Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

kikker en afschuining mond nr.5

Om te beginnen wil ik eerst even zeggen dat ik een absolute noob ben op het gebied van handgereedschap voor houtbewerking. Ik ben een beginnende hobbyist en hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik hier ook vragen ga stellen. Het volgende, ik heb van een kennis een oude stanley bailey no5 gekregen. In het handschaafboek van Garret Hack staat dat de kikker in 1 lijn moet staan met de afschuining van de mond in de zool. Als ik dat doe dan kan in mijn beitel niet helemaal naar binnen halen. Om de beitel wel helemaal naar binnen te kunnen halen moet ik de kikker ongeveer 5 mm naar achteren halen maar dit mag dus niet van meneer Hack. Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?

Re: kikker en afschuining mond nr.5

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Co.
    Om de beitel wel helemaal naar binnen te kunnen halen moet ik de kikker ongeveer 5 mm naar achteren halen maar dit mag dus niet van meneer Hack. Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
    Laat die Hack lekker in z'n sop gaar koken zeg. Gooit ie je soms de gevangenis in als je het niet doet zoals hij het beschrijft? Nee. Als jij de kikker een stukje naar achteren moet halen dan doe je dat toch lekker

Nee dat snap ik ook wel, maar kan dit dan geen kwaad voor de schaaf / beitel / schaafresultaat?

Ik snap het ff niet meer maar dat kan ook door het bier komen :lol: Ik ga dit morgen nog eens lezen :shock:

Nee speel maar niet met beitels als je teveel op hebt

Berton

Hallo Co

Het doel van het FORUM is kennis uitwisselen, dus mensen die het niet weten zijn de beste leden :idea: . Domme vragen bestaan NIET. :?:
    Op het forum begeef je je onder mensen die het eigenlijk ook niet weten. Alhoewel ze dat wel graag denken :lol: Er is wel kennis zat inhuis maar of dit uit boekjes komt is ook maar de grote vraag Meestal is een beetje prutsen de oplossing. Voor prutsen kan je ook het woord afstellen/kalibreren gebruiken, dat klinkt veel beter maar het komt op het zelfde neer. Het belangrijkste is dat de beitel vlak op de kikker ligt en dat er hout/spaanders over de beitel weg kunnen. De kikker is bij de meeste schaven juist verstelbaar met DIT doel. Ik zou zeggen neem een stuk niet te sterk hout en ga gewoon een beetje schaven. Het belangrijkste is dat je beitel goed scherp is, maar dat merk je vanzelf
    Als je foto's kan plaatsen dan gaat het voor ons ook echt leven.

Niet te lang nadenken maar gewoon beginnen.

Hartelijke groet Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Hier de originele Stanley handleiding.

Let op het plaatsen van de beitel : de vouw naar onderen !
    Zelf heb ik al eens een 2e hands schaaf opgestuurd gekregen waar de beitel onderste boven inzat, afstellen lukt dan niet zo goed 8-)

De kikker stel je zo af dat de mondopening groot genoeg is voor hoe je wilt schaven.
    Dus een kleine mondopening (de kikker naar voor) als je heel fijn wilt schaven en iets groter (kikker naar achter) als je dikke krullen wilt maken voor het wat grovere werk.

Attached files Stanley planes.pdf (338 KB)

@Hugo: Mijn vrouw zegt ook:"mijn man is een prutselaar."

@Frank: Bedankt voor de handleiding. En de vouw zat/zit naar onderen.

Uiteraard snap ik dat de beitel geheel op de kikker moet rusten om volledig ondersteunt te worden. Dit houdt dus in dat de kikker minimaal vlak moet lopen met de afschuining van de mond of iets naar voren kan om de mondopening te verkleinen. Maar als ik dan de diepte-instellingschroef helemaal naar voren draai blijft de beitel onder de zool uitsteken. Ik heb gisteren bij ons op de zaak enkele no.4 gecheckt en daar zitten de kikkers allemaal ook 4-8 mm achter de afschuining van de mond wat dus niet overeenkomt met hun (Stanley's) handleiding. Ik zie nu dus een opening (hoe klein dan ook) tussen mijn beitel en de kikker. Maar als de beitel altijd vlak op de kikker moet liggen waarom kan je de kikker dan naar achteren stellen? Want dan hef je deze regel op.

Check even of je de keerbeitel niet te ver van de snede af hebt. Je verstelt namelijk de keerbeitel, niet de beitel. Zet je de keerbeitel te ver naar achter, dan blijft je beitel onder de zool uitsteken.

Arthur

keerbeitel ongeveer 1 mm van snede.

Forum Rechten