efficientie motor, 1x 240V vs 3x 400V

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.242
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
uit https://www.woodworking.nl/showthread.php?25241-Nieuwe-stofafzuiger-in-gebruik&p=332980

Ik heb ook een vraag

Er zijn afzuigers met 220 v 2 fase, met 220 3 fase, en 400 v 3 fase
Wat zijn de vershillen en rendement ? welk zal het hartste zuigen bij het zelfde vermogen bv 1500W

Bij afzuigers vanaf 750W heb ik alleen maar asynchrone draaistroommotoren gezien.

Deze lopen normaliter op 240V of 400V afhankelijk van de manier van aansluiten (driehoek/ster) tot en met 2.2 kW, daarboven meestal 400V/690V.

Als er maar 1 fase beschikbaar is, kan de motor ook met een condensator worden aangesloten (de zgn. Steinmetzschakeling) Dit kost een 30% van het vermogen, en het komt nogal eens voor dat zo'n condensator stuk gaat.
Een andere manier om op 1 fase een elektromotor met 3 fasen aan te sluiten, is het gebruik van een frequentieregelaar, die die éne fase omzet naar gelijkstroom en dat weer omzet naar 3 fasen wisselstroom. Bij motoren t/m 2.2 kW betekent dit een frequentieregelaar met 3x 240V als uitkomst, dus de motor aansluiten in driehoek.

Ook een frequentieregelaar kost wat efficiëntie, maar dat is in de orde van 100-200W, dus aanzienlijk minder verlies dan bij de Steinmetz schakeling.

Volgens mij is de efficiëntie als volgt, van hoog naar laag:

1) direct aangesloten op 3 fasen (er is hierbij geen verschil tussen 400V en 240V, maar 3 fasen 240V zonder frequentieregelaar is zelden aanwezig)
2) aangesloten via frequentieregelaar
3) aangesloten via Steinmetzschakeling
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Juriaan

wat goed dat je er een appart draadje van maakt ! IK ben benieuwd wat dat verder gaat opleveren aan inzicht

Je indeling ...

Ja, zoiets vermoede ik al
maar wat zijn de cijferjes erachter ? los daar van is
natuurlijk is de ene draaistroom motor de andere niet
er zullen aanzienlijke verschillen zijn, ook in prijs natuurlijk!
Wie weet er meer van?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Tegenwoordig zijn ook steeds meer energie efficiënte motoren. Is voor thuis echter niet interessant maar meer voor bedrijven die daarna kunnen verkondigen “ groen” bezig te zijn.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Tegenwoordig zijn ook steeds meer energie efficiënte motoren. Is voor thuis echter niet interessant maar meer voor bedrijven die daarna kunnen verkondigen “ groen” bezig te zijn.
Oh maar dan vergist u zich . Ik ben geen bedrijf maar wil zeker groen bezig zijn en ook nog eens mijn stroomrekening beperkt houden. Ik heb daarom ook zonne cellen
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
De groene motoren zijn wel een stukje duurder,ik weet niet wanneer het rendabel is maar we hebben laatst gekeken naar een kleine voor een afzuiging van 50Kw.Binnenkort gaan we een nieuwe afzuiging plaatsen van 200Kw en dan kan het best rendabel zijn.Maar het is gewoon voor leverancier en afnemers belangrijk om te kunnen zeggen groen bezig te zijn.Je wordt daar serieus op afgerekend.Tevens worden er een 6000 zonnepanelen geinstaleerd
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Oeps ....... 200Kw oh nee de mijne is nu maar 1500W.... en 25 panelen en ik wel naar 2.2 KW en dan eficiënter, dus wat meer netto vermogen dan ben ik al heel blij. Succes met je aanpak zal best wel werken denk ik
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Kwam in mn zoektocht deze tegen.....

https://a.aliexpress.com/_d7G05dg


Zou dit wat zijn? Er zijn verschillende versies..... ook met onderdruk van -60pa tot 60pa of -150 tot 150......in welke range moet je denken?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Kwam in mn zoektocht deze tegen.....

https://a.aliexpress.com/_d7G05dg


Zou dit wat zijn? Er zijn verschillende versies..... ook met onderdruk van -60pa tot 60pa of -150 tot 150......in welke range moet je denken?

...in welke range moet je denken

van - 3000 Pa tot 0 als ik afga op de gegevens van AF16 bij 60 Hz (= type HighVolumeLowPressure)

een bouwstofzuiger heeft een grotere onderdruk, maar die ken ik niet
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
een bouwstofzuiger heeft een grotere onderdruk, maar die ken ik niet


Laat een doorzichtige tuinslang vanaf een meter (om te beginnen) in een emmer water hangen. Zet daarna je slang van je stofzuiger er langzaam op zodat je het water ziet stijgen in de tuinslang. Dan weet je in welke range je moet zoeken.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dit onderwerp toch nog even een schopje geven als t mag....

