Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

kikker en afschuining mond nr.5

Om te beginnen wil ik eerst even zeggen dat ik een absolute noob ben op het gebied van handgereedschap voor houtbewerking. Ik ben een beginnende hobbyist en hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik hier ook vragen ga stellen. Het volgende, ik heb van een kennis een oude stanley bailey no5 gekregen. In het handschaafboek van Garret Hack staat dat de kikker in 1 lijn moet staan met de afschuining van de mond in de zool. Als ik dat doe dan kan in mijn beitel niet helemaal naar binnen halen. Om de beitel wel helemaal naar binnen te kunnen halen moet ik de kikker ongeveer 5 mm naar achteren halen maar dit mag dus niet van meneer Hack. Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?

Re: kikker en afschuining mond nr.5

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Co.
    Om de beitel wel helemaal naar binnen te kunnen halen moet ik de kikker ongeveer 5 mm naar achteren halen maar dit mag dus niet van meneer Hack. Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
    Laat die Hack lekker in z'n sop gaar koken zeg. Gooit ie je soms de gevangenis in als je het niet doet zoals hij het beschrijft? Nee. Als jij de kikker een stukje naar achteren moet halen dan doe je dat toch lekker

Nee dat snap ik ook wel, maar kan dit dan geen kwaad voor de schaaf / beitel / schaafresultaat?

Ik snap het ff niet meer maar dat kan ook door het bier komen :lol: Ik ga dit morgen nog eens lezen :shock:

Nee speel maar niet met beitels als je teveel op hebt

Berton

Hallo Co

Het doel van het FORUM is kennis uitwisselen, dus mensen die het niet weten zijn de beste leden :idea: . Domme vragen bestaan NIET. :?: