Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

2 adviezen gevraagd voor vlonder en kozijn

Kan iemand zijn mening geven over het volgende? Ik ga zeer binnenkort een vlonder in mijn achtertuin maken. De houtsoort wordt vermoedelijk Massaranduba van 28mm dik. De vlonder komt over de volle breedte van mijn huis te liggen en dat is ongeveer 530cm. Ik dacht er zelf aan om vlonderplanken te kopen die minstens zo lang zijn als de breedte van mijn huis. Maar ik twijfel nu of ik wellicht de breedte moet verdelen in drieen, waardoor de kopse kanten tegen elkaar komen te liggen. Geen naden zien is mooier, maar kortere planken zijn makkelijker te hanteren.

Het tweede issue betreft houtrot onder mijn schuifpui (zie foto's). Ik heb het "kapotte" hout al weggehakt. Is het nu gewoon een kwestie van nieuwe stukken balk zagen erop monteren met een loodlapje eroverheen? En hoe maakt ik zo'n loodlapje vast?

Bijvoorbaat dank.

Mike

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: 2 adviezen gevraagd voor vlonder en kozijn

De zwarte rand die je ziet (bitumen??) had sowieso al voorbij de baksteen moeten lopen, waardoor inregenen niet mogelijk is.
    Voor het te vervangen hout, hardhout nemen, het oude hout goed wegsteken, bewerken met anti-houtrot impregneer en de delen goed met constructielijm verlijmen. Daarna inderdaad lood (of lood vervanger) er overheen en dan zo ver (minstens over de 1e baksteen heen) dat inregenen niet weer mogelijk is.

Wat betreft je vlonder. Als je de mogelijkheid hebt om planken uit 1 stuk te gaan gebruiken, dan moet je dat uiteraard doen.

Bedankt voor je snelle reaktie. Die "zwarte" rand is het kozijn en is staalblauw. Dit gaat al voorbij de stenen onderlaag. Er zat hier eerst een zwarte "lap" voor. Maar door het verzakken van de grond is het hout bloot komen te liggen.

Neem je vlonderplanken 3,60m lengte, je hebt dan ongeveer 1,5 planken nodig voor één rij. Die halve plank leg je steeds om en om. Dus in de eerste rij begin je bijvoorbeeld links met een hele plank en eindig je met een halve.
    De volgende rij begin je met de andere helft, en daarna een hele plank.
    Op deze manier heb je per rij maar één voeg, die dan ook nog per rij verspringt, zo krijg je een rustiger beeld, en je hout is korter.
    Soms zijn kortere lengtes ook wat goedkoper dan langere lengtes.

Mvg,

André

Voor mijn terras ga ik de planken ook verspringend leggen. Bij de voegen zullen wel twee kepers van de dragende constructie langs elkaar komen te liggen. Drie cm opleg (bij een keper van 6 cm) gaat krap zijn om fatsoenlijk te kunnen schroeven. Het risico op scheuren wordt vrij groot.
    En nu we het toch over vlonders hebben. Weet iemand waar ik tegen een behoorlijke prijs goede inox schroeven kan kopen, eventueel een online shop. Dertig Euro voor honderd schroeven wordt een flinke kost voor 60 m2.

Mathieu

Ik ben bang dat dat toch wel een gangbare prijs is. Neem overigens Torx schroeven, dan help je ze niet al direct naar de klöte als je ze in het hout draait. Daarnaast is je lichamelijke belasting ook een stuk lager omdat je de schroefmachine niet met kracht naar beneden hoeft te duwen.

Overigens ook niet schroeven die net te kort zijn: torderend hout trekt je schroeven dan zo kapot.

@lex

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@Mathieu : Bel anders eens met Leeuwbouw 038 4210939, even vragen naar de verkoopafdeling. Het is handig dat je mijn naam even vermeldt.

Alex,
    De schroeven die ik nu heb zijn torx. De kop draait inderdaad niet kapot, zoals bij inox schroeven met kruiskop nogal eens het geval is, maar ze breken als glas. Ik gebruik een impact schroefmachine, dus normaal gezien niet overdreven veel koppel. Ik heb nog niet geprobeerd met de gewone schroefmachine, daar zit namelijk de boor in om voor te boren.
    Wat gangbare prijzen betreft, de leverancier die Rick voorgesteld heeft is meer dan behoorlijk goedkoper. Honderd stuks 5 x 70 kosten slechts 5,7 Euro. Is een heel klein beetje goedkoper dan de 30 Euro die ik betaald heb. Dus Rick, morgen ga ik even bellen.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Om breken tegen te gaan, in 1x doordraaien. Niet vlak voor het einde willen stoppen en dan weer gas geven, want dan breken ze gegarandeerd. Verder maakt het ook een wereld van verschil of je a of b merk schroeven gebruikt.
    Wat ook het indraaien veel makkelijker maakt is door de schroeven vet te maken. Schroeven in een bakje, beetje (bijvoorbeeld) wd40 er overheen en het gaat een stuk soepeler. Bij hele dikke schroeven doe ik er vaak zelfs een klein beetje vaseline op de punt.

Het zijn geen schroeven van een eigen merk van een bouwmarkt of een wit product, maar één doos is Spax, de andere Berner. Ik heb er vandaag vet aan gedaan, dat helpt, maar ik moet nog voorzichtig zijn.

Mathieu

Forum Rechten