Uitbouw met tuinkamer

A

Athanor

Guest
De afgelopen tijd hebben jullie niet zo veel van mij gehoord. Ik ben nogal druk geweest met verschillende activiteiten. Een daarvan is de uitbouw aan ons huis met een tuinkamer. Deze is tegelijkertijd een vergroting van mijn werkkamer geworden. Het bestaande kozijn met openslaande deuren hebben we daaruit gehaald en verplaatst naar de buitenwand van de uitbouw. De constructie van de wand van het huis heb ik niet gewijzigd, met uitzondering van de wandplaten, die zijn er afgehaald, zodat er een extra doorkijk en lichtinval ontstond.
Het constructieve deel heb ik door de aannemer laten doen, ik heb zelf de betimmeringen, afwerking en schilderwerk gedaan. Ook het grote raamkozijn met de openslaande deuren heb ik zelf vervaardigd. Onderstaand een aantal foto's van het project.

Fons









Attached files
 

tuoh

Oud hout
Mooie verbouwing Fons, het is wel gemakkelijk verbouwen bij blokhuisbouw.
Even de cirkelzaag erin en je hebt een nieuwe opening in de gevel :D
Het is een strak geheel geworden.

Met wat heb je alles afgewerkt?

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Ja, die sloopfase was niet zo moeilijk :)

Ik heb het blanke hout eerst ruim ingesopt met een mengsel van gekookte lijnolie en terpentine (1:3). De afwerking is met de originele Finse verf van Tikkurilla. In dit geval een transparante coating op waterbasis, die ademend is. Het mooie is dat de houtstructuur zichtbaar blijft. Enige nadeel dat op de zon en waterkant (zuidwesten) ik reeg matig onderhoud moet plegen. De UV bestendigheid van transparante coatings is niet zo groot.... Sowieso moet ik nu nat twaalf jaren het hele huis onderhanden nemen, dus oude laag verwijderen, het "weer" dat er in is geslopen wegschuren en de basisbehandeling geven. Dit is een meerjarenproject dat ik op basis van prioriteit uitvoer.

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het lijkt misschien muggenzifterij, maar eigenlijk is de opbouw van de muren niet juist. OSB mag in feite niet aan de buitenkant zitten. Dit om condensatie tegen de platen te vermijden. Een wand moet dampopen naar buiten toe opgebouwd worden. Dit wil zeggen: eerst dampscherm, dan een dampdichte plaat (zoals OSB) voor de stevigheid van de constructie, isolatie, en dan terug een plaat, nu een dampopen. Meestal wordt hier een gebitumeerde houtvezelplaat voor gebruikt, bijvoorbeeld Pavatex. Het probleem met een dampdicht bekleding aan de buitenkant is dat vocht dat in de isolatie komt, er niet uit kan en gaat condenseren op het koudste punt. Dit is tegen de plaat. Daarom moet bij een plat dak in principe de isolatie boven de dakconstructie (dus onder de roofing/dakleer) komen.

Mathieu
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Fons dat is een mooi geheel. Je hebt al een hobbyruimte/werkplaats en nu nog een tuinkamer en aan de stoelen te zien zelfs meer een chambre de réflexion. Dat levert vast mooie projecten op.
En voor Matthieu: het is vast niet de bedoeling dat daar gezweet wordt: de vochtbalans zal daarom wel in orde zijn en koude bruggen heb je alleen in de winter. :lol: :lol:
vr.gr. Jan Pranger.
 
A

Athanor

Guest
@Matthieu
Ik denk dat je door de foto wat op het verkeerde been bent gezet. De werkelijke opbouw van de wand is zoals je beschrijft. Op de rechterwand kun je ook zien dat de de folie over de OSB plaat is geplaatst. Op de andere wand moest de folie nog aangebracht worden...... vandaar. Op de folie heb ik tengels gespijkerd, waarop de buitenbetimmering is aangebracht.

@ Jan
Het is zeker een ruimte voor Relaxen en reflectie. Mijn vrouw zal deze kamer ook in gebruik nemen voor haar schilderhobby, dus een creatieve vibratie is hier zeker te voelen ;)

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Fraai gedaan Fons, en als ik de Nederlandse weerberichten zo lees, zul je ook blij zijn dat alles weer water -en winddicht is. Blanke afwerking op hout dat in weer en wind staat blijft volgens mij een lastig verhaal. Zweden smeren zo'n donkerrood goedje op het hout, zou dat niet beter beschermen?

jaap
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Enkele weken geleden toevallig volgende reportage gezien:
http://www.terresetcouleurs.com/
In Frankrijk behandelen ze houten constructies (van hekwerk tot deuren van een kerk) met een mengsel van water, lijnolie, 'terres colorantes' en bloem. Deze 'terres colorantes' (gekleurde aarde) zijn voornamelijk ijzeroxides. de kleur hangt af van de groeve en een eventueel thermische behandeling van de grondstof. Deze behandeling is goedkoop en eenvoudig aan te brengen.

Mathieu
 
A

Athanor

Guest
We zijn ons inderdaad aan het bezinnen op het schilderplan voor het huis. Volgende week een afspraak met de adviseur van Tikkurilla verf (Finnpaints) om eens een lange termijn schilderplan te maken. Waarschijnlijk gaan we een keuze maken voor dekkende verflagen in een voor ons mooie kleurstelling.

Fons
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
hoi Fons

Dat ziet er mooi uit heb je zeker een veel ruimte er bij gekregen,in de zomer lekker de deur open en genieten maar.

Groet Henk.
 
A

Athanor

Guest
@ Vwdirk
In de wanden zit 18cm steenwol en de ramen zijn HR++ glas. Met de vloerverwarming geeft het een comfortabel gevoel.

@schoppe
Ja Henk, het is een heerlijke ruimte geworden, zomers inderdaad de deuren open en genieten van de avondstilte, moet echter nog wel een paar goede hordeuren maken.... s'Winters in het weekend op de ochtenden lekker zitten met een ontbijtje en ochtendkrant (of Ipad met forum ;-)
Er is ongeveer 11 m2 bijgekomen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.