Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Gevlamd Essen?

Gevlamd Essen?

Na het afkorten en doorzagen van een stam (hoogstwaarschijnlijk) essenhout kwam ik deze vreemde tekening in de kern tegen. Ter info, de stam heeft een jaar buiten onder een stuk zeil gelegen beschut tegen regen en zonlicht.

Wat is dit precies? Geen 'slaap' lijkt me, het hout is nog spijkerhard en onaangetast.
    Ik ben benieuwd in hoeverre dit tevoorschijn gaat komen als ik er een schaal van maak..

Attached files

Re: Gevlamd Essen?

Hallo Wouter,

Ik ben hetzelfde ook al eens tegengekomen in een blok hout uit het houthok.(ook essen)
    Het lijkt mij wel een soort slaap, maar dan een beginstadium.

groet,

Burijn

Het is inderdaad essen, en volgens mij is het een schimmelaantasting. Er zijn schimmels die de mechanische eigenschappen van hout niet aantasten zoals bv. blauwschimmel. Deze lijkt mij toch een schimmel die op termijn het hout afbreekt. misschien dus toch "slaap"?

Interessant dan hoe de snelheid van de aantasting per houtsoort verschild. Bij Berk zie ik na 2 maand al tekenen van 'slaap' terwijl dit stuk er al een jaar lag. Dan zal dit wellicht toch een voorstadium zijn van een schimmelaantasting. Omdat ik nog een zwartje lijntjes zag kwam het raar op me over.

dit lijkt mij helemaal geen essen, zeker niet als ik naar de schors kijk.
    mischien is die boom vergiftigt, met weetikveelwat dat het hout nu uiteindelijk verkleurd

maar ook gelijk de reden dat hij uiteindelijk is weg gehaald
    ik heb al meerdere malen vergiftigde bomen weg moeten halen, en dat geeft vreemde tekeningen

kan zo gouw ook niet bedenken wat het is
    maar es zou ik het niet gouw noemen

Amerikaans eiken? Volgens mij zijn het ook schimmels die vanuit het spinthout oprukken naar het kernhout, trouwens.

wat eiken betreft dat zal het ook niet gouw zijn mis het kernhout van eiken dat niet binnen 1 jaar word aangetast

ik zit te denken aan een speciale geimporteerde ( als boom ) cultivar esdoorn
    maar hij moet het maar eens verklappen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houthasses
    Omdat ik nog een zwartje lijntjes zag kwam het raar op me over.
    Ik meen ergens gelezen te hebben dat die lijntjes alleen optreden wanneer twee 'concurrerende' schimmelsoorten elkaar 'al groeiend' in een stuk hout tegenkomen en een van de twee een barrière opwerpt om groei van de ander te stoppen.

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie van deze foto's maken dat dit Essen is. Ik vind die schors helemaal niet passen bij essen. De kleur van de kern lijkt enkel te passen bij verkernde es maar dan zou de rand nog mooi wit(gelig) moeten zijn en dat zijn ze niet(og ik zie het toch niet). Ook het kopshout lijkt mij geen essen te zijn. De foto is niet goed genoeg om eht zeker te zijn maar ik ben eens benieuwt hoe jullie dan wel zeker zijn zonder alles goed te kunnen zien.
    Ikzelf werk zeer veel met es, als rondhout hier lang ligt is het soms nog moeilijk te zien welke soort het is(ik heb hier zeer soorten veel liggen) en dna moet je naar duidelijke kenmerken zoeken die ik hier mis.

Chris

Chris er wordt "gevraagd" of het essen is. Met Jurriaan ben ik van mening, dat het eerder Amerikaanse eik is.
    Van houtziekten heb ik geen verstand, maar wat ik wel eens gelezen heb zouden het de kenmerken van witrot kunnen zijn, dat voorkomt bij loofhout dat lange tijd veel te nat heeft gestaan (30% - 60 %). Bij inlands eiken wel gezien bij bomen die ver over hun houtbaarheidsdatum waren doorgegroeid. De kern begon vanuit de stam bruin te worden. In dit geval wit. Maar zoals gezegd het is neuswijsheid van blz.421 Houtvademecum 9e druk.
    vr.gr. Jan Pranger.

Forum Rechten