    Om het splinteren te beperken heb ik gekozen voor een combinatie van beuken met MDF. Voor voorzijden van de lade een frame van beuken (ca 25-30 mm dik) met daarin een paneeltje van 8 mm MDF. Ook de randen afgewerkt met beuken. Panelen donkerblauw hoogglans met blank beuken vonden wij een mooie combinatie. Maar misschien is beuken met multiplex ook een goede optie.

dank voor de reactie's.

grenen en vuren lijkt mij te zacht. Vooral voor het ledikantje. Eiken kwam als eerste in me op, maar beuken zou dus ook een optie kunnen zijn. De prijs telt wel mee, maar ik betaal liever meer en dat het dan veiliger is qua splinters ed.

@demuis. Jouw optie's ga ik in overweging nemen in het ontwerp. Alles in nog aan te passen natuurlijk!

Welk soort eik zou ik het beste kunnen nemen. Europees of amerikaans eiken. Ik heb begrepen dat amerikaans eiken roder is? En beuken is lichter van kleur dan Europees eiken toch?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door "demuis
    ... baby lag met hoofdje tegen muur en met de voetjes aan de voorkant. Je hebt dan "goed zicht op het werk" bij de luier wisselen en zo...
    Nooit gehoord van de term B.O.L.O.F.? Body out of line of fire, oftewel in goed Nederlandsch je lichaam uit de vuurlinie houden. Bij onze zoon was een verpleegkundige ook niet bekend met deze term toen ze hem temperatuurde, de rest laat zich wel raden :lol:

@Coko, dan heb ik dus liever wat minder zicht op het werk. :lol:

Ik heb nu een partijtje eiken gekocht waar ik alle meubels (als het goed is) van kan maken. Ik ga het morgen halen, en opslaan in mijn garage. Deze garage is niet verwarmd, maar wel droog. Zou dit een probleem zijn voor het hout, als ik de meubels in de koude garage maak, en dan als ze klaar zijn naar binnen zet? Gaat dit niet ontzettend krimpen?

Ik ben ondertussen wat aan het tekenen in Google SketchUp (wat een geweldig programma is dat zeg!) en ben me de kop wat aan het breken over de verbindingen. Voor de frontjes van de lades had ik zelf de verbinding bedacht, maar wat denken de experts erover. Graag zou ik willen weten of dit een goede en vooral stevige verbinding is, of wat er anders aan zou kunnen.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk, ik ben niet zo'n ster met computers. ops:

[album]300[/album]

Jelmer,

voor wat je van plan bent is dat een goede verbinding, je kan het vergelijken met een langwerpige Domino.
    Maar die vermindering bovenaan de pen hoeft niet, laat de pen gewoon doorlopen tot bovenaan, idem aan de onderzijde. Zo werkt de pen tezelfdertijd als spatpen, twee vliegen in één klap dus Het werkt nog gemakkelijker ook, je kan de groeven nu frezen zonder uitloop, dat scheelt aardig wat tijd.
    De pennen dus enkel verminderen met de diepte van de groef, de rest recht laten.

Mvg,

André

bedankt voor je antwoord,

de pen laat ik dan maar doorlopen. Het was puur voor het zicht om het zo te doen. Het scheelt inderdaad een hoop werk.
    Onderaan moet de pen wel stoppen omdat anders het paneeltje wat erin komt niet door kan lopen.

Ik meende dat het paneeltje niet verlijmt moet worden om het te kunnen laten werken toch? Ik zal dan het paneel eerst moeten behandelen met een afwerking om later geen problemen te krijgen met krimpnaden die niet behandeld zijn.

al met al een hoop vragen, maar ik word/ben er erg mee geholpen!

Forum Rechten