Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 58

Onderwerp: Afstellen lintzaag

Afstellen lintzaag

Ik wil een lintzaag afstellen.
    Kan iemand mij vertellen aan de hand van de foto,s of alles goed staat?
    Als ik de machine met de hand ronddraaid loopt het lint er niet af, dus ik neem aan dat dat wel goed is.
    1[album]206[/album]

2[album]205[/album]

3[album]204[/album]

4[album]203[/album]

5[album]202[/album]

6[album]201[/album]

7[album]200[/album]

Re: Afstellen lintzaag

Zo doe ik het:
    foto 1: balkjes inkorten tot ongeveer een cm buiten de houder (anders zitten ze mogelijk in de weg) en het wiel moet vrij lopen. Dus in rust niet tegen het zaaglint aan zitten
    foto 2: idem
    foto 3: deze beugel zit er bij mij niet op. Het nut ontgaat mij
    foto 4: zie voorgaande
    foto 5: zie foto 1
    foto 6: ik laat de zaagtanden altijd vrij. Ze komen bij mij niet in aanraking met het wiel. Het voordeel daarvan is dat het rubber op het wiel langer goed blijft en dat het zaaglint op den duur minder last van drift heeft. Zoals je het nu hebt wordt de setting van de tanden die op het wiel rusten mogelijk verminderd door de druk. De rubbers zien er zo op het eerste gezicht niet al te best meer uit, maar mogelijk dat je daar geen last van hebt.
    foto 7: geen idee wat ik hier zie :?
    groet,
    gandel

Bij foto 6 zie je dat de tanden van het lind op het rubber valt, terwijl je bij foto 7 het onderste wiel ziet waar de tanden wel uitsteken.
    Hoe ik dit verschil kan oplossen weet ik niet.

Dat de tanden boven wel,en onder niet op het rubber lopen is geen probleem,mogelijk is de machine
    een beetje getorst in de loop van de jaren,dan krijg je dat soort verschijnselen.
    De lagers achter de zaag,horen vrij te lopen als de zaag draait,pas bij druk tegen het lint (zagen dus)moeten ze mee lopen.De zij gelijders moeten/mogen circa 0.5 mm vrijlopen.

Voor de rest lijkt het me redelijk in orde.

Veel plezier er mee.

8-)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Op het oog lastig te bepalen maar het lijkt alsof het lint bot is..

Onderstaande link verwijst naar een pdf met een artikel uit Fine Woodworking over het afstellen van een lintzaag stap voor stap. Het heeft mij indertijd veel duidelijk gemaakt.

http://www.gitaarbouwersmeeting.org/lin ... elling.pdf

Hoop dat je er iets aan hebt, succes!
    vriendelijke groet
    Wim

De tanden moeten ideaal gezien aan de voorkant op beide wielen oversteken. Anders gaat je rubber voortijdig slijten. Er moet iig. voor het bovenste wiel een handmoer/knop aan de buitenkant van de behuizing zitten om deze te kantelen. Misschien zelfs ook voor het onderste wiel. Kan het zijn dat de vorige eigenaar er ringen tussen gedaan zodat het bovenste wiel meer naar voren staat?

De houten zij-geleiders zet ik zelf altijd zo strak mogenlijk op het zaaglint, zodat ie net nog zonder wrijving kan ronddraaien.

De achter-geleiders zou ik vervangen. Standaard maat kogellager. Het lint heeft de buitenste ring al aardig ingesleten (volgens mij zie ik allemaal inkepingtjes?) dat zorgt voor vibratie. En daarna achterkant van het zaaglint beetje 'rounden' met een schuurblokje.

Lint is hagelnieuw, dus hij is scherp.
    Durf er mijn vingertjes bij stilstaand lint er niet tegen te houden.

Het beste is dus om de beide gelijde lagers te vervangen (Willen amper draaien)
    Houtjes afstellen.

Onderste wiel is vast en het bovenste wiel kan niet meer rechter, of ik moet er een iets langer lint opzetten (heb ik niet)
    Ik heb het oude lint opgestuurd en ik kreeg dit lint terug, ik ben er dus vauit gegaan dat het goed was.

Kan geen Engels.

Het bovenste wiel moet juist niet rechter, maar met de bovenkant meer naar buiten gekanteld zodat het zaaglint meer naar voren komt. Wel met de hand even 180 rondjes draaien om zeker van te zijn dat het lint er niet afloopt.

De achterkant van het zaaglint kan je met een schuurblokje de scherpe kanten eraf halen als de machine loopt. Zodat de achtergeleider minder snel slijt.

Hoe rechter het bovenwiel hoe meer de tanden naar de rand toe gaan.
    Of redeneer ik verkeerd?

Wat kan je eigenlijk verwachten als het lint er af loopt?

Forum Rechten