Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

stammen tot planken verzagen met een lintzaag

Ik loop met het idee rond om met behulp van een (zware) lintzaag zelf kleine bomen en stukken stam tot planken te verzagen, en vroeg mij af in hoeverre daarvoor een lintzaag geschikt is. Mij idee is dat het met een goede solide constructie wel te doen is. Als er aan weerszijden van de lintzaag rolbanken komen en een soort slede die ervoor zorgt dat de stam niet om zijn as kanteld (om breuk van de zaag te voorkomen) met het toch wel haalbaar zijn dacht ik. Als je een zaag hebt met een maximale zaaghoogte van 20 centimeter en met een breed zaaglint met grove vertanding, moet het lukken om 15 centimeter brede planken te kunnen zagen. Met een lengte van 1 tot 1.5 meter.
    Mischien denken sommige van jullie nu; "waar begin je aan, koop dat hout in de winkel, da's goedkoper en minder gedoe" maar dat zelfdoen vind ik nu juist de kick. Het enige wat ik voor dit project eventueel moet kopen is een lintzaag, maar dat was ik toch al van plan. Al het andere, rolbanen en alle andere dingen, maak ik dan zelf.

Ik heb het plan nog niet tot in de puntjes uitgewerkt, ik was gewoon eens benieuwd naar jullie meningen en reacties.

Re: stammen tot planken verzagen met een lintzaag

Er is behoorlijk veel informatie te vinden over het tot planken zagen van stammen met een lintzaag. Zoeken op "logging" en "Bandaw" in 1 zoekterm kan wel tot resultaat leiden. Anders zoek ik later wel wat sites op. Dan hoef je het wiel niet nog een keer uit te vinden

In deze video is te zien hoe je redelijk rechte planken kan zagen van een half-ronde stam m.b.v. de bandzaag:

http://www.mininova.org/tor/1368402
    (dit is een divx film die je kan downloaden met een torrent programma)

De half-ronde stam wordt eerst door midden gezaagd zodat er twee kwarten onstaan, daarna worden hiervan de plankjes gezaagd. Het eindresultaat ziet er niet slecht maar zal denk ik wel door de vlak- en vandiktebank gehaald moeten worden.

(opmerking: ik heb hier geen enkele ervaring mee maar geef slechts een korte samenvatting van wat er in de film te zien is :roll: )

Zomaar een idee: wat als je je stam op een L-vormige hulpgeleider schroeft die je langs de geleider van je bandzaag kan schuiven? Misschien een beetje simpel gedacht maar het zou je een hoop werk kunnen besparen met rolbanken e.d.

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peterderooij
    Zomaar een idee: wat als je je stam op een L-vormige hulpgeleider schroeft die je langs de geleider van je bandzaag kan schuiven? Misschien een beetje simpel gedacht maar het zou je een hoop werk kunnen besparen met rolbanken e.d.
    Ik heb hier ook al aan zitten denken, de rolbanken zijn bedoeld om ook de wat langere stammen te kunnen zagen. Dit omdat de tafels van de lintzaag meestal niet heel erg groot zijn. De rolbanken zijn dan bedoeld als ondersteuning voor de slede, die anders door de grote lengte topzwaar zou worden.

Ik heb hier ook nog enkele interessante links gevonden:
    http://lumberjocks.com/projects/2400
    http://nl.youtube.com/watch?v=IUL6FN4bQNs

Dus ik had inderdaad iets te simpel gedacht

De slee uit jouw link ziet er goed uit en relatief eenvoudig te maken.

Het is een mooi idee, maar sommige dingen zou ik zelf anders doen. De lengte van de stam is nu afhankelijk van de langte van de slee. Ook vind ik de manier van bevestigen iets omslachtig. Ikzelf zat te denken aan een slee met daarop een soort tafelklemmen die het hout vasthouden en klemmen. Ik moet het nog verder uitwerken, maar ik dacht dat het wel moest lukken.

Ik zie trouwens dat ik per ongeluk twee keer dezelfde link heb neergezet, de tweede is nu een youtubefilmpje en ook erg interessant.

Ik ben nu wel volop enthousiast bezig met het bedenken van zo'n systeem, maar ik heb alleen nog een probleempje: ik heb nog geen lintzaag . Ik zit nog te dubben of ik mijn gespaarde geld investeer in een lintzaag of in een avondcursus meubelmaken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Woodworker,

Als de eerste planken gelukt zijn kan je het volgende eens proberen:

http://www.youtube.com/watch?v=YXW55S4X9zo&NR=1[/video]]

Dit is tevens iets om al in de kerststemming te komen.

Alvast prettige feestdagen

Ed

Na het zagen moet het hout nog drogen en uitwerken.
    Was je dat ook van plan te doen? Heb je daar plaats voor?
    En het geduld?

Ik zou dit deel aan de zagerij / drogerij overlaten.

André

Wauw, ongelooflijk dat er zulke kunstenaars bestaan. Heb met open mond naar het filmpje
    zitten kijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door workingwithwood
    Na het zagen moet het hout nog drogen en uitwerken.
    Was je dat ook van plan te doen? Heb je daar plaats voor?
    En het geduld?
    André
    Als je zelf planken gaat zagen, zul je toch ook moeten drogen, dat hoort erbij. Ruimte heb ik er genoeg voor en gedult ook.

Je moet ook niet denken dat ik er een complete houtzagerij op na ga houden, het is puur voor eigen gebruik soms wat stammetjes. Het geeft mij altijd heel veel voldoening als ik iets helemaal vanaf stap 1 maak. Daarom doe ik het.

Forum Rechten