Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Drogen vers essen en esdoorn hout, hoe?

Hallo, ik ben Allan en ik woon in Werkendam. Hier in de buurt staan veel essen en esdoorns. Jaarlijks kap ik een aantal voor de kachel. Maar dit jaar hebben we een paar bomen tot planken en balken laten verzagen door een mobiele zaag. Het is de bedoeling om van deze planken in de toekomst een bed en andere meubels te maken.

De bomen zijn afgelopen maandag geveld en opgelat op hele oude vuren/grenen latten. De latten zijn ca 2 cm dik en ik leg er 2 op elkaar, zodat de afstand tussen het hout ca 4 cm is. De planken zijn zeer fraai geworden, ze zijn gewoon dosse gezaagd en hebben een prachtige tekening

Het hout ligt niet buiten, maar in een tochtige boerenschuur. In de schuur zit een dubbele bodem en met een ventilator is er lucht onder het hout te blazen.

Nu is het drogen toch lastiger dan ik had verwacht, want de bomen zijn maandag geveld en vandaag -zaterdag- kun je al een aftekening van de latten op het hout zien. Het hout is hier namelijk lichter van kleur. Komt dit doordat de latten zo droog zijn en ze het water heel goed opnemen? En verdwijnt dit dan als de hele plank gedroogd is, of doe ik iets niet helemaal goed?
    Wie heeeft er tips of weet raad.

Voor het oplatten gebruik ik dus een ander houtsooort, maar deze latten zijn wel erg droog. Het is natuurlijk ook mogelijk om latten van dezelfde houtsoort te gebruiken, maar deze zijn dan wel vers, wat is beter?

Ik hoop dat er op het forum iemand zit, die hier ervaring mee heeft, want het zou natuurlijk heel zonde zijn, als de hele partij hout straks niet meer te gebruiken is, omdat er allemaal rare strepen op zitten.

Athanor
    Guest

Re: Drogen vers essen en esdoorn hout, hoe?

Welkom op het forum ! We hebben hier al eens een topic over gehad, ook met links naar andere sites, heb je die al bekeken? Volg deze link: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=195

Fons

Hallo Fons,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb al op het forum gekeken naar informatie over het drogen van hout, maar deze is vrij algemeen. Mijn vraag gaat specifiek over esdoorn hout. Misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

De bijlage uit het topic hout drogen "is beschagigd" en -op mijn computer- niet meer te openen.

Dus heb je een advies, dan hoor ik het graag.

Lichte verkleuring van het hout op de plaats is een normaal verschijnsel.
    Zoland je vurenhouten latten gebruikt, zonder ijzer erin, kan het geen kwaad en zal de verkleuring na het schaven verdwijnen.
    Latten op een onderlinge afstand van maximaal 60 cm, dikte minimaal 20x20 mm en 20 cm ruimte onder je stapel hout houden. Onder het hout verzameld zich de vochtige lucht.
    Voor het drogen in een windloods, zoals je omschrijft, moet je een aantal jaren uittrekken.
    Het beset kun je de kopse kanten van de delen afdichten tegen kopscheuren. De koppen drogen namelijk het snelste uit en gaan inscheuren.
    Dit afdichten kun je doen door er witte houtlijm op te smeren, dit zal erintrekken en afdichten. Geen latjes erop spijkeren, dat werkt averechts.

Bij natuurlijk drogen in nederland is het minimale vochgahalte, afhankelijk van de houtsoort zo'n 18%, wat nog veel te vochtig is voor meubelhout. Meubelhout moet zijn teruggedroogd naar 8-10%, dit kune je alleen binnen realiseren en een verwarmde ruimte waarbij het hout op dezelfde manier moet zijn opgelat.

Succes ermee!
    Groet,
    Jules

Willem 111, welkom op dit forum.
    Jules heeft gelijk, zo ik hoef daar niets aan toe te voegen.
    Maar misschien is het nog niet zo'n slecht idee om eens een kijkje te nemen bij een houthandel, kan nooit geen kwaad.
    Ad

Jules en Ad,

Hartelijk dank voor jullie advies. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het goed komt. Ik ben blij dat een beetje verkleuring normaal is en dat dit na het schaven niet meer zichtbaar is. Daar hoef ik me dus geen zorgen meer over te maken.

De ruimte onder de stapel hout zal ik nog groter maken, zodat deze in elk geval 20 cm wordt. Het insmeren van de kopse kanten zal ik ook doen. Ik heb nog een aantal potten met (grond)verf staan, kan je dat ook gebruiken ipv houtlijm? Dat zou voor mij namelijk een stuk voordeliger zijn.

En verder is het vooral een kwestie van wachten als ik het goed begrijp. Het hout kan dan over een paar jaar naar een verwarmde ruimte worden gebracht. Jammer dat het zo lang duurt, het liefst zou ik deze zomer al beginnen, maar dat gaat dus niet. Het hout moet eerst kurkdroog zijn, voordat je het kunt verwerken. M'n geduld wordt zo aardig op de proef gesteld!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WillemIII
    Jules en Ad,

Hartelijk dank voor jullie advies. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het goed komt. Ik ben blij dat een beetje verkleuring normaal is en dat dit na het schaven niet meer zichtbaar is. Daar hoef ik me dus geen zorgen meer over te maken.

De ruimte onder de stapel hout zal ik nog groter maken, zodat deze in elk geval 20 cm wordt. Het insmeren van de kopse kanten zal ik ook doen. Ik heb nog een aantal potten met (grond)verf staan, kan je dat ook gebruiken ipv houtlijm? Dat zou voor mij namelijk een stuk voordeliger zijn.

En verder is het vooral een kwestie van wachten als ik het goed begrijp. Het hout kan dan over een paar jaar naar een verwarmde ruimte worden gebracht. Jammer dat het zo lang duurt, het liefst zou ik deze zomer al beginnen, maar dat gaat dus niet. Het hout moet eerst kurkdroog zijn, voordat je het kunt verwerken. M'n geduld wordt zo aardig op de proef gesteld!
    Jules, je kunt rustig oude verf gebruiken voor de kopse kanten. Geduld is een schone zaak!!
    Ad

Okee, ik weet wat me te doen staat, de kopse kanten insmeren en het geheel nog iets verder van de grond opstapelen. Denken jullie dat het nog nodig is om de planken af en toe om te draaien en opnieuw op te latten? Zo ja, hoevaak zou je dit dan doen? En is dit vooral om verkeuring op de plek van de latten te voorkomen, of om het hout sneller/beter te laten drogen?

Nogmaals hartelijk dank voor jullie tips en advies, ik ben er erg blij mee.

Hierbij twee foto's van hoe het nu is geworden.

Attached files

Ziet er goed uit, alleen meer ruimte eronder houden en niets er bovenop zetten.
    Warme lucht zal van bovenaf door het hout heen zakken en zich onder het hout verzamelen.
    Vandaar de ruimte van 20cm onder je hout.
    Groet,
    Jules

Forum Rechten