Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 52
    Persoonlijk zou ik er nooit lak op spuiten, vind het al vervelend genoeg dat nieuwe beitels en dergelijke volledig gelakt zijn. Het wordt snel lelijk en voelt niet lekker maar volledig verwijderen is weer heel veel werk. Mijn ervaring is dat het met het roesten wel meevalt tenzij je in een vochtige omgeving werkt natuurlijk.

Als ik iets heb ontroest d.m.v. citroenzuur spoel ik het uitvoerig in schoon water en maak ik het daarna goed droog. Als je het niet spoelt met schoon water gaat het wel weer sneller roesten door de citroenzuur die achter blijft is mijn ervaring. Als je daarna toch wil beschermen tegen roest zou ik een dun laagje gekookte lijnolie aanbrengen.

De spuitlak van de Action werkt erg prettig en geeft een heel dun laagje dat ik niet opmerk als ik het gereedschap gebruik. Mijn ervaring is ook dat het vrij sterk is en dus niet zo heel krasgevoelig.

De beste roestpreventie is uiteraard zoals je zegt een droog klimaat, helaas heeft mijn werkplaats dat niet. Ik werk in een hoek van een grote landbouwschuur en het is altijd vochtig. Als ik niets doe is mijn gereedschap zo weer aangetast door vliegroest. Persoonlijk vind ik olie niet prettig, dat blijft toch vaak vettig en trekt stof aan. Tenzij je een drogende olie hebt, maar geeft dat niet hetzelfde effect als spuitlak?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Nee, het komt niet op hetzelfde neer. Azijn is 'alleen maar zuur'. Dat zou vergelijkbaar zijn met het gebruiken van een zoutzuuroplossing van vergelijkbare (zuur)sterkte. Citroenzuur werkt, door zijn struktuur, ook als specifieke metaaloplosser - het trekt de ijzerionen als het ware uit de roest en houdt ze in oplossing (werkt als 'chelator'; oxaalzuur werkt ook zo). Citroenzuur en azijnzuur zijn dus niet vergelijkbaar.

De HG roestoplosser bevat fosforzuur (50%) als sterk zuur (beter dan azijnzuur, en ook beter dan zoutzuur), en gluconzuur (een zuur gemaakt van suiker) als ion-oplosser (vergelijkbaar met wat het citroenzuur doet).
    Bedankt voor de correctie Henk. Ik wist niet dat er verschillen in de werking zaten. Ben geen chemicus, dus ik dacht: zuur = zuur, en de roest eraf = de roest eraf . Maar je verhaal heeft me nog geïnteresseerder gemaakt in de citroenzuur methode, dus gisteren bij de Amazing Oriental in de Grote Markstraat hier in Den Haag een kilootje gekocht. Het was 1,59 voor 250 gram, volgens mij niet duur. Ik lees hier en op internet verschillende berichten over hoeveel gram per liter water, dus ik zal eens wat gaan uitproberen. Ervaringen zal ik hier delen, maar eerst maar weer eens naar de rommelmarkt om wat bakken roest op de kop te tikken voor n prikkie.

Het is ook mogelijk om Cola te gebruiken voor het verwijderen van roest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vvodkanockers Bekijk Berichten
    Het is ook mogelijk om Cola te gebruiken voor het verwijderen van roest
    Alles waar citroen of azijnzuur in zit. Cola gaat dus werken. Ik heb al vervallen sinaasappelsap gebruikt. Ging prima.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Alles waar citroen of azijnzuur in zit. Cola gaat dus werken. Ik heb al vervallen sinaasappelsap gebruikt. Ging prima.
    Ik heb met cola toch wel mijn bedenkingen. PH van cola is 2.4 PH van schoonmaakazijn is 2. Cola is dus vier keer meer verdunt zuur. Citroenzuur is veel sterker. Lees ook de posts van Henk Verhaar in deze. Hij legt uit dat er grote verschillen zitten hoe de diverse zuren werken. Citroenzuur is bij de levensmiddelen groothandels te verkrijgen. Staan meestal bij de specerijen.

Hebben jullie misschien ook tips voor het ontroesten van het frame van het kruipruimte luik (in een granito vloer). Paar jaar geleden die vloer laten herstellen maar er zitten weer wat barstjes in door het uitzetten van het verroeste frame.

Als je daar van alle problemen af wil, kan je het best laten zandstralen en daarna galvaniseren of metaliseren. Enkel de roest verwijderen en terug in menie zetten gaat het probleem ook niet op lange termijn oplossen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Dank je voor je reactie. De uitdaging zit hem in dat frame in de granito vloer zit gemetseld en ik die liever niet open breek terwijl die paar jaar terug is hersteld. Het is dus lastig om het frame in een bak te krijgen met oplossing, zuur is ook niet bevorderlijk voor granito. Zou boorzuur (neutraal?) kunnen werken?

Forum Rechten