Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: Paar werkstukken...

Paar werkstukken...

Hya,

Aangezien we een huisje gekocht hebben, ben ik de laatste 2 weken even aan de gang geweest om het een en ander te maken voor in de woonkamer. Een salontafel en een TV-Dressoir. Dit alles helaas niet van massief hout, dat was net even te duur voor ons. Nu dus gekozen voor fineer. Het zal daarom ook niet iedereen aanspreken, maar goed. Ik gooi ze toch op het forum

Het zijn ook vrij moderne modellen...ik had een plaatje van een salontafel gevonden via google, en besloot die na te maken. Het TV-dressoir is een zelf verzonnen ding, geprobeerd het een beetje te laten matchen met de salontafel. Heb er geen tekening van gemaakt, daar heb ik geen geduld voor. Ik werk liever gewoon uit m'n koppie :mrgreen:

Oke, genoeg blabla....de foto's:

Salontafel

Paar plaatjes 19mm MDF met 0.7mm fineer in Am. Noten.

Daar gaan we dan :mrgreen:

Bovenblad gezaagd, de nerf loopt aan alle kanten door. Dus daar is ook op gelet!

Onderblad ook gezaagd...maten van beide bladen zijn 99 x 99cm

Begin van de sokkel...

Zoiets moet het gaan worden...

...

Zwevend blad

Alles lijmen met Titebond Original.

Even opgeschuurd met korrel 180 op de Festo DTS400

...

Het was laat, sorry voor de crappy foto. Maar wel een zelfgemaakt waxinelichthoudertje erbij! :mrgreen:

Hehe, de gaten voor de waxinelichtjes geboord met een 40mm forstnerboor.

Eerste laagje Chestnut Lemon olie...hierna alles nog een keer geschuurd met korrel 240 en opnieuw in de olie gezet.

Na de tweede laag olie alles nagewreven met staalwol om de "haartjes" te kammen van het Noten. Daarna alles in de Woodwax22 gezet. Mix van bijenwas en Carnaubawas.

Tafelblad...

Kantenafwerking....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TV-Dressoir

Hier het onderblad van het meubel al verlijmd...vrouwtje aan het keuren :roll: Het blad is 200x60cm

Weer schuren met korrel 180.

Even een proefopstelling bij m'n ouders in de woonkamer.

Eerste blok gezaagd...

...

Even checken of het wat wordt...

Sokkels voor de blokken in de lijmtangen...

Alle drie de blokken op hoogte...

Van een plank 20mm Noten paar dunne fineerstrips gezaagd en die verlijmd op de kopse kanten van het MDF. Hier stevig in de tangen...

Resultaat.

Eerste laag olie, ook deze hierna nog een keer opgeschuurd met korrel 240.

Met 2 lagen olie en 1 laag wax.

Kantenafwerking...

In het linkse blok komt de HTPC, in het midden de centerspeaker en rechts m'n AV Receiver. LCD komt te hangen aan de muur.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Snijplank

Had ooit al eens een snijplank gemaakt van Noten en Essen, nu eentje van Purperhart en Esdoorn. Was voor iemand die er heeeeeeeeeeeel graag eentje wilde hebben :lol:

Esdoorn balkjes van Rick, kopmaat 33mm. Purperhart balkjes ook zo gezaagd.

Lijmen met Titebond III...

Weer over de zaagtafel getrokken...

Kantjes afgerond...

Handgreepjes gefreesd...

Op de olie na klaar...

En hier in de voedselveilige olie

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo, nu heb ik ook nog een messenblok gemaakt van Am. Noten, maar die foto's komen ander keertje wel :mrgreen:

Bedankt voor het kijken

Re: Paar werkstukken...

Strak stukkie werk hoor, dat stereomeubel. Echt mooi geworden!

Arthur

Mooi meubel en ook prachtig strak gemaakt! Niks mis met gefineerde plaat, ziet er echt mooi uit (vind ik, dat natuurlijk wel)! Waarom gebruik je lemonoil, is dat omdat je noten gebruikt?

jaap

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Jemig Berrie .........erg gaaf werk. Ik ben geen groot fan van fineer maar dit spreekt mij zeer aan. De verstekken heb je strak gezaagd!!!

De snijplank vind ik ook erg goed gelukt. Na het lijmen heb je "het over de zaagtafel getrokken" ??? Deze stap begreep ik niet. Hoe werkt dit??

@ Arthur: Thanx man!

@ Jaap, ik had 2 soorten olie hier staan. Danish Oil en Lemon Oil. Had 2 proefplankjes gemaakt om te kijken welke het mooiste zou worden...en dat was (vonden wij) Lemon Oil. Werd iets minder donker dan Danish Oil.
    Fineer vind ik ook zeker niet slecht, het geeft alleen niet zoveel voldoening als werken met massief hout :roll:

@ Rick: Ja, beetje krom omgeschreven inderdaad. Op de ene foto zie je dat de balkjes aan elkaar verlijmd zijn. Als dat vast zit, zaag je alles in repen. Daarna plak je alles weer aan elkaar. Dat bedoelde ik met over de zaagtafel heen trekken

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Aha, oke. Da's duidelijk. Ik ben trouwens jaloers op je mooie verzameling lijmklemmen!!!

Ik ben ook superblij met de corpuslijmtangen van Bessey! Heb er nu 4 van 1.50meter....ideaal gewoon! Was de investering wel waard

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Ik vind het een heel mooi resultaat. Ik werk nu ook soms met fineer en heb soms nogal moeite om mijn verstekken zo mooi te krijgen, dus alle respect
    Lijmklemmen heb je inderdaad nooit genoeg. Ik heb er mij onlangs een ganse verzameling tweedehands aangeschaft en kom er soms nog te kort.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Erg goed gelukt, ziet er super strak uit.
    En er is inderdaad helemaal niks mis met fineer.

Wat je daar zegt van dat werken met fineer minder voldoening geeft dan met massief hout ben ik het wel niet mee eens.Zoals je daar die verstekken gemaakt hebt als er bij massief iets mis is kan je het er nog uitschuren. Als bij fineer er een beetje verhaal op zit kan je het vergeten, als daar wat mis is en je moet dat bijschuren zie je daar wel dus mdf ipv notenlaar dus zeker zo'n grote voldoening vind ik. Echt knappe werkstukken. Vraagje hoe heb je die verstekken zo mooi gemaakt gezaagd of gefreesd.

Forum Rechten