Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 82

zelf spuiten van meubels??!!

hoe denken jullie daar over?

heb al heel wat meubels zelf gemaakt.
    en meestal alles zelf geschilderd.
    maar wil wel kijken of het gaat om het zelf te spuiten.
    laatst een meubel tv meubel gemaakt voor een vriend.maar die wilden hem laten spuiten.
    maar liet dat doen bij eimand via via die bij een autospuiter werkte.
    maar resultaat vond ik niet helermaal top.
    met schilderen lukt mij dat ook.
    maar denk dat spuiten nog mooier kan.
    wie heeft er tips,suggesties hoor graag alles.
    beschik op mijn werk over een groote werkplaats en een aparte ruimte om te spuiten.
    en een groote compressor.
    hoor graag degenen die ook die uitdaging zijn aangegaan

Attached files

Re: zelf spuiten van meubels??!!

De techniek van het spuiten op een forum uitleggen lijkt mij nogal moeilijk... Iemand moet het je kunnen voordoen en terwijl uitleggen wat hij/zij doet en waarom. En nadien veel zelf proberen. Eerst op vlakke stukken, daarna op andere vormen.
    Wat ik je alvast kan aanraden is om bij spuitproducten je bij één leverancier te houden. Grondlaag van het ene merk en afwerklak van het andere geeft soms verrassingen. Die heb je niet als je je bij één merk houd en zo kunnen ze je ook beter adviseren.

Ik zou me eerst eens gaan afvragen met welke soort verf of lak ik wil gaan spuiten. De applicatie techniek is namelijk erg afhangkelijk van het te gebruiken product. 2K autolakken zijn bijv erg goed met een compressor en een bovenbeker te verspuiten maar de standaard acryl glans en zijdeglans lakken zijn weer veel beter met een airless of airmix pomp te verspuiten.
    Kijk dus eerst waar je voorkeur voor product heen gaat en dan naar de apparatuur.

Als je nu en dan eens een werkstuk wil spuiten lijkt mij airmix of airless geen goede optie omdat er veel meer kuiswerk aan is in vergelijk met bovenbeker. Er bestaan meer dan genoeg goede lakken om houttoepassingen te spuiten. Al moet ik toegeven dat ik airmix spuiten leuker vind dan met bovenbeker. 8-)

Bonjour,

Sinds een tijdje spuit ik ppk mijn meubels en ben door schade en schande veel wijzer geworden.

Hier wat tips:
    Alle verven zijn in het begin moeilijk te spuiten. Je kan in he begin namelijk niet spuiten, je met het nog leren.

Begin met watergedragen. Als je kliedert is het met water makkelijk op te ruimen. Maak je een blunder, snel de dweil erover en je kan overnieuw beginnen. Met verf op terpentine basis gaat dat niet zo makkelijk. De watergedragen verven worden steeds beter en je kan ze polijsten voor meer glans.

Oefen eerst een keer of 5 zodat je de apparatuur goed kent en weet hoe dik de verf moet zijn.

Als je met MDF werkt, eerst de randje schuren, in de primer zetten (ik gebruik Sikkens Unifill).

Verf eerste de randen een keer of twee plak de rest af of veeg met een schone doek de verf weg.

Spuit het werkstuk, leg het horizontaal als je niet met 2 K spuit.

Plak alles af wat je niet wilt spuiten ander komt het onder de overspray te zitten en zijn die gedeeltes verprutst.

Werk stofvrij, koop kleefdoekjes.

Neem na het spuiten je werkstuk af met zachte poetsdoeken en niet met iets anders. Zonde als je een doek gebruikt met een stukje hout erin, krassen zijn het gevolg.

Schuur en plamuur, dit bepaalt voor het grootste gedeelte je resultaat. Wees rete kritisch, besteed hier VEEL tijd aan.

Ook al spuit je nog zo goed er zal altijd een stofje of wat op komen.
    Dit kun je weg polijsten. Als je goed polijst kun je van zijdeglans hoogglans maken. Er staan filmpjes op you tube over polisten.

