Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Stofvrij maken spuithok

Bonjour,

In mijn werkplaats heb ik sinds kort een zeecontainer staan waarin ik mijn gemaakte meubels spuit met een wagner. In de werkplaats zelf sta ik lekker te zagen, schaven, schuren, etc.. Een fijnstofafzuiging staat nu bovenaan mijn wensenlijstje. Tot de tijd dat die er staat wil ik de lucht in mijn spuitruimte zo schoon mogelijk. Heeft iemand tips om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb nu een ventilator in een wand bevestigd die lucht de container in blaast. Ik blaas de lucht wel eerst door een stofzuigerzak heen om stof eruit te krijgen. Alle tips zijn welkom.

Re: Stofvrij maken spuithok

Er is al iemand hier op het forum geweest die zelf een fijnstof filterunit heeft gemaakt. Ik denk dat je die met een aantal dagen werkend kan hebben, ik denk dat je er een hoop geld mee bespaart, hij heeft er diverse ppm metingen aan verricht en geloof ook dat hij je filters kan verkopen. Het artikel is na te lezen in:

http://www.woodworking.nl/viewtopic....hilit=fijnstof

Veel leesplezier!

@lex

Totdat je n afdoende stoffilter hebt voor je spuitcabine kun je een ruimte ook van zwevend stof ontdoen door er fijn verneveld water in te spuiten; het stof zal aan de waterdruppeltjes adsorberen en samen met de neerslaande nevel op do bodem terecht komen. Zodra de nevel is gesetteld zou je moeten kunnen spuiten.

evelen heb ik gedaan met het frezen van muren. Dit werkt best goed, maar hodu er rekening mee dat je gereedschap door het extra vocht in de lucht ook harder roest. Ik denk dat deze methode met stationaire machnes in dezelfde ruimte geen optie is.

@lex

Klopt, maar volgens mij zei de vraagsteller dat ie een zeecontainer als spuitcabine IN zijn werkplaats had staan (moet dan wel een grote werkplaats zijn...). In dat geval zou het mogelijk moeten zijn om de luchtvochtigheid in spuitcabine en rest van de werkplaats (min of meer) onafhankelijk van elkaar te beheersen.

Als dat zo is dan heb je helemaal gelijk! Maar dan ben ik ook gelijk benieuwd naar zijn werkplaats!

@lex

Forum Rechten