Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Een werktafel met kromme poten:-)))

Vandaag gestart met de constructie van een werktafel, of beter gezegd, een tafel om een kleine draaibank op te plaatsen bij demonstraties. (Woodfast M305) Daarbuiten word het gewoon een bijkomende lichte werktafel.

Als materiaal word een allegaartje gebruikt, het blad word een aangepast oud blokrooster in Teak, het onderstel is afval van eiken huidgangen, er zit zelfs een stuk Robinia in verwerkt, waarvan niemand nog weet waar het vandaan komt. De wiggen zijn uit een stukje Wengé gezaagd.

De tafel word volledig demontabel, voor het monteren en demonteren is enkel een lichte hamer nodig.
    Omdat ik een beetje uitgekeken ben op strakke rechte poten maar eens geopteerd voor krom gezaagde exemplaren.
    Het onderstel eerst eens opgebouwd in Autocad om de verhoudingen te bepalen, daarna een mal gezaagd om de poten te kunnen kalibreren op de verticale freesmachine.
    Het maken van de mal duurde langer dan het kalibreren, maar met een juiste mal kon ik dan ook alle vier de zijden van de poten in één gang frezen.
    Daarna met de Domino alle verbindingen gefreesd, en de poten per stel gelijmd.

Na dik zes uur werk staat het onderstel samen, en kunnen de verbindingen drogen.
    Om de tafel voldoende stabiel te laten staan heb ik de poten in het vooraanzicht ook wat schuin geplaatst, deze hoek word gefixeerd door de brede middenregel, en eens geplaatst bovenaan door het blad vastgehouden.
    Zo krijg ik een zeer stabiel platform om de draaibank op te plaatsen.
    Boven de middenregel komt ook een demontabel schab, dat kan dienen om de spullen die ik niet direct nodig heb op te leggen.
    Volgende week verder met de rest.
    Onderstaand nog wat foto's van het productieproces.

Mvg,

André

Attached files

Re: Een werktafel met kromme poten:-)))

hey hallo
    ziet er strak uit hoor mistaat ook niet in een huis kamer erg mooi gedaan .
    Ik heb ook zo eens een paar poten willen frezen met een bovenfrees met een kopieer frees maar dat was niet erg een succes dit is een betere oplossing .
    succes met de rest maar dat zal wel lukken

Ik wil net zeggen! Sommige mensen zouden dit gewoon in een hal neerzetten, of als tuintafel gebruiken. Prachtig!

Arthur

Heel mooi inderdaad!

Als je er demonstraties mee gaat doen moet het natuurlijk wel in orde zijn, is de beste reclame;-)

De nerven van de poten lopen er wel nogal uit, maar bij deze dikte zal dat wel niet veel kwaad kunnen zeker?

Sjieke werkbank!

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Heel grappig ontwerp en mooi gemaakt!
    Hoe wil je het blad gaan bevestigen aan de poten?

Het ziet er al keurig uit! Heerlijk dat kopieerfrezen.

Ik ben lichtelijk jaloers op de efficientie van werken en de nette tekeningen elke keer :mrgreen:

Tuoh, ik verbaas me er iedere keer weer over hoe snel jij dergelijk kwalitatief werk maakt. Je hebt dan toch wel de beschikking over een aardig machinepark maar dan nog... Zie dat je hier ook weer een wigverbinding hebt toegepast om de boel mobiel te houden. Praktisch en oerdegelijk!

De snelheid van werken hangt voor een groot deel af van de voorbereiding, als je 's morgens van start gaat en je weet wat en hoe, dan heb je geen verloren tijd. Stap je 's morgens je werkruimte binnen met het idee "laat ik vandaag eens een tafel maken" dan is het late namiddag alvorens het eerste stukje gezaagd word :?
    Je moet op dat moment nog beginnen overwegen hoe de constructie in elkaar moet, hoe groot de verschillende onderdelen moeten worden, etc. dan ben je inderdaad niet productief bezig.
    Het grote gevaar bij deze manier van werken is dat je eindigt met een product dat er (totaal) anders uitziet dan wat je in het begin voor ogen had. Je verliest het uiteindelijke doel uit het oog doordat je constant de productie moet bijsturen. Zo eindig je wel eens met een afknapper.

Als ik één ding in al die jaren wel geleerd heb, dan is het dat elk project staat of valt met de mate van voorbereiding. Wanneer je met een project effectief van start gaat in je atelier dan moeten alle vragen en mogelijke pijnpunten al opgelost zijn. Dat vraagt enige voorbereiding, maar je prestaties varen er wel bij.
    De laatste jaren is dank zij allerlei (gratis) Cad programma's een nieuwe wereld open gegaan, je hebt nu de mogelijkheid om je project virtueel op te bouwen en te zien of alle verhoudingen kloppen, hoe je constructief één en ander dient aan te pakken, rekening houdend met het beschikbare gereedschap, en het uiteindelijke gebruiksdoel. Eens in de werkplaats kom je dan hopelijk geen onaangename verrassingen meer tegen.
    Die paar uurtjes achter de pc sparen enorm veel tijd en ontgoocheling uit in de werkplaats, er is niks meer ontgoochelend dan halverwege een klus iets moeten slopen omdat het niet klopt.

En dan natuurlijk ook de ervaring, die is voor ieder anders, maar na vele jaren in het vak bestaan er geen verrassingen meer, je hebt het allemaal wel al eens gezien of gedaan, dan is het altijd een beetje thuiskomen Het voelt altijd vertrouwd aan. Je gaat instinctief handelen en doen, je combineert constant, dat stukje verbinding bekend van de ene job met weer iets anders van een andere job om tot een snelle en adequate oplossing te komen. Het is moeilijk onder woorden te brengen maar het werkt wel.
    Zo zie je ook in één oogopslag of iets sterk genoeg is of niet, kortom ervaring, jammer genoeg komt die enkel met de jaren, dat kan je niet forceren.

@ Steven, de nerf loopt inderdaad op sommige plaatsen behoorlijk uit het hout, maar met deze secties, en het toekomstige gebruik is dat geen probleem.

Mvg,

André

Mooi tafeltje hoor. Ik zit altijd met bewondering naar projecten van je te kijken. En dan niet naar het eindresultaat maar meer naar de manier van werken (welke machines en welke verbindingen etc.) en de volgorde ervan. Ik leer er een hoop van, bedankt!

Wat word er bedoeld met dat de nerf op sommige plekken uit het hout loopt en waarom is dit erg?

Nieuwsgierigheidsvraagje: Is dit trouwens je eigen werkplek of de werkplek van het bedrijf waar je werkt? Of werk je voorjezelf, wat natuurlijk ook een optie is?

André, weer eens iets anders,maar zeer geslaagd.
    Dit zou wel eens mijn volgende tafel kunnen worden!
    Ik lees graag de uitleg van André,ik haal er heel veel uit,ik ken niets van hout maar ik wil het wel graag leren..
    Naar zo mensen kijk ik op,vakman die zijn kennis deelt met andere.

Anré,van mij mag je zo verder doen!

Mvg,
    Rudy

Forum Rechten