Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Schaaldelen gezaagd...

Van die grote berg brandhout ( enkele maanden geleden op marktplein) heb ik ondertussen wat plakken gezaagd. Es, esdoorn, vogelkers, kastanje en eik. De koppen nog behandelen en ze kunnen een jaar onder zeil. Dan bekantrechten en 2 jaar later op marktplein .
    Ik heb alleen een aantal kleinere stammetjes gezaagd, voor de dikkere ( vooral eik) vanaf 35 cm diameter moet ik een grotere zaag gaan lenen...
    Fotootjes zeker? :mrgreen:

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Schaaldelen gezaagd...

Donders , da's mooi om te zien. Die platen taxus zijn er erg goed uit. Gaat dat een beetje met de kettingzaag?

Op Vormgevers in Hout staat altijd zo'n mooie mobiel zaaginstallatie. Bij grote hoeveelheden zal dit vast een mooie optie zijn. Ik heb alleen geen idee wat daar de kosten van zijn.

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen hiervan.

Dat is inderdaad bijzonder mooi werk. Kun je wat meer vertellen over het hulpstuk dat je gebruikt? heb je het in Nederland gekocht, of gehuurd? Dat is toch een zogenaamde Alaskan sawmill? Vertel...

Dat is inderdaad een mooie toevoeging aan een kettingzaag om parallel te zagen. Zou me leuk lijken om dat na te bouwen. Kan niet heel moeilijk zijn.

En wat een schitterende platen hout zeg!

@lex

Heeey ik wil ook graag weten wat voor plankenzaag frame je daar gebruikt. Doet mij ook denken aan de Alaskan sawmill. Veel beter dan klooien met een spiegel zoals ik deed.

Nette plankjes hoor. Vooral de Taxus is fraai.

Goed bezig! Die taxus is heel fraai maar de kastanje vind ik in al z'n eenvoud ook heel mooi. Heb je je al verdiept in het drogen van hout? Dat schijnt nog een listig gebeuren te zijn om de schimmel tegen te houden en toch niet te snel te laten drogen.

Zo hey, das een mooi apparaat! Mijn vader heeft een aantal eiken stammen liggen die hij aan brandhout wil gaan zagen. Ik vroeg hem waarom hij het niet liet zagen, maar de opbrengsten / kosten maken dit niet mogelijk.

Na even googlen heb ik deze link gevonden: http://www.ablett.jp/workshop/csm.htm Hij heeft zelf een parallel geleider gemaakt. Zal deze binnenkort eens namaken, en kijken of ik ook eikenplanken kan zagen!

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Aan allen : het is inderdaad de Alaskan sawmill. Voor een handige Harry is het niet al te moeilijk om maken, maar ik zou er enorm veel tijd mee verliezen wegens 1) traag denken 2) traag werken 3) nog zoveel andere dingen die wachten en 4) vele kilometers om de juiste attributen te vinden. Ik zaag tenslotte de bolen al zelf . En we kunnen niet alle dagen terug het warm water uitvinden hé. Maar het is in feite een eenvoudig maar degelijk hulpstuk.
    Er zit een invoerder in UK. Ongeveer 300 euro.
    Het drogen...vorig jaar heb ik ook enkele plakken boskers en eik gezaagd, die onder een bache gestopt ( zodanig dat er nog wat verluchting rond is) en die zien er goed uit.
    Ik heb de plakken 6cm dik gezaagd, en na een jaar kan ik eens zien om te bekantrechten en eventueel met de lintzaag op 3cm te brengen.
    gr,
    Danny

Dank voor je uitleg ik heb echter nog drie vragen voor je:

1) Heb je toevallig de naam van de importeur?
    2) Hoe ben je erachter gekomen welke kettingzagen geschikt zijn voor de "sawmill"?
    3) Hoe zit het met je ketting. De zaag die ik gebruik had erg veel moeite om in de lengte te zagen. Heb jij zelf je ketting anders geslepen of een speciale kettinge gekocht?

Alvast bedankt!

Ralph

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

August, er is een importeur in Engeland : http://www.alaskanmill.co.uk/
    Je kan bestellen via hun website.
    De hoofdfirma is Granberg International in USA.
    De geleider is geschikt voor alle merken kettingzagen , mits voldoende krachtig. Je moet niets doorboren , de klemmen schuiven over het blad en dan maar aandraaien.
    Met een gewone geslepen ketting krijg je slierten die de kettingkast en tandwiel blokkeren,
    je moet dus inderdaad een andere ketting leggen, of een gewone ketting op 10° vijlen. Ik had bij Alaskanmill een ketting besteld samen met de geleider. Deze speciale ketting heeft per drie tanden één brede tand die je op 90° moet slijpen ( haaks) en twee smalle die je op 20° moet slijpen. Ze gebruiken een soort staal dat je niet kan vijlen, dus moet je ze met een machine slijpen. Deze kettingen zou ik zeker niet aanraden..
    Oregon verkoopt kettingen die op 10° geslepen zijn en die je heel gemakkelijk kan navijlen. Ik gebruik deze laatste, ze snijden zeker zo goed en zijn veel vlugger gevijld.
    gr,
    Danny

Forum Rechten