Met spuiten breng je een dikkere laag verf op dan met de roller. Droogtijd is dus wat langer, relatief. Voorkom je met watergedragen, dit droogt snel (ik red het om 2 lagen op een dag aan te brengen)

Leer van je blunders, die ga je echt maken ;-) OEFEN OEFEN OEFEN

Ik werk zelf met een Wagner Project Pro 213. Leuk eenvoudig apparaat. Spoot eerst met watergedragen, daarna met peutverf. Maar ben nu weer terug naar water. Vooral de korte droogtijd is erg prettig. Heb sinds kort de kracht van polijsten ontdekt, ga maandag investeren in polijstpads voor mijn Festool Rotex. Heb vandaag een bureau gespoten en het is echt onwijs gaaf te zien als het spuitwerk mooi gelukt is. Het is bepalend voor het succes van je project.

Als je vragen hebt mag je me altijd een PB sturen en/of bellen.

ik spuit tegenwoordig meestal met het spuitpistool .
    spuiten is idd iets wat je al doende leert , het lijkt me wel handig om op youtube enkele filmpjes te bekijken en dan zelf aan de slag te gaan op een teststuk .
    ik denk dat ik niet snel meer met een borstel zou werken omdat ik persoonlijk meer voordelen zie in het spuiten dan te borstelen .
    het gaat snel en makkelijk , geen haren in de vernis . maar vooral het eindresultaat vindt ik prachtig , en zeker als het hout wat diepere nerven heeft. door het spuiten blijven de nerven mooi zichtbaar zoals op onderstaande foto .

natuurlijk zijn er ook nadelen aan het spuiten zoals dat je dit niet binnen kan doen ( tenzij je er op voorzien bent) het kost wat meer tijd vooraf en achteraf. wat ik hiermee bedoel is dat je eerst het te spuiten product op de juiste viscositeit moet brengen en dan je spuitpistool afstellen , dan na het spuiten moet het pistool grondig gereinigd worden .

succes ermee .
    groetjes
    ruben

Ik heb inmiddels een aantal werkstukken gemaakt en gespoten. Ik heb daarvoor een hvlp spuit van wagner gekocht, en dat bevalt uitstekend, heel weinig spuitnevel. Met watergedragen lakken kun je je apparatuur makkelijker schoonmaken.

Gr albert

Zit momenteel ook tegen een MDF tafelblad aan te hikken....
    Was oorspronkelijk van plan om deze in de Histor Perfect Finish (peut) te zetten met een roller, maar overweeg toch om een PU-lak te gaan gebruiken op waterbasis (op kleur gemengd)

Nu zie ik hier bij de Hornbach PU-acryllak staan, iemand daar enige ervaring mee? Of zijn er andere merken die hiervoor (bij uitstek) geschikt voor zijn.
    (Wil spuiten met een Wagner)

De laatste tijd spuit ik mijn meubels etc voor beurzen, als ze wit moeten worden, met spuitbussen van de Action. Kosten €2,09 per bus en de verf is van een prima kwaliteit.
    Ik heb een dressoir gemaakt met louvre deurtjes wat niet te schilderen is. Heb met spuitbussen het meubel gespoten en het ziet er super uit. Nu afwachten hoe het blijft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvdL Bekijk Berichten
    De laatste tijd spuit ik mijn meubels etc voor beurzen, als ze wit moeten worden, met spuitbussen van de Action. Kosten €2,09 per bus en de verf is van een prima kwaliteit.
    Ik heb een dressoir gemaakt met louvre deurtjes wat niet te schilderen is. Heb met spuitbussen het meubel gespoten en het ziet er super uit. Nu afwachten hoe het blijft.
    Zal voor jouw doel wel werken denk ik, maar of dat krasvast genoeg is voor een tafelblad??????
    Heb er een beetje mijn twijfels over

Forum Rechten