Ik had gisteren een electriciën in m'n werkplaats om de voeding van mn werkplaats van t ene naar t andere huis om te leggen.

Bij het meten na de werkzaamheden kwam naar boven dat mijn ingangsspanning 50 HZ is.
We hebben t eerder over frequentie regelaars gehad, en nu vroeg ik me af of zo'n regelaar voor mij zin zou kunnen hebben.
Want als ik m op 60 HZ zou kunnen laten draaien dan zou ik 20 pct winst pakken toch?

Of benader ik het nu te simpel?

Grt,
Danny
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Wat voor winst? De redenering is juist hoor. Dat is ook wat een frequentie regelaar doet. Die verhoogt of verlaagd de frequentie en daardoor gaat de motor sneller of langzamer draaien. Verder kan je met de regelaar de motor langzamer opstarten zodat de aanloop stroom lager blijft. Maar ook het uitlopen is te regelen langzamer uitlopen zodat een boor niet los komt. Of snel remmen voor veiligheid denk aan zaag. Hierbij moet wel een weerstand geplaatst worden om de energie die hierbij vrijkomt te kunnen dissiperen.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi Hans,

In mijn specifieke geval gaat het om stofafzuiging op 380......dus die aanloopstroom is geen issue, alsmede de uitloop.

Het zou voor mij puur om het "opvoeren" van de motor en dus zuigkracht gaan.

Grt,
Danny
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.242
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Modernere motoren voor de internationale markt hebben typeplaatjes met waarden voor 50 en 60 Hz er op. Wat toeneemt met 20% van 50 naar 60 Hz zijn het toerental en het aantal Ampères en het vermogen. Uiteraard neemt de ingangsstroom in Ampère niet met 300% toe bij 20% meer frequentie voor de motor alleen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dit onderwerp toch nog even een schopje geven als t mag....

Ik had gisteren een electriciën in m'n werkplaats om de voeding van mn werkplaats van t ene naar t andere huis om te leggen.

Bij het meten na de werkzaamheden kwam naar boven dat mijn ingangsspanning 50 HZ is.
We hebben t eerder over frequentie regelaars gehad, en nu vroeg ik me af of zo'n regelaar voor mij zin zou kunnen hebben.
Want als ik m op 60 HZ zou kunnen laten draaien dan zou ik 20 pct winst pakken toch?

Of benader ik het nu te simpel?

Grt,
Danny

Hallo Danny, je haalt spanning en frequentie door elkaar.
De frequentie van het energienet in Europa is een vaststaand gegeven: 50Hz.
De spanning kan wat variëren, maar moet binnen 10% van de 230V zijn.

Het elektrische vermogen van een elektromotor wordt door de fabrikant opgegeven en staat op het type plaatje. Dit is onafhankelijk van de draaisnelheid of belasting. Het is het maximaal haalbare voor die motor.
Voorbeeld:
Je wilt een bepaalde hoeveelheid lucht per uur door een filter zuigen/blazen.
Dan kan je aan de hand van de luchtweerstand van het filter en de behuizing berekenen hoeveel kracht je nodig hebt om die lucht per uur er doorheen te krijgen.
Als je motor die kracht niet kan leveren, dan zal hij met sneller draaien niet meer lucht er doorheen jagen. Maar juist meer weerstand ervaren omdat hij de kracht niet heeft om het door het filter heen te trekken. Terwijl er meer lucht voor het filter ophoopt.

Een asynchrone motor draait vanwege een draaiveld wat door de frequentie en het aantal spoelgroepen bepaald wordt.
Op het typeplaatje staat bijvoorbeeld 1500rpm 50Hz. Dan weet je dat er 1500 toeren per minuut zijn bij 50Hz.
Bij 60Hz draait de motor dus sneller.
Maar de centrifugale kracht in het anker neemt ook toe. Daardoor kan het anker uit elkaar getrokken worden en tegen de stator aan komen. Met als gevolg: een kapotte motor.
Er is dus een maximaal toerental. Meestal ca. 1500 toeren.
Je kan ook motoren met een hogere maximale rpm kopen.

Een frequentieregelaar is dan ook vooral bedoeld om de motorsnelheid tussen 0 en maximaal te regelen, en niet sneller.
Dat een frequentieregelaar ook op 60Hz aangesloten kan worden, heeft met de elektronica te maken. Die heeft geen problemen verschillende frequenties, want die zet het toch eerst om naar gelijkspanning. Net als de moderne geschakelde voedingen die tegenwoordig op 110 - 240V kunnen en op 50Hz en
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ok,

Dank voor jullie antwoorden.....
Dit zijn de type plaatjes.....

IMG_9311.jpg

IMG_9312.jpg

Dus aan de hand daarvan had ik het idee dat er meer in zou zitten qua toeren en dus luchtverplaatsing
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.