Carpenter bees

WR1944

Oud hout
Toen ik vorig jaar in Amerika was (waar ik nu woon met m'n vrouw) zag ik in het voorjaar een aantal bijen in de achtertuin. Dag in dag uit cirkelden ze rond. Ook zag ik bij de houten ondersteuning van het dak van de back porch mooie ronde gaten met wat zaagsel op de grond. Toen ik er naar vroeg bleken het carpenter bees te zijn. Normaal gesproken boren ze nesten in oud of onbehandeld hout maar deze palen waren netjes geverfd in de traditionele ossenbloed kleur. Via het Internet kwam ik te weten dat ze soms hele palen kunnen uithollen dus actie was geboden. Ik heb toen met anti-ongedierte middel gespoten en de bijen verdwenen.
Dit jaar kwamen ze terug en verschenen weer de hoopjes zaagsel. Ik heb weer gespoten en tevens heb ik de gaten geplugd. Alleen op een plaats hadden de boeven hun nesten geboord achter een aan een paal bevestigde regenpijp. Dus de regenpijp gedemonteerd. Maar daarachter zat een lat met een schuine zijde die precies over de nestingangen zat. Daar kon dus geen plug in. Met de Forstnerboor een gat in die lat geboord en vervolgens de gaten geplugd. Nu nog even een beetje verf erop en dan hoop ik van de plaag verlost te zijn. In totaal heb ik 8 gaten behandeld.

Attached files .jpg]
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Daar had ik nog nooit van gehoord!! Een timmerbij....je mag blij zijn dat je dit nu ontdekt hebt en actie hebt kunnen nemen.
 

WR1944

Oud hout
Normaliter vind ik dit soort van verschijnselen interessant maar als je zelf het slachtoffer dreigt te worden ziet het er anders uit. Ik probeer ook altijd de natuur op z'n beloop te laten maar hier was harde actie geboden. Ik ga wel een paar stukken onbehandeld resthout aanbrengen aan de stalen poten van een tafel midden in de tuin. Misschien dat ze daar op afkomen en het huis verder met rust laten. Het vervangen van de houten dakondersteuning is natuurlijk wel een spannend houtbewerkers-project maar ik heb meer projecten in de pipe line.
Om iets meer over de carpenter bee te weten te komen kan je het onderstaande stukje van Wikipedia lezen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carpenter_bee
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wespen schijnen ook hout te gebruiken als basismateriaal voor hun nesten. Wij hebben een 'schapenhek' van kastanjehout in de tuin, en op een stille middag zat ik ernaast in de sloot te turen en hoorde iets. Ik zag dat wespen een toplaagje van het hout afknabbelen, en zo allemaal groefjes over het hout verspreid achterlaten. Gelukkig is het maar een hek, en gebruiken ze alleen de verweerde toplaag.

Groet, Karel
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WR1944 zei:
Misschien dat ze daar op afkomen en het huis verder met rust laten.

Ja. Nee. Dat ze door de 'traditionele ossenbloed' verflaag heen gaan is niet zo gek, da's namelijk niet echt verf - als het echt traditioneel is. Ik neem aan dat het 'traditioneel scandinavisch' is? Als het dan echt traditioneel is dan is het een afwerking op basis van ijzeroxide ('roest') - voor het eerst 'ontwikkeld' in ik meen de 17e eeuw, voor een Zweedse koning die zo onder de indruk was van al die rode pannendaken elders in europa dat hij ook iets roods op zijn gebouwen wilde; de dienstdoende chemicus van een stel kopermijnen kwam toen met een houtveredelingsproduct op basis van ertsafval van die kopermijn, waar nogal wat ijzeroxide in zat, op de proppen.

Als je aantasting echt wilt voorkomen zul je waarschijnlijk het hout vóór de oppervlaktebehandeling moeten impregneren, bij voorkeur met een middel op basis van synthetische pyrethroiden